L’estació d’FGC a la Plaça Europa-Fira s’ha rebatejat aquests dies amb el nom d’Estació Noel. La marca gironina de xarcuteria és l’encarregada de donar la benvinguda als visitants del Saló Alimentària & Hostelco que aquesta setmana acudeixen a la fira amb tren, anticipant la forta presència que la potent indústria càrnia espanyola té al certamen. El segon gran impacte visual que s’han endut els visitants abans d’entrar al recinte firal en aquesta primera jornada del saló és el de les armilles fluorescents que lluïen un grup de treballadors de Danone en protesta pel tancament de la fàbrica de Parets del Vallès, just el dia en què van acabar per assolir un preacord amb la direcció i van desconvocar la vaga. Un cop creuats els controls de seguretat, els impactes visuals, olfactius i gustatius es multipliquen davant el gran festí que ofereixen als visitants els estands de les més de 3.200 empreses que participen en la fira, considerada com una de les tres més grans d’Europa i una de les cinc més importants del món al sector de l’alimentació.
S’espera que més de 100.000 professionals, un 25% estrangers, passin pel recinte de la Gran Via de Fira de Barcelona fins dijous. Conèixer les principals novetats que ha llançat al mercat la indústria alimentària els darrers dos anys; trobar nous proveïdors; donar un cop d’ull a la competència; descobrir nous ingredients; submergir-se en les tendències de consum; o participar en showcookings, tasts i demostracions de producte figuren entre els principals motius que conviden a acudir a Alimentaria. No obstant això, hi ha un element que continua tenint un fort pes específic en aquesta fira i que contribueix que any rere any mantingui el seu vigor: és un potent espai de socialització on clients i proveïdors aprofiten per estrènyer-se la mà, aprofundir en els seus negocis, conèixer-se personalment o simplement posar-se al dia mentre comparteixen un plat de pernil en una de les concorregudes tauletes que hi ha a l’interior dels estands.
Aquesta possibilitat d’encaixar mans i saludar és especialment intensa durant la primera jornada de la fira, en què el volum de VIPs per metre quadrat es dispara a conseqüència de la presència del Rei. Propietaris, presidents, consellers delegats i directors generals s’afanyen per ocupar el seu lloc davant de l’estand i saludar i fer-se una foto amb el monarca durant el llarg recorregut inaugural que ha fet per la fira. Felip VI ha estat acompanyat per una nombrosa comitiva encapçalada pel president de Fira de Barcelona, Pau Relat; pel president d’Alimentaria, Antoni Llorens; pels ministres d’Indústria i Agricultura, Jordi Hereu i Luis Planas, respectivament, i pels alcaldes de Barcelona i l’Hospitalet, Jaume Collboni i Núria Marín, entre altres autoritats.
Després de la visita als expositors, en una trobada privada, el Rei s’ha reunit amb els empresaris que integren el comitè de direcció d’Alimentaria, en un acte en què s’ha retut homenatge a José Luis Bonet, president de la Cambra de Comerç d’Espanya, que va ser el màxim responsable de la fira durant 22 anys i també va presidir el consell d’administració de Fira de Barcelona durant catorze exercicis. Concretament, Bonet ha rebut de mans del monarca la Medalla d’Or com a president emèrit del saló per la seva trajectòria a la institució firal i al saló líder de la indústria alimentària espanyola.
“Es tracta d’un reconeixement més que merescut a una persona que durant molts anys ha dedicat amb afany i devoció el seu temps i el seu bon fer tant a Alimentaria com a Fira de Barcelona, deixant la seva empremta”, ha destacat el seu successor al capdavant del consell d’administració, Pau Relat.
Al migdia, mentre se celebrava aquest acte a la sala de protocol del recinte de Gran Via, Alimentaria era ja un formiguer de gent recorrent els passadissos i omplint de reunions els colorits estands; oferint fotos ja clàssiques, com els visitants carregats de bosses i les llargues cues per aconseguir un plat d’arròs cuinat pels xefs d’Aneto. Tot i l’elevat nombre d’empreses participants, la fira transmet amplitud i llueix com mai, segons es desprèn dels elogis que se senten tant d’expositors com de visitants en recórrer els 100.000 metres quadrats nets d’exposició.
Aquest any destaca la forta aposta que la Xina ha realitzat per ser al saló, amb desenes d’empreses que ofereixen als fabricants i distribuïdors europeus productes com gingebre, all i xili deshidratat, baies de goji, nous de macadàmia, farina de quinoa, o tota mena de fruits secs i pipes de gira-sol. En aquesta edició, el nombre d’empreses estrangeres s’ha duplicat, amb 900 companyies, gairebé un terç del total d’expositors. Per a Alimentaria aquest component internacional és bàsic, ja que la fira basa la seva proposta de valor en ser el gran aparador al món per als fabricants espanyols, però també la plataforma ideal perquè companyies foranes puguin entrar a Espanya o al mercat europeu.
Per fomentar aquest component global, Alimentaria ha convidat aquest any 30 periodistes internacionals i 2.200 compradors d’alt nivell, dels quals la meitat són estrangers, de 98 països, amb els Estats Units, Mèxic, Xina, Portugal, Regne Unit, Colòmbia, Canadà i Corea del Sud al capdavant. Es preveu que aquests compradors celebrin aquesta setmana 13.000 reunions de negocis amb les empreses expositores.
Val la pena visitar The Olive Oil Bar, l’espai que Alimentaria dedica a la promoció de l’oli d’oliva verge espanyol. Durant tot el dia en aquest peculiar bar es poden tastar fins a 98 marques diferents d’oli i aprendre a apreciar les diferències entre un verge extra afruitat verd dolç, afruitat verd amarg i afruitat madur. El panell de tast oficial ha premiat en aquestes tres categories les marques Oro de Cánava (Jaén), Rincón de la Subbètica (Còrdova) i Finca La Gramanosa (Alt Penedès), respectivament.
Un altre dels espais més concorreguts, per concentrar els aliments més nous o disruptius que es presenten a la fira, és Innoval. Un any més, l’eix salut i el de conveniència són els que dominen entre les novetats. Crida especialment l’atenció un tipus de carn de porc o vedella on s’ha infiltrat greix vegetal, omega-3 i vitamina D i que, segons resa a l’envàs, ajuda a reduir el colesterol. Els aliments de base vegetal i els d’alt contingut proteic copen bona part dels darrers llançaments efectuats per grans marques. Nestlé, per exemple, presenta una llauna de mandonguilles Litoral 100% plant based; mentre que la valenciana Dacsa s’atreveix amb un cocido madrileño amb ingredients també de base vegetal. Per la seva banda, Gala Food ha inventat uns snacks elaborats únicament amb ou i Noel ha llançat uns packs per a esportistes que contenen trossos d’embotits rics en proteïnes, fruites deshidratades i fruits secs.
A Alimentaria, Aneto està donant a conèixer aquests dies el seu nou brou de Miso, ideal per elaborar ramen; mentre que Gallina Blanca impulsa el brou que elabora amb pernil Enrique Tomás. Liquats Vegetals, per la seva banda, ha llançat la primera beguda vegetal amb cafè en format on-the-go o per endur. La marca Cola Cao també s’estrena en una nova categoria de negoci: ha començat a vendre les seves pròpies galetes, afegint-se al pas que ja va fer fa uns anys Nocilla, també propietat d’Idilia Foods. En un sector totalment diferent, Gaudea presenta a la fira una ginebra elaborada amb olives arbequines i llavors de coriandre.
En aquesta edició d’Alimentaria, que es preveu que generi un impacte econòmic de 200 milions d’euros, és especialment destacable l’esforç que ha fet Catalunya amb motiu de la seva designació com a Regió Mundial de la Gastronomia el 2025. Així, Catalunya no només té presència al pavelló de les autonomies, sinó que al llarg de la fira compta amb múltiples estands que agrupen petits productors i fins i tot startups i que estan apadrinats per organismes de la Generalitat com Acció i Prodeca. Aquesta empresa pública, per exemple, ha organitzat més de mil reunions de negoci —amb un format breu de 20 minuts– entre prop de seixanta empreses catalanes i 20 importadors i distribuïdors de vuit països estratègics: Brasil, Estats Units, Índia , Mèxic, Nigèria, Perú, Costa Rico i l’Uruguai.
A l’apartat d’empreses emergents, una de les que desperta més interès és Grillco, una companyia d’Osona que fabrica farina elaborada amb grills. Es tracta d’un ingredient de quilòmetre zero que es presenta com una de les fonts de proteïna del futur i que augmenta el valor nutricional dels plats en contenir també vitamina B12, calci, ferro, potassi, magnesi, zinc i omega-3.
Durant la visita que ha realitzat aquest dilluns al saló, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha subratllat que ser Regió Mundial de la Gastronomia suposa “una oportunitat única per posar en valor l’excel·lència dels nostres productes, de la nostra cuina, del nostre territori i de la nostra indústria alimentària”. En total, a Alimentaria hi participen més de 375 empreses catalanes, cosa que demostra, segons Aragonès, “la importància que té el sector per al conjunt del país”, ja que ocupa 177.000 persones i genera el 19% del PIB.