Les empreses catalanes miren a l’exterior per créixer. Un total de 46 companyies han obert filial a l’estranger enguany amb el suport del Govern, a través de les ajudes a la multilocalització de la seva agència de competitivitat de l’empresa, Acció. En la segona convocatòria de les ajudes, la xifra ha crescut un 44% respecte a l’any passat, quan es va impulsar per primera vegada aquesta línia per facilitar la implantació d’empreses catalanes a tot el món a partir de filials.
Les empreses que han fet aquest pas el 2024 abasten múltiples sectors, que van des de les TIC fins als serveis tècnics d’enginyeria i arquitectura, passant per la indústria química, la fabricació de maquinària i l’àmbit alimentari.
La diversitat també marca els països escollits per les companyies catalanes per créixer. Entre ells, els principals mercats en els quals han obert una filial amb el suport del Govern han estat Mèxic, amb set filials del total, i Estats Units, amb sis, a més de Colòmbia, Itàlia i Regne Unit, amb quatre en cada cas.
Més de 3.000 empreses catalanes comptes amb filials a l’estranger, amb 8.300 en total
Des de l’impuls de les ajudes a la multilocalització l’any passat, prop de 80 empreses han rebut els fons per cobrir el 50% de la inversió requerida per obrir a l’extranger. Amb un import màxim de 60.000 euros per projecte, les companyies han destinat els recursos a qüestions com el lloguer d’espais i la contractació de personal o d’assessors.
Aquestes companyies s’afegeixen a les més de 3.000 empreses matriu catalanes establertes a l’exterior. En total, sumen una presència que supera les 8.300 filials, distribuïdes per tot el món i amb especial concentració a Portugal, Estats Units i Mèxic.
“La competitivitat de l’economia catalana depèn, en gran mesura, de la integració del nostre teixit empresarial en els mercats mundials”, ha defensat el secretari d’Empresa i Competitivitat de la Generalitat i conseller delegat d’Acció, Jaume Baró, en la trobada Beyond Catalonia, com fer negocis al món l’any 2025. L’esdeveniment pren el relleu de més de 30 edicions de la Setmana de la Internacionalització organitzada per Acció, i ha reunit mig miler d’empresaris al World Trade Center (WTC) de Barcelona.
Acció estima que “l’auge proteccionista” de Trump podria comportar una reducció de 0,2 punts porcentuals del PIB català
L’esdeveniment ha posat el focus a analitzar les principals qüestions que afectaran la internacionalització de l’economia catalana l’any vinent, en un “exercici de prospectiva i anticipació” davant un context internacional “cada vegada més incert i complex”, segons Baró. Les oportunitats en nous mercats en creixement i, sobretot, el context internacional que s’obre després de la victòria de Donald Trump als Estats Units han marcat la jornada. I és que el resultat de les eleccions afectarà també les empreses de Catalunya, en un context en el qual els Estats Units és el primer destí de les exportacions catalanes fora del continent europeu. En total, són més de 3.100 empreses les que exporten regularment al mercat nord-americà, per valor de 3.650 milions d’euros. A més, és el país amb més presència de filials establertes a Catalunya, i el principal país d’origen dels projectes d’inversió estrangera captats pel Govern.
Per analitzar aquests possibles efectes, Acció ha impulsat un estudi sobre l’impacte econòmic i geopolític de l’elecció de Trump, que ha anunciat l’aplicació d’aranzels d’almenys el 10% en global, i del 60% en el cas de la Xina. Segons aquest estudi, “l’auge proteccionista de Trump” podria comportar una reducció de 0,2 punts percentuals del PIB català, com ha detallat Baró a la trobada. L’esdeveniment, que ha comptat amb ponències d’experts com l’excomissària de Comerç de la CE Cecilia Malmström, ha inclòs tallers pràctics per a les empreses i reunions amb la Xarxa d’Oficines de Comerç i d’Inversions d’Acció, per rebre assessorament personalitzat per continuar afavorint la internacionalització de les empreses catalanes en el món.