Etecnic: gestió de la mobilitat elèctrica de principi a fi

L'empresa de Reus administra més de 7.000 carregadors i aquest any facturarà 7 milions d'euros, un 80% més, gràcies a l'increment del nombre de clients, que es reparteixen al 50% entre el sector públic i privat. La firma valoraria l'entrada d'un soci industrial al capital per accelerar la internacionalització.

Guardiola de Berguedà (887 habitants), Espolla (425 habitants), Capmany (672 habitants)… Totes aquestes localitats tenen en comú la seva mida modesta i que disposen de punts de càrrega de vehicles elèctrics. En tots tres casos l’empresa que s’ha encarregat d’instal·lar i gestionar aquestes estacions de recàrrega és Etecnic, una companyia amb seu a Reus (Baix Camp) que administra més de 7.000 carregadors. L’empresa també comercialitza a l’estranger el seu propi software per administrar aquest tipus d’instal·lacions. Una internacionalització que ha comptat amb el suport d’ACCIÓ, l’agència per la competitivitat de l’empresa de la Generalitat de Catalunya.

Quan es tracta d’instal·lació, gestió i manteniment d’estacions de càrrega, Etecnic té dos tipus de clients. D’una banda, els ens municipals i les empreses públiques. Entre aquest grup, la companyia té una gran capil·laritat i presència en localitats molt petites com les esmentades anteriorment, però també treballa amb els ajuntaments de municipis més grans —Tarragona, Reus, Sabadell, Terrassa i Figueres per posar-ne alguns exemples— i és proveïdora de BSM, empresa pública de l’Ajuntament de Barcelona.

Més enllà del sector públic, les empreses privades cada vegada tenen un pes més gran a la cartera de clients d’Etecnic. “2023 serà el primer any en què el sector privat representarà un 50% del negoci, amb clients destacats com SIXT, Galp o l’Hospital Teknon”, explica Jorge Ríos, fundador i conseller delegat de la companyia.

Etecnic va néixer com una enginyeria especialitzada en mobilitat elèctrica i, de fet, una part del negoci encara procedeix de la consultoria en l’àmbit de la mobilitat sostenible. El 2015, però, va decidir anar un pas més enllà, i va començar a dissenyar i executar projectes.

La firma va seguir evolucionant el seu model de negoci i, actualment, és capaç de desenvolupar de principi a fi l’activació d’un punt de càrrega: des de la identificació i la tramitació de subvencions, passant per l’elaboració i l’execució d’un projecte executiu a mida i el manteniment posterior de les instal·lacions.

A més, la gestió dels carregadors es duu a terme amb un software desenvolupat per la pròpia companyia. Aquesta plataforma ha estat, precisament, la que ha facilitat la internacionalització d’Etecnic. “Els representants d’una empresa de Colòmbia van arribar a la nostra pàgina web i ens van contactar perquè estaven interessats en la nostra tecnologia de gestió d’estacions de càrrega. Vam acceptar i a partir d’aquí hem anat creixent de forma orgànica. Ara com ara, tenim presència a països molt diversos com Romania, Nicaragua, Portugal…”, repassa Ríos.

Plataforma SaaS i internacionalització

El gran avantatge d’aquest model de negoci SaaS (Software as a System, és a dir, subscripció a una plataforma tecnològica) és la seva escalabilitat. A més, en el cas d’Etecnic, la seva tecnologia —comercialitzada sota la marca EVcharge— està en constant evolució i millora perquè és la que utilitza la pròpia empresa quan actua com a gestora de punts de recàrrega. El sistema desenvolupat per Etecnic consisteix en una plataforma de control per a les companyies gestores i entitats públiques, a més d’una aplicació que també ofereix serveis per als usuaris finals, com ara la localització de punts de recàrrega.

Jorge Ríos, conseller delegat de Etecnic.

Una de les darreres companyies a contractar EVcharge ha estat la britànica PlusCharge. Gràcies al software d’Etecnic, PlusCharge pot gestionar els cobraments dels serveis de recàrrega per a vehicles elèctrics, controlar-ne l’estat del manteniment i oferir el servei de teleassistència i d’atenció al client, entre altres funcionalitats. Per fer aquesta venda Etecnic va comptar amb l’assessorament de l’Oficina Exterior de Comerç i Inversió d’ACCIÓ a Londres

Aquesta pime catalana preveu facturar 7 milions el 2023, un 80% més que l’any anterior, i té una plantilla de 40 treballadors. Des de la seva fundació no han entrat nous accionistes al capital d’Etecnic, però, segons Rios, estarien disposats a valorar l’entrada d’un soci, sobretot si fos industrial i contribuís a la internacionalització del negoci.

Un avenç cap a l’electromobilitat a diferents velocitats

Les comparacions són odioses però de vegades necessàries. Quan parlem de mobilitat elèctrica, hi ha nombrosos països europeus que ja es troben en una fase avançada de la transformació del parc d’automòbils. Encara que els números varien lleugerament en funció de la font consultada, els estats nòrdics van al capdavant: el 83% de les matriculacions a Noruega el primer semestre del 2023 van ser de vehicles elèctrics, tot seguit de Suècia (37%). També són destacables els progressos de les grans potències europees per economia i població, com són França i Alemanya (15% en tots dos casos).

I què passa amb Espanya? Doncs la situació és força diferent: només un 5% de les matriculacions van ser de cotxes elèctrics. Evidentment, l’economia d’Espanya, amb un PIB per càpita sensiblement inferior, no és assimilable a la dels països esmentats anteriorment. Tot i això, la comparació que deixa en pitjor lloc Espanya és amb Portugal, on la renda de la població és similar i les matriculacions d’elèctrics arriben al 15%.

Pel que fa al mapa de punts de càrrega a Espanya sí que hi ha alguns progressos. Segons Asociación Empresarial para el Desarrollo e Impulso de la Movilidad Eléctrica (AEDIVE), la xarxa de recàrrega pública de vehicles elèctrics a Espanya va assolir els 25.106 punts el primer semestre del 2023, un 16,4% més que en el mateix període de l’any anterior.


Xarxa d’Oficines Exteriors de Comerç i Inversions

ACCIÓ disposa de 40 oficines arreu del món que faciliten la implantació comercial i productiva de les empreses catalanes en els mercats exteriors. Aquestes oficines operen com una prolongació de les empreses i poden oferir assessorament per aterrar a un centenar de mercats internacionals, ja sigui amb una implantació directa, iniciant les exportacions o posant en marxa la venda a través de canals digitals. En paral·lel, aquestes oficines també ajuden a identificar nous socis tecnològics i compradors arreu del món, i a accedir a processos de compra pública internacionals. Una altra de les missions de la xarxa internacional d’ACCIÓ és captar noves inversions estrangeres per Catalunya.

Compartir
Publicado por
Guillem Tapia

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

La multinacional Protime obre un ‘hub’ digital a Barcelona per a 250 empleats

La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…

20 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Barcelona porta el Nadal als seus barris amb centenars de propostes

Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…

20 de novembre de 2024
  • Gaudeix de Barcelona

Casa Seat celebra un Nadal dolç amb Jordi Roca

L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…

20 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Passeig de Gràcia es manté com el carrer comercial més car d’Espanya

El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició

20 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

El Sincrotró Alba comptarà amb una residència per a treballadors

La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…

20 de novembre de 2024
  • Opinió

L’hora de la resiliència urbana

A finals d’agost del 2005, l’huracà Katrina colpejava les costes del sud-est dels Estats Units,…

19 de novembre de 2024