Salvador Baqués era poc més que un nen quan va començar a tocar música amb els seus amics i a intercanviar correus electrònics amb els seus temes i versions. Constantment tenia problemes per enviar-los, i es preguntava la raó per la qual no podia escoltar la música sense obrir arxius en programes externs al correu. Aquest interrogant es va mantenir amb el pas del temps i, una dècada després, va començar a plantejar-se si seria possible crear un amb un codi més avançat al tradicional.
Baqués va deixar llavors de fer-se aquesta pregunta només a ell mateix, i la va plantejar a un company d’universitat amb el qual havia desenvolupat una aplicació de correu electrònic per a campanyes de màrqueting. En aquest moment, el seu company va qualificar la idea d’impossible. Ara, amb dos emprenedors més, ultimen junts des de Barcelona el seu projecte Email 5, que vol representar un canvi de paradigma per al correu electrònic quan es llanci al mercat l’any 2024. L’equip fundador el completen Alonso Pérez Silva i Ghislain Moncharmont.
Els serveis de correu electrònic no han evolucionat pràcticament en els últims 20 anys i mantenen les mateixes limitacions des de llavors. “És una indústria molt enrocada”, critica Baqués. Moltes iniciatives han tractat des de fa anys millorar aquest servei a través d’open standards, però els intents no han arribat a bon port. Fins que ho han intentat ells: “Nosaltres ho hem fet i ho hem implementat”.
Les millores que Email 5 ofereix respecte als serveis convencionals de correu electrònic abasten des de la seguretat fins a un suport multimèdia millorat, passant per eines efectives per a evitar l’spam. I el projecte garanteix la privacitat de l’usuari, ja que emmagatzema les dades necessàries de forma descentralitzada. Es tracta d’un model privacy first, com explica Baqués. “No guardem cap dada, sinó que es guarden dividides en servidors”. Només les pot reagrupar l’usuari amb la seva clau, per la qual cosa queden protegides i fora de l’abast de tercers.
L’equip d’emprenedors s’ha proposat també acabar amb el problema de l’spam. I ho ha fet amb dues eines: la possibilitat de crear comptes associats al correu electrònic principal per a no donar aquesta adreça a tercers, o la de generar un àlies. Es tracta d’un compte paral·lel i connectat al principal que existeix només durant 24 hores. Baqués acumula més de 100 àlies creats, i cap correu no desitjat a la safata d’entrada del seu compte principal.
“Els filtres tradicionals contra l’spam són com un joc del gat i la rata. Volem donar eines i coneixements a l’usuari” perquè el combati ell mateix a través del nou servei. Aquest, a més, ofereix un suport multimèdia millorat aprofitant els avanços de la Web3 i la introducció de l’estàndard HTML5. El nou servei ofereix un format que inclou opcions de disseny avançades i suports multimèdia com vídeos i àudio dins dels missatges, així com elements interactius. “Dins del propi correu podem fer una espècie de pàgina web”. Fins i tot preveuen que es pugui comprar amb un clic, sense la necessitat de sortir del correu ni utilitzar altres eines de compra online.
Llançament l’any 2024
El servei serà gratuït amb les seves funcions bàsiques, i oferirà dues versions de pagament amb opcions premium a un preu per determinar, que rondarà entre 50 i 60 euros a l’any. Amb una quota anual o mensual, l’usuari disposarà de criptomonedes que podrà destinar als serveis premium que requereixi, com la compra de més àlies per a evitar spam. Aquests serveis de pagament inclouen també eines d’e-mail màrqueting, amb el qual volen rebaixar el preu de les empreses tradicionals. El preu per enviament no ha variat en els últims 15 anys, i Email 5 plantejarà un preu per correu 100 vegades més barat, segons Baqués.
Ultimen que un grup inversor destini 380.000 euros a la iniciativa i llançar el servei amb una prefase limitada a 1.000 usuaris abans d’obrir-lo al públic en general
L’equip d’emprenedors preveu llançar en obert Email 5 l’any 2024. Han impulsat el projecte amb 100.000 euros de dos crèdits públics, i ara estudien amb un grup inversor que destini uns 400.000 dòlars (380.000 euros) a la iniciativa. Amb aquesta inversió, podrien llançar l’aplicació. Preveuen fer-ho amb una prefase de llançament per a 1.000 usuaris, dels quals volen rebre el seu feedback abans d’obrir el servei al públic en general.
Per ultimar Email 5 i el seu llançament, necessiten també ampliar l’equip fins almenys doblar-lo, segons detalla Baqués. Assegura que, passi el que passi després del seu llançament, descarten la possibilitat de vendre Email 5 almenys en tres anys, a cap preu. “Queda molta feina per fer i són molts anys d’anar darrere de tot això”, perseguint l’objectiu de revolucionar la comunicació per correu electrònic solucionant les deficiències dels serveis tradicionals.