Técnicos de Endesa
Operaris d'Endesa porten a terme operacions a la xarxa.

Endesa canvia el telèfon per una aplicació per coordinar-se amb els seus tècnics

La iniciativa, en fase de proves, forma part d'un projecte per gestionar de forma unificada totes les xarxes de Catalunya

L’avanç de la tecnologia és imparable en tots els àmbits, i la digitalització va guanyant terreny i accelera la transformació de tot tipus de comunicacions. Davant d’aquesta realitat, les empreses no volen quedar-se al marge, també en el cas d’Endesa. En aquest sentit, la companyia ha canviat el telèfon tradicional i la comunicació oral per una aplicació i comunicacions digitalitzades per donar instruccions als tècnics i operaris que treballen sobre el terreny fent maniobres en la xarxa de distribució elèctrica. 

A través del projecte E-Cho, Endesa ha dut a terme un canvi estructural irreversible en la transmissió d’aquestes instruccions, la qual cosa representa un salt en la digitalització de les comunicacions del Centre de Control d’Endesa a Catalunya. Fins ara, el centre trucava al personal de camp i li donava instruccions, i l’operari les repetia per verificar-les, en comunicacions que estaven sotmeses a interferències per baixa cobertura o contaminació acústica. 

Aquesta aplicació permetrà guanyar nitidesa, claredat, traçabilitat, rapidesa i seguretat, i és que aquest tipus de maniobres representen el punt més crític quan s’opera en la xarxa. El projecte es va testar per primera vegada a Tarragona i ara ha fet el salt a tota Catalunya, per després exportar-lo a la resta de l’Estat. La iniciativa forma part del projecte global Grid Blue Sky, que consisteix en un nou model de plataforma per gestionar de forma unificada totes les xarxes de la companyia, que fins ara s’abordaven de manera independent. 

A Catalunya es van realitzar el 2023 més de 1,2 milions de maniobres des del centre de control, de les quals prop de la meitat es van basar en indicacions telefòniques, mentre que la resta es va recolzar en sistemes digitals de control remot instal·lats a la xarxa de mitja tensió. D’aquesta manera, el projecte E-Cho, que posa el focus en les comunicacions per via telefònica, i aspira a representar un punt d’inflexió en les operacions de la xarxa elèctrica.

El projecte s’emmarca dins la voluntat de l’empresa d’avançar en la transformació digital de tots els seus processos. Amb aquest objectiu, utilitza recursos com el Big data, el machine learning, la realitat augmentada, la IA, la robòtica i el desenvolupament de sensors IoT. L’empresa, a més, ha creat un bessó digital de la xarxa, amb l’objectiu de poder realitzar simulacions, dur a terme manteniment preventiu i interactuar amb el personal de camp de forma més eficient. 

En aquest sentit, Endesa considera indispensable apostar per la digitalització per fer front a l’emergència climàtica i al procés de transició energètica, en un context en el qual es requereix que la xarxa sigui digital també per facilitar la injecció al sistema d’energies renovables. Tot això en pro de la sostenibilitat, cap a la qual Endesa avança amb mesures com posar en marxa aquesta nova aplicació.

Els operaris d’Endesa rebran les instruccions a través d’una nova aplicació.