Interior centro investigación desarrollo baterías Seat Martorell
Interior del centre de recerca i desenvolupament de bateries de Seat a Martorell.

Les empreses catalanes dedicades a les bateries facturen 1.044 milions

Més de 260 companyies treballen al llarg de la cadena de valor del sector, que ha captat 971 milions d'euros en projectes d'inversió estrangera en cinc anys, xifra que situa Catalunya com la primera regió del sud d'Europa

El sector de les bateries creix a Catalunya. Un total de 267 empreses en tota la cadena de valor del sector generen 1.044 milions d’euros de volum de negoci, un 53% més respecte a 2022. Les empreses, que han crescut un 26% en dos anys, ocupen 4.476 persones, la qual cosa implica un augment del 49%.

D’aquestes empreses, dues de cada tres són pimes, mentre que un 17% són startups, segons un estudi de l’agència de competitivitat empresarial de la Generalitat, Acció. A més, el 53% d’elles genera un volum de negoci superior als 10 milions d’euros, fet que és indicatiu de la potència del sector.

La majoria de les empreses que operen a Catalunya es dediquen a l’aplicació i integració de les bateries perquè puguin realitzar la seva funció, activitat a la qual es dediquen el 35% de les companyies. A més, un 21% se centren en l’àmbit de la manufactura de la bateria i dels seus sistemes, mentre que un 16% ofereix serveis d’enginyeria i consultoria, i un 15% treballa en la fabricació i gestió de carregadors per a vehicles elèctrics.

I el sector no sols creix a Catalunya, sinó que ho fa mirant cap a l’exterior. En aquest sentit, el 56% de les companyies exporten els seus productes i serveis, mentre que el 29% d’aquelles que operen a Catalunya són filials de companyies d’origen estranger.

Però Catalunya no exerceix de pol d’atracció només d’empreses internacionals, sinó també d’inversió estrangera. Tant és així que ha captat 971 milions d’euros en els últims cinc anys, xifra que situa Catalunya com el primer hub d’atracció de projectes d’inversió estrangera en l’àmbit de les bateries en el sud d’Europa, i la cinquena en el global europeu.

El sector, a més, encara el futur amb diversos punts forts, com el pes de la indústria de l’automoció i de la fabricació de línies de vehicles elèctrics, amb actors com Seat i Cupra, i també Ebro, que acaba d’arrencar la seva producció a l’antiga fàbrica de Nissan de la Zona Franca.

Pruebas centro desarrollo investigación baterías Seat Martorell
Proves al centre de desenvolupament de bateries de Seat.

A més, l’informe posa en valor l’atractiu de Catalunya per a captar projectes d’inversió, i la creixent quantitat de projectes d’R+D que s’estan duent a terme per impulsar el segment de les bateries, vinculats a universitats i centres de recerca i a iniciatives com la futura planta de muntatge de bateries elèctriques de Seat, que se sumarà al seu centre de desenvolupament de bateries.

L’estudi s’ha presentat a Barcelona durant el congrés Battery Innovation Days. L’esdeveniment, organitzat amb el suport d’Acció, ha reunit 450 experts europeus del sector, a més de 800 persones que han participat online. La trobada ha posat el focus en un sector que va generar un volum de negoci a escala mundial de 137.000 milions de dòlars l’any passat, amb una perspectiva de creixement anual del 13%, i en què Catalunya vol jugar un paper destacat.