L’anomenada servitització de l’economia avança i sembla que es consolidarà entre els consumidors en un entorn de postpandèmia. El major grau d’incertesa fa que la gent s’ho pensi dues vegades abans d’adquirir un bé durador i per això, negocis com el de Kleta Mobility, un servei de bicicletes per subscripció o pagament d’una quota mensual, ara agafen impuls i visualitzen un fort ritme de creixement en els pròxims mesos.
Kleta es beneficia també de l’avenç de la transformació digital i de què els ciutadans s’hagin acostumat a tenir-ho tot a mà a través d’una aplicació mòbil. També els ajuda l’aposta decidida de l’Ajuntament de Barcelona per impulsar els desplaçaments amb bicicleta i l’increment de la conscienciació general en matèria de sostenibilitat.
Aquesta empresa emergent és també un bon exemple de dos joves estrangers que van decidir viure i fer arrels a Barcelona, ciutat on ara també hi han volgut emprendre, tot i la pandèmia, i ser un actor més del seu ecosistema de startups. Falk Siegel, nascut a Alemanya, i l’argentí Diego Casabe —que va venir a Barcelona per fer un MBA a Esade— es van conèixer quan treballaven a Badi, l’empresa de lloguer d’habitacions fundada per Carlos Pierre. Van deixar aquesta feina per crear Kleta, empresa que ha desafiat la crisi del coronavirus, ja que va començar a operar durant el mes de juliol de 2020.
Ara ja compten amb 400 usuaris actius i les seves previsions impliquen quadruplicar aquesta xifra aquest any, fins a arribar als 1.500 o 2.000 usuaris, segons avança Falk Siegel, conseller delegat de la startup. “Detectem que hi ha una forta demanda; la gent es vol passar a la bicicleta, convertir-la en el seu mètode de transport principal”, explica Siegel. Segons l’emprenedor, Kleta els facilita aquesta decisió, ja que amb el seu servei l’usuari pot tenir una bici d’ús exclusiu i oblidar-se de tota la resta a canvi del pagament d’una quota mensual.
“Els serveis de subscripció estan registrant un fort creixement, ja que eviten haver de comprar i comprometre’s per sempre amb un mateix producte”, argumenta. “Avui, en el context que vivim, tot canvia molt de pressa, millor no comprar i apostar per les subscripcions i els lloguers; creiem que tenim un fort potencial de creixement“, afegeix.
Kleta ofereix la possibilitat de llogar una bicicleta, totalment personalitzable, per 19,50 euros al mes, sense quotes d’entrada i sense fiança. Si es prefereix una bici elèctrica (e-Kleta), l’import mensual és de 44,5 euros. Un dels seus reclams comercials explica que les bicicletes Kleta “poden dormir al carrer” i que no cal guardar-les a l’interior dels domicilis, ja que disposen d’un cadenat d’alta seguretat i d’una assegurança antirobatori. El preu de la subscripció també inclou el manteniment, amb l’avantatge de què la bicicleta no s’ha pas de dur al taller de l’empresa, que disposa d’uns mecànics que es desplacen a arranjar-la allà on estigui aparcada. Tot funciona a través de l’app mòbil.
Recentment, a Barcelona també ha aterrat la companyia holandesa Swapfiet, que ofereix el mateix model de negoci i que ja funciona a Països Baixos, Alemanya, Bèlgica, Dinamarca, França, Itàlia i Regne Unit. Kleta assegura que ells han nascut a Barcelona amb una proposta molt pensada per l’estil de vida barceloní i que els hi porten uns quants mesos d’avantatge. En tot cas, que els hagi aparegut competència és el millor indicador que el mercat està ara preparat per contractar aquest tipus de serveis.
Els fundadors de Kleta no volen concretar la xifra que han invertit en la posada en marxa de l’empresa, que ha aixecat recursos d’amics, business angels i petits fons inversors.
Per accelerar el seu creixement, una de les estratègies de Kleta és arribar a acords amb empreses, per tal que ofereixin als seus treballadors les seves bicicletes com un benefici laboral més. Lidl y Badi són dues companyies que s’han apuntat a aquesta modalitat, que els permet incentivar els desplaçaments saludables i reforçar el seu compromís amb la sostenibilitat.
Kleta ha firmat també un acord comercial amb el Racc, que ofereix el seu model de subscripció a través de Racc Hola Bici, una divisió destinada a afavorir la cultura de la bicicleta urbana. Al portal d’Hola Bici es poden contractar assegurances i serveis d’assistència per bicicletes, adquirir models elèctrics i també optar pel lloguer mensual. Si es tria aquesta última modalitat, l’usuari es redirigeix a la plataforma de Kleta.