La Copa de l’Amèrica vol deixar llegat a Barcelona. La competició nàutica ha de tenir impacte més enllà d’entre els equips competidors i, per això, les administracions estan treballant per ampliar el seu abast. Una mostra és el desenvolupament de la primera embarcació d’esbarjo catalana 100% elèctrica, feta per la drassana empordanesa Zephyr Boats. En serà la primera de cinc més que estan per venir, amb la participació també d’Electric Inside, Magonis Electric Boats i Marcelo Penna Yachts.
Aquest projecte aspira a impulsar el sector nàutic local amb l’objectiu de “convertir Barcelona i Catalunya en referents mundials en l’àmbit de la descarbonització”, tot aprofitant la visibilitat de la 37a edició de la regata. Es tracta d’una iniciativa impulsada per la Fundació Barcelona Capital Nàutica (FBCN) amb el suport dels seus principals patrons, el Govern central, la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona.
“Des que es va anunciar que la Copa de l’Amèrica se celebraria a Barcelona, el Govern va començar a treballar perquè tingués un impacte socioeconòmic que vagi molt més enllà de la competició: volem que deixi un pòsit permanent i que impacti no només a Barcelona sinó a tot Catalunya”, sosté el conseller d’Empresa i Treball en funcions, Roger Torrent.
Es farà a través de tres eixos: impulsar projectes innovadors amb trajectòria industrial, generar oportunitats per a les pimes del país i alimentar el creixement del sector nàutic i l’economia blava. En aquest sentit, no només es farà amb la construcció d’embarcacions, sino també amb la fabricació de sistemes de recàrrega.
Innovació amb segell català
El projecte per impulsar les embarcacions d’esbarjo elèctriques dissenyades i fabricades íntegrament a Catalunya es va iniciar el 2023. En primer lloc, es va dur a terme un procés d’identificació de la innovació en l’electrificació de la nàutica d’esbarjo per part de les drassanes catalanes.
El resultat va ser la selecció de les quatre drassanes que havien de construir embarcacions totalment elèctriques. Des d’aleshores, Electric Inside, Magonis Electric Boats, Marcelo Penna Yachts i Zephyr Boats han estat conceptualitzant, dissenyant i construint un total de sis embarcacions de propulsió elèctrica 100% de fabricació pròpia, encarregant-se del vaixell, les bateries i la tecnologia.
En el cas del primer vaixell presentat, Zephyr Boats és un jove drassana catalana ubicada a l’Empordà que es basa en l’experiència i la creativitat de Romà Pueyo, dissenyador industrial amb més de vint anys en el sector del disseny i la construcció de llanxes i velers. Segons la consellera delegada, Gemma Pagès, la nova Zephyr 800 ECO 100% elèctrica “és el primer pas d’una recerca basada en l’amor pel mar, la cultura mediterrània i el somni de crear una embarcació adaptada als nous valors de la nostra societat”.
Segons Zephyr Boats, el vaixell presentat “és el primer pas d’una recerca basada en l’amor pel mar, la cultura mediterrània i el somni de crear una embarcació adaptada als nous valors”
La ZEPHYR 800 ECO és una llanxa de vuit metres d’eslora amb motors elèctrics foraborda, amb un disseny únic d’estil modern i amb solucions innovadores que aporten grans millores en l’experiència de navegar, aportant més comoditat, més espai i esdevenint més sostenible. Té una eslora total de gairebé nou metres i una mànega de gairebé tres més, amb espai per a fins a 12 passatgers.
Destaca pel seu abundant espai d’emmagatzematge, la cuina situada a la coberta i l’opció de personalització. A més, disposa de dos camarots i un bany integrat. Aquesta embarcació ha estat desenvolupada des de zero per ser elèctrica, de manera que les seves dimensions i espai han estat concebuts per treure el màxim profit a la seva tecnologia, basada en un sistema de propulsió elèctric amb una potència de 168 Kw (230 CV) fins a 225 kW (300 CV). La seva velocitat de creuer òptima és de 20 nusos.
La primera embarcació finalitzada, impulsada per Zephyr Boats, es va presentar fa unes setmanes a Palamós. Les cinc restants estaran homologades i a disposició de la fundació pública i els seus patrons el juny, i es faran servir durant les deu setmanes de la Copa Amèrica, una oportunitat inigualable per impulsar i donar visibilitat al projecte a nivell internacional. S’aprofitarà així que el focus del món estarà posat sobre Barcelona, tenint en compte que la competició esportiva és una de les tres amb més impacte mundial, només per darrere dels mundials de futbol i els Jocs Olímpics. De tot això s’ha parlat a la sessió organitzada per The New Barcelona Post dimecres passat a l’Antiga Fàbrica Estrella Damm, amb el focus posat en les innovacions en matèria de sostenibilitat que permet la regata.
Més enllà de la Copa de l’Amèrica
Com a part del projecte, la FBCN ha promogut la constitució de la Taula Sectorial per a la Descarbonització de la Nàutica, presidida per la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona. A la seva primera sessió, van acudir més de cinquanta agents de la cadena de valor de la descarbonització, des d’administracions públiques, universitats, drassanes, fabricants de components, electrònica nàutica i sistemes de recàrrega.
Segons expliquen els impulsors, les següents passes del projecte són l’inici d’una reflexió al voltant de la nàutica recreativa catalana i, en base als resultats, construir una proposta estratègica sobre el model de negoci i d’innovació del sector, amb un pla d’acció i de millores pel que fa a la seva competitivitat. A llarg termini, es contempla explorar el sector marítim professional del transport de mercaderies i persones.