Els rostres de les dones emprenedores a Barcelona

És un món d'homes. Tot i que la quantitat d'empresàries ha augmentat amb els anys, molts ecosistemes tecnològics en tot el món mostren que només un petit percentatge dels nous emprenedors són en realitat dones. Mentre l'escena de startups a Barcelona prospera, mirem l'emprenedoria femenina a la capital catalana i ens preguntem: on són les dones?

[dropcap letter=”Q”]

uan Laura Fernández Giménez dirigia un espai de co-working a l’assolellada Barcelona ​​va notar dues coses. En primer lloc, moltes empreses buscaven treballadors tecnològics com a desenvolupadors, però els costava trobar-ne suficients. En segon lloc, no només faltava personal de TI a Barcelona, ​​sinó que hi havia menys dones que realitzaven aquest tipus de treball.

Mentre que Fernández Giménez va deixar la seva feina d’empleada per iniciar un negoci, un informe de Startup Genome suggereix que és una de les poques dones que creen la seva pròpia empresa tecnològica a Barcelona. Segons l’estudi, només el 14 per cent dels fundadors de noves empreses a la capital catalana són dones.

Per això, al gener de 2018, Fernández Giménez va començar la seva carrera com a emprenedora, va abandonar l’espai de co-working i va crear la plataforma FutureFunded. Aquest projecte de crowdfunding (finançament col·lectiu) va recaptar diners per donar suport a l’educació tecnològica de dones i des de llavors s’ha convertit en AllWomen, una acadèmia que té com a objectiu formar a dones en tecnologia. “Després de sis mesos, ens vam adonar que el nostre impacte havia d’augmentar, ja que no només recaptava fons per a les dones, sinó que també creava un entorn en què se sentien benvingudes, majoritàries, segures i que estava dissenyat per a elles”, recorda la fundadora.

Mentre que Fernández Giménez va deixar la seva feina d’empleada per iniciar un negoci, un informe de Startup Genome suggereix que és una de les poques dones que creen la seva pròpia empresa tecnològica a Barcelona. Segons l’estudi, només el 14 per cent dels fundadors de noves empreses a la capital catalana són dones. Encara que aquest nombre és molt baix, col·loca a la ciutat lleugerament per sobre de la mitjana europea, que és del 13 per cent. A Londres, el 15 per cent dels fundadors de noves empreses són dones, 19 a la ciutat de Nova York. Els informes sobre el conjunt d’Espanya mostren una imatge similar però una mica millor. Un estudi recent realitzat per South Summit, una plataforma tecnològica destinada a connectar el sud d’Europa i Amèrica Llatina, informa que el 22 per cent dels fundadors d’empreses emergents a Espanya són dones, en comparació amb el 18 per cent l’any passat.

“Realment crec en la importància i el poder del modelatge de rols”, explica. “Veure altres dones fent coses que no s’espera que fem et dóna força per creure que també tu pots fer-ho”.

MODELS QUE ES TROBEN A FALTAR, DAVANT DE LA “BRO CULTURE

Les raons per les quals hi ha poques dones fundadores són nombroses i complexes. La fundadora d’AllWomen, Fernández Giménez, creu que els estereotips i els prejudicis segueixen sent preeminents, obligant les dones a professions i estils de vida típics del gènere. “Realment crec en la importància i el poder del modelatge de rols”, explica. “Veure altres dones fent coses que no s’espera que fem et dóna força per creure que també tu pots fer-ho”.

No només els models que falten ajuden a sostenir aquell sostre de vidre. També una cultura de treball fortament misògina en l’àmbit de la tecnologia, que sovint es descriu com “bro culture” (una espècie germanor, que es dóna exclusivament entre homes) pot fer més difícil per a les dones trobar el camí cap a l’esperit empresarial i la tecnologia, com argumenta en un article del diari anglès The Guardian l’autora Emily Chang, que va escriure Brotopia, llibre que s’ha fet famós en exposar la cultura masclista de Silicon Valley.

Aquest entorn de treball és quelcom que Katrina Walker, fundadora de Codely, va conèixer de primera mà. Walker va decidir començar l’acadèmia de tecnologia amb seu a Barcelona que també ensenya habilitats tècniques a dones perquè va experimentar “tot, des de la condescendència subtil fins el sexisme descarat” quan treballava en l’escena tecnològica. “Volia crear un espai que donés suport a les dones interessades en avançar en la seva carrera tecnològica”, diu sobre la startup que va iniciar el curs per al primer grup d’estudiants el setembre d’aquest any.

Fernández Giménez i Walker no són les úniques empresàries que estan treballant per millorar la tecnologia i l’entorn startups per a dones. A més d’AllWomen i Codely, altres empreses amb seu a Barcelona també se centren en ajudar, motivar o educar a altres dones. Per exemple, Downtown Offices, fundada per l’holandesa Astrid Aafjes, té com a objectiu actuar com una xarxa per a la comunitat empresària femenina. I, a part d’aquests models de negocis, també hi ha reunions, grups de Facebook i tallers com Shecommerce. Tots tenen una cosa en comú: es proposen crear espais segurs per a les dones i esperen motivar-les perquè segueixin carreres tecnològiques i/o emprenedores.

Per descomptat, les empresàries a Barcelona no només inicien projectes centrats en dones. Altres empreses amb seu a la capital catalana i fundades per almenys una dona són la companyia elèctrica Holaluz per Carlota Pi Amoros, l’agència antipirateria Red Points dirigida per Laura Urquizu, i la companyia de biotecnologia Husk Ventures fundada per Carol Rius i Heloise Buckland.

TEMPS DE CANVIS

Tot i que la taxa d’emprenedores femenines és lleugerament superior al deu per cent, Aafjes, fundadora de Downtown Offices, que va iniciar la seva xarxa ara fa un any, creu que l’entorn està millorant. “Cada vegada que assisteixo a una reunió de startups em trobo amb moltes joves estrangeres que estan buscant oportunitats”, explica. Si bé és probable que la majoria d’elles no tinguin la intenció de crear una gran empresa, moltes de les dones amb les que es reuneix desitgen augmentar el seu petit negoci, assenyala. Alhora, Aafjes s’adona que moltes dones ingressen a la indústria tecnològica.

“Sempre organitzem esdeveniments amb conferenciants expertes en diversos camps tecnològics, tots els nostres professors de tecnologia són dones. Així que elles existeixen, hi són, i només cal anar a buscar-les de manera activa”

No obstant això, al mateix temps encara falten la representació i la visibilitat de les fundadores. “Si et fixes en els conferenciants, panelistes, etcètera, als congressos, a la ràdio i a les reunions, la majoria són homes, llevat que sigui una plataforma femenina com Shecommerce”, diu Aafjes, que va arribar a Barcelona fa vuit anys. Si bé hi ha un nombre creixent d’empresàries, la majoria, i per tant la façana general de l’escena de startups, és masculina. La fundadora de l’Acadèmia, Fernández Giménez, hi està d’acord i comenta no tenir paciència per atendre l’objecció, massa comuna, segons la qual no hi ha dones expertes en un camp específic. “Sempre organitzem esdeveniments amb conferenciants expertes en diversos camps tecnològics, tots els nostres professors de tecnologia són dones. Així que elles existeixen, hi són, i només cal anar a buscar-les de manera activa”, diu la fundadora. “Anima-les, en lloc de posar els teus amics homes en escena només perquè els coneixes i el teu treball simplement es torna més fàcil d’aquesta manera”.

És innegable que les dones fundadores d’empreses a Barcelona s’esforcen per tenir visibilitat i, de fet, estan treballant activament per millorar les condicions de la ciutat, tant per a elles com per a altres dones. No obstant això, fora del sistema de suport per a empresaris i treballadors de tecnologia que estan construint elles mateixes, l’ecosistema de startups de la ciutat encara té un llarg camí a recórrer per assolir la igualtat, en lloc de desenvolupar-se només per dones per a dones.