Les matemàtiques són —i sempre ho han estat— la pedra a la sabata de molts estudiants. Sovint es considera una assignatura que pot ser un maldecap per a alguns alumnes i que la capacitat per dominar la matèria acostuma a estar molt relacionada amb l’habilitat natural de l’estudiant. No obstant això, el repte no està només en la capacitat d’aprenentatge, sinó també en la manera d’ensenyar. Això és quelcom que sap molt bé Laura Morera, responsable didàctica d’Innovamat, una startup reconeguda per ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa de la Generalitat de Catalunya, mitjançant el distintiu Catalonia Exponential Leaders. Aquest reconeixement s’atorga a les empreses catalanes més disruptives amb models de negoci basats en tecnologies exponencials.
“L’aprenentatge de les matemàtiques fa temps que està evolucionant. Els centres de referència en el camp de la didàctica matemàtica, com ara el NCTM (National Council of Teachers of Mathematics) dels Estats Units, el Freudenthal Institute de la Universitat de Matemàtiques d’Utrecht o el NRICH de la Universitat de Cambridge, coincideixen en què aprendre matemàtiques va més enllà d’assimilar conceptes i procediments. El seu aprenentatge també està molt lligat als processos mentals que estructuren el pensament”, comparteix Morera, qui també és llicenciada en matemàtiques per la UPC, és doctora en didàctica de les matemàtiques per la UAB i ha estat docent en aules de primària, secundària i universitat durant 17 anys.
Seguint aquesta línia, des d’Innovamat han elaborat una proposta educativa per fomentar l’aprenentatge competencial, personalitzat i pràctic de les matemàtiques. L’objectiu és donar les eines als mestres perquè ajudin els alumnes a desenvolupar habilitats que els permetin resoldre problemes, establir connexions i desenvolupar el pensament crític.
“Una proposta educativa curricular”
Innovamat no és una plataforma, sinó una proposta educativa curricular, dirigida a nens i nenes d’educació infantil, primària i secundària. “Nosaltres promovem l’aprenentatge per competències i personalitzat. Incentivem els docents a generar un ambient a l’aula on els alumnes puguin deduir i descobrir aquelles estratègies que els vagin millor per arribar al resultat d’operacions i reptes matemàtics. Només quan s’interioritzen els coneixements es pot passar a la pràctica i sistematització. D’aquesta manera, aconseguim que els nens i nenes gaudeixin de les matemàtiques i no les visquin amb angoixa”, assenyala Morera.
Amb aquesta proposta, l’empresa ha aconseguit cridar l’atenció del capital risc. Innovamat va tancar al març d’aquest any una roda de finançament de 20 milions d’euros liderada per Reach Capital, Kibo Ventures i Bonsai Partners. Amb aquests fons, l’empresa reforçarà les seves tasques de recerca per continuar estudiant els factors més determinants en l’aprenentatge de les matemàtiques i superar problemàtiques com la gestió de la diversitat de nivells a l’aula.
Innovamat va ser fundada al 2017 a Barcelona. Actualment més de 2.100 centres educatius i 18.000 docents repartits entre Espanya, Itàlia, Mèxic, Colòmbia, Xile, Equador, Brasil, Perú i Estats Units, s’han sumat al projecte i imparteixen matemàtiques de manera competencial a més de 430.000 alumnes.
Fer matemàtiques amb Innovamat
La startup té com a objectiu impulsar l’aprenentatge competencial, personalitzat i pràctic de les matemàtiques a través d’un sistema ben definit per als alumnes i els professors:
- Trajectòries d’aprenentatge seqüenciades mitjançant una plataforma pròpia de gestió de l’aula. Això inclou els recursos necessaris per preparar i impartir la classe de matemàtiques.
- Formació contínua i acompanyament per als docents en didàctica de les matemàtiques durant tot el curs.
- App autoadaptativa per practicar i sistematitzar els continguts apresos a classe mitjançant la manipulació i experimentació a l’aula. Segons els resultats que l’alumne obtingui en les diferents activitats, l’algoritme selecciona uns exercicis o uns altres, adaptant el nivell automàticament a l’evolució de cada nen. D’aquesta manera, els alumnes poden treballar els conceptes que necessiten reforçar i aprofundir en aquells que ja dominen.
- Informes personalitzats de cada alumne per als docents generats a partir de les dades recollides per l’app. Això permet al mestre veure el progrés de cada jove i detectar en quins punts es pot ajudar a cadascun.
Les empreses catalanes més disruptives
Innovamat va ser distingida l’any 2022 per ACCIÓ com una de les 10 empreses més disruptives de Catalunya, obtenint el segell distintiu de Catalonia Exponential Leaders. Aquesta distinció reconeix a aquestes empreses com a referents inspiradors en l’àmbit de la innovació disruptiva. Són startups i empreses consolidades que es dediquen principalment als àmbits de la salut, l’alimentació, l’educació, el new space o la digitalització i que basen la seva innovació en nous models de negoci i en l’aplicació de tecnologies exponencials com el big data, la robòtica, l’Internet de les Coses (IoT), la intel·ligència artificial o la biotecnologia avançada, entre d’altres.
Segons ACCIÓ, amb aquesta iniciativa es vol demostrar que aquí també hi ha empreses que són exemple d’adaptació i transformació i una font d’inspiració per tot el teixit empresarial català: empreses que generen nous models de negoci a partir d’idees disruptives, que tenen un impacte positiu o que s’atreveixen a desenvolupar solucions per crear un futur millor. Entre les empreses que han rebut aquesta qualificació també hi figuren AldoraTech, Aortyx, Avinent, Jolt, Busup, Mitiga, Roka Furadada, BMAT Music, Kave Home, Flax & Kale, Uriach, Heura, Vottun, Zyrcular Foods, Peptomyc, Sateliot, i Qilimanjaro Quatum Tech.