La inversió immobiliària a la capital catalana supera els nivells prepandèmics després de tancar un any rècord, amb operacions per un valor total d'uns 3.700 milions d'euros
El sector immobiliari a Barcelona s’ha recuperat de l’impacte que va suposar la irrupció de la covid i ha aconseguit unes xifres l’any 2021 superiors a les del 2019, exercici que ja va ser de rècord i va permetre superar les obtingudes en l’últim pic, el 2007. La inversió total s’ha situat en els 3.657 milions d’euros l’any passat, un 24% més que el 2019, segons la consultora CBRE. El segment de les oficines ha estat el que ha tingut un millor comportament, emportant-se gairebé la meitat de tota la inversió i amb el protagonisme de les empreses tecnològiques, malgrat la generalització sense precedents del teletreball que ha provocat la pandèmia i la incertesa encara existent sobre el retorn absolut a la presencialitat.
En aquest any de rècord, la inversió que el sector immobiliari ha captat a la capital catalana ha representat gairebé el 30% de la xifra total assolida a Espanya, un percentatge inèdit que no s’havia obtingut des de l’inici de la sèrie històrica, l’any 2007. L’augment en el pes total nacional representa un creixement de cinc punts respecte del 2019 i permet situar-se molt a prop de Madrid, que ha concentrat el 34%.
Segons el director de CBRE Barcelona, Xavier Güell, els motius que expliquen aquest bon comportament són la tendència del capital a buscar mercats segurs després d’una crisi i la bona posició de la capital catalana consolidada en els últims anys, així com la disponibilitat de l’oferta de qualitat que buscaven els inversors. Per això, Güell remarca que ha estat clau el dinamisme del 22@ per captar nous projectes, sobretot d’oficines, qüestió que ha permès que Barcelona sortís més ben parada que Madrid, sense actius disponibles suficients per seduir la demanda.
Acompanyant al segment de les oficines, hotels i habitatge de lloguer han estat els subsectors que s’han emportat bona part de la inversió, aconseguint el 84% i relegant el segment industrial i logístic i, especialment, el retail. La inversió en oficines ha arribat als 1.657 milions d’euros, un 10% més que el 2019, i per sobre dels 300 milions de metres quadrats contractats. Les operacions tancades també s’han caracteritzat per augmentar la inversió mitjana respecte del 2019. A nivell nacional, aquesta xifra representa el 70% del total, amb Madrid quedant-se només amb el 28%.
Grans operacions com la venda de la cartera Pentagon al fons d’inversió KanAm i del complex Sea Towers a Allianz són exemples d’aquest any de rècord. “Ens hauríem de remuntar a l’any 2007 per obtenir dades similars a les de l’any passat. De cara a 2022, s’espera que aquest segment continuï liderant la inversió a Barcelona i aconsegueixi xifres similars o superiors al rècord de 2021”, sosté la responsable de Research Barcelona de CBRE, Marta Tarrío. Concretament, la consultora espera que el volum d’inversió estigui entre els 1.500 i els 1.800 milions d’euros aquest 2022, amb 340 milions de metres quadrats contractats.
Un dels factors d’aquesta inversió rècord en oficines que mostra el lideratge tecnològic de Barcelona és que el 40% dels metres quadrats contractats correspon a empreses que operen en aquest nou sector econòmic, exposa Güell. Tenint en compte que viu un moment d’expansió, el director de CBRE Barcelona defensa que la capital catalana afronta bones expectatives de cara a futures operacions immobiliaries. Especialment a la zona nord del 22@, on encara queda molt espai per desenvolupar.
Els altres dos líders de la inversió immobiliària a Barcelona, hotels i residencial de lloguer, s’han emportat 778 milions i 627 milions d’euros, respectivament. En el sector hoteler, com en el de les oficines, s’han tancat operacions de gran valor, que abans de la crisi del coronavirus no s’haguessin fet, mantenint d’aquesta manera preus prepandèmics i, fins i tot, superiors. En el sector residencial de lloguer, que inclou també el coliving i les residències d’estudiants i de gent gran, s’ha viscut un any de rècord, creixent en un 116% respecte del 2019 i amb operacions a principis del 2022 que confirmen aquesta tendència positiva, com la compra de 2.000 habitatges per part de la gestora Patrizia, assessorada per CBRE, per un import de 600 milions d’euros.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…