Enagás estrena el primer vaixell de subministrament de GNL amb base a Barcelona

Es tracta de l'únic buc d'aquestes característiques que opera a tot Espanya i, a nivell mundial, només n'hi ha 40

Enagás i l’armador noruec Knutsen han posat en marxa aquest dijous el primer vaixell de proveïment de gas natural liquat (GNL) amb base permanent a la capital catalana. El Port de Barcelona es converteix així en una parada preferent per als vaixells que funcionen amb aquest combustible menys contaminant en comparació amb els carburants tradicionals.

El Haugesund Knutsen es tracta de l’únic vaixell d’aquestes característiques que opera a tot Espanya i, a nivell mundial, només n’hi ha 40. “Avui el Port de Barcelona entra en el reduït club de ports que disposen d’aquest servei”, ha defensat el conseller delegat d’Enagás, Arturo Gonzalo.

El nou buc carregarà el GNL a la planta de regasificació que Enagás té al port català, una de les tres que té al Mediterrani, juntament amb les de Sagunt i Cartagena, sent la de Barcelona la més gran. Segons la companyia, també és la instal·lació europea amb major capacitat per emmagatzemar aquest combustible de transició.

Amb més de 92 metres d’eslora, el vaixell té una capacitat d’emmagatzematge de 5.000 metres cúbics de GNL i una capacitat de subministrament de 1.000 metres cúbics/hora. El Haugesund Knutsen ha estat construït a Espanya per Astilleros Armón Gijón i fletat per Shell Espanya.

A més de la construcció del nou vaixell, Enagás ha adaptat un moll per poder subministrar GNL a altres bucs. Es destinarà a vaixells que vagin a altres ports del Mediterrani on els grans vaixells de càrrega no puguin atracar.

Proveïment de GNL des del 2017

El Port de Barcelona va començar a proporcionar GNL a partir de 2017, provant-ho per primera vegada amb un ferri de Baleària. Durant aquests anys el repostatge s’ha estat fent amb vaixells que venien carregats amb aquest combustible. “Avui no comencem aquesta aventura”, ha remarcat el president de l’Autoritat Portuària de Barcelona, Lluís Salvadó, en un dels seus primers actes en el càrrec.

Ara, la infraestructura serà capaç d’oferir un millor servei als vaixells que funcionen amb aquest combustible, tant si fan parada a Barcelona com si hi finalitzen el seu trajecte, a més de proveir a altres ports de la regió mediterrània. Segons Enagás, hi ha un total de 355 vaixells que utilitzen GNL a nivell internacional, xifra que creixerà amb els 222 que s’estan construint.

Una vegada consolidada l’aposta pel GNL, el Port de Barcelona i Enagás han signat un memoràndum per impulsar conjuntament projectes d’hidrogen verd, amb la mirada posada en el desenvolupament del primer corredor de la Unió Europea, l’H2Med —anteriomente conegut com a MidCat i BarMar—, amb un cost estimat de 2.500 milions d’euros.

Instal·lacions d’Enagás al Port de Barcelona. © Miquel Vera/Marta Vidal (ACN)
Compartir
Publicado por
Cristina Martín Valbuena

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

Els britànics pugnaran amb Nova Zelanda per la Copa de l’Amèrica

L’Ineos Britannia s'imposa sobre l'equip italià després d'onze regates i guanya per primera vegada la…

4 d'octubre de 2024
  • Opinió

Palau 100, de nou l’excel·lència

El curs comença amb un concert que preludia una temporada memorable

4 d'octubre de 2024
  • Good News Barcelona

La ‘Carmela’ de Plensa es queda

El rostre davant del Palau de la Música renova la seva relació amb la ciutat…

4 d'octubre de 2024
  • Música

Rússia, per començar

El Palau de la Música estrena temporada amb un esclatant repàs a dos clàssics de…

4 d'octubre de 2024
  • Opinió

Barcelona es bolca amb la Copa de l’Amèrica i el ‘retail’ es reinventa per al moment

La competició converteix la ciutat en un escenari vibrant on el comerç local aprofita cada…

3 d'octubre de 2024
  • Good News Barcelona

BNEW encara la seva cinquena edició com a esdeveniment de referència de l’economia del futur

La cita reunirà més de 12.000 assistents en una edició en la qual comptarà amb…

3 d'octubre de 2024