Joana Santamans ballant davant de la seva nova exposició, 'Arrels i Fang'+
Joana Santamans entén l'art com una dansa, on els traços de pintura, així com els passos de ball, flueixen de manera natural. @ Judit Bou

Empoderar les artistes, la nova iniciativa de Juno House

El projecte 'Beyond Art' s'inaugura amb l'exposició 'Arrels i Fang: Diàlegs amb la naturalesa', la primera col·lecció abstracta de Joana Santamans

Al llarg de la història de l’art, les dones han estat relegades al paper de muses i poques vegades reconegudes en el seu paper d’artistes. Quan es pensa en dones artistes, encara ens costa nomenar més d’un parell. Una invisibilització que es proposa revertir Juno House, el club social per a dones, amb la seva nova iniciativa Beyond Art. El projecte té com a objectiu empoderar i impulsar el talent artístic femení, i aconseguir esdevenir un espai que permeti no només visibilitzar les obres de dones creadores, sinó que, a més, aconsegueixi projectar-les internacionalment. La iniciativa s’inaugura amb l’exposició Arrels i Fang: Diàlegs amb la naturalesa, la primera col·lecció abstracta de Joana Santamans, que es podrà visitar a l’interior del club social fins al 26 de maig.

“Estem tan acostumades al fet que tots els llocs de poder els ocupin homes que ni tan sols ens ho plantegem. En el món de l’art passa exactament el mateix, la falta de referents femenins ens empetiteix, i a més els grans galeristes, aquells que decideixen què i on s’exposa, continuen sent homes”, lamenta Santamans. Les xifres són clares: només el 28% de les exposicions individuals en museus i galeries a Espanya estan creades per dones artistes.Beyond Art és una evolució natural de Juno House; si fomentem el networking i l’empoderament femení, també hem de ser un espai que serveixi de trampolí i catalitzador per a la projecció d’iniciatives artístiques i culturals fetes per dones”, defensa Natalie Batlle, la seva cofundadora i consellera delegada.

El projecte Beyond Art s’inaugura amb la nova exposició de Santamans, un conjunt de nou olis de gran format on l’artista, fins ara reconeguda per les seves il·lustracions i pintures figuratives dels animals i la naturalesa, emprèn un camí cap a l’abstracció. Santamans reconeix que sentia una veu interior que l’animava a provar aquest nou llenguatge artístic, allunyant-se de la pintura més figurativa, també inspirada per artistes de l’expressionisme abstracte com Helen Frankenthaler o Joan Mitchell. “Aquesta nova etapa suposa un canvi radical en la meva carrera, però l’he sentit com un procés molt natural, en què he alliberat la meva pròpia naturalesa, on he deixat que parli la meva intuïció i que el traç flueixi, gaudint del procés i sense estar tan centrada en un resultat estètic concret”, reconeix l’artista.

Establerta en un petit poble de l’Empordà, els paisatges naturals pels quals passeja diàriament continuen sent la seva font d’inspiració, per molt que el llenguatge hagi esdevingut abstracte. Les pinzellades reflecteixen aquests paisatges viscuts i percebuts, des de la textura de la terra fins a la pulsió de les arrels invisibles de la naturalesa, unes arrels que són, per a l’artista, una metàfora del seu subconscient i veu interior. “La naturalesa ha estat i continua sent el cor de la meva obra, però si abans deixava que les formes de la naturalesa em penetressin per pintar-les, ara estableixo un diàleg entre aquestes formes naturals i la meva pròpia veu”, expressa Santamans.

Inspirada en la dansa dels cinc ritmes, que es defineix per ballar amb cinc onades rítmiques molt diferents —de la calma fins al ritme frenètic—, l’artista identifica el seu procés creatiu com una dansa, on els traços de pintura flueixen de la mateixa forma que ho fan els passos de ball. “Em costa bastant entrar en el procés creatiu, però una vegada començo no puc parar i les meves mans ballen, al ritme dels traços”, confessa Santamans.

Joana Santamans durant el procés de la seva nova col·lecció, en el seu estudi del Empordà. @ Judit Bou

Arrels i Fang suposa, per tant, un canvi en la trajectòria de Santamans que, encara que no abandonarà del tot les seves il·lustracions i encàrrecs —i ja prepara el tercer volum del seu llibre il·lustrat Vida, ara centrat en mamífers—, vol obrir-se a un nou mercat, el de l’art abstracte contemporani. “Tot l’engranatge comercial que havia sembrat al llarg d’aquests anys necessitarà actualitzar-se”, reconeix l’artista, i reconeix la necessitat de connectar amb noves galeries i professionals que encaixin amb el seu nou llenguatge plàstic.

El propòsit de Beyond Art de Juno House és, precisament, que el club social pugui servir també com un aparador per a difondre l’obra internacionalment, ja que el propòsit és organitzar esdeveniments que impliquin a reconeguts galeristes o especialistes del sector. De fet, l’acte d’inauguració d’aquesta nova exposició va comptar amb personalitats com Khadija Hamdi, galerista internacional o Maria Bernat, directora d’art de la Casa Batlló.

Acte inauguració de l'exposició 'Arrels i fang'.
El díptic Arrels durant l’acte inauguració de l’exposició de Joana Santamans a Juno House.

A més, la iniciativa també vol aconseguir inspirar les seves sòcies perquè siguin conscients que “ser dona artista, i fins i tot mare, és possible”, expressa Santamans. “Per a les artistes, vincular-se a un projecte com Juno House és també vincular-se a uns valors d’emprenedoria i resiliència femenina”, sosté Batlle. Uns valors que considera que s’expressen en aquesta nova col·lecció de Santamans, que per a Batlle representa “la resiliència de la força de la naturalesa i, en conseqüència, de la força de la dona”.

Joana Santamans, artista, i Natalie Batlle, cofundadora de Juno House.

El propòsit de Juno House és poder acollir com a mínim dues exposicions artístiques a l’any amb la iniciativa Beyond Art, que no només volen tenir representació d’artistes plàstiques, com en aquesta primera mostra de Santamans, sinó també obrir-se a altres disciplines com l’escultura, l’escriptura o fins i tot la música. Tot, amb un clar objectiu: reunir dues formes d’emprenedoria, l’artística i l’empresarial, que el club social entén com a complementàries. Al llarg de la seva trajectòria, Juno House ha impulsat iniciatives com la signatura de joieria Hanan Moser o l’estudi de ceràmica Ash Barcelona.

Amb més de 600 sòcies a Barcelona, on el club social va obrir fa tres anys en l’icònic edifici de La Farinera d’Aribau, el seu propòsit per a 2025 és poder expandir els seus esdeveniments i programes, amb iniciatives com Beyond Art, però també amb altres esdeveniments relacionats amb l’emprenedoria, la banca o la geopolítica, una pluralitat d’actes que reflecteixi, segons Batlle, la “diversitat de la nostra comunitat”. A més, Juno House també està estudiant la possibilitat d’obrir una segona casa en altres ciutats com Madrid, on tindran presència en forma de pop-up a finals de març, o fins i tot a ciutats més llunyanes.