Blanca Sorigué CZFB
La directora general del Consorci de la Zona Franca de Barcelona, Blanca Sorigué.
ENTREVISTA A BLANCA SORIGUÉ

“BNEW referma Barcelona com una de les ciutats amb més futur tecnològic”

A pocs dies de la celebració de la segona edició de la Barcelona New Economy Week (BNEW), la directora general del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), Blanca Sorigué, valora el paper d’aquest esdeveniment com a motor econòmic i la seva influència sobre el posicionament de Barcelona com a ciutat capdavantera

La Barcelona New Economy Week (BNEW), que tindrà lloc entre el 5 i el 8 d’octubre, ja té confirmada l’assistència de professionals de 145 nacionalitats i la participació de 800 inspirational speakers escollits d’entre un gran nombre de sol·licituds de professionals de destacades empreses nacionals e internacionals.

— Quina considera que és l’aportació de BNEW a Barcelona?

— Sens dubte l’objectiu de la primera edició de BNEW es va assolir amb èxit: posicionar Barcelona com a capital mundial de la nova economia. Vam estar presents en 111 països i va ser el primer gran esdeveniment econòmic híbrid després de l’inici de la pandèmia. En aquesta edició seguim treballant per consolidar aquest posicionament. La ciutat ja compta amb un important ecosistema innovador i se situa com una de les ciutats amb més futur en el sector tecnològic però, tot i així, el fet de comptar amb un esdeveniment sobre nova economia i amb un alt percentatge d’internacionalitat, contribueix a reafirmar-la per davant d’altres ciutats.

— No tem que BNEW acabi fent ombra a la resta de salons que organitza el Consorci?

— No, el Saló Internacional de la Logística (SIL), el Barcelona Meeting Point (BMP) o l’eDelivery Barcelona tenen una gran trajectòria i hi ha moltes empreses que estan desitjant que es tornin a celebrar. Tot i la ràpida digitalització del sector dels esdeveniments, el factor presencial seguirà jugant un paper molt important a l’hora de poder veure físicament determinats materials o de retrobar-se amb altres empreses del sector. Com deia, el gran factor diferencial de BNEW és que és multisectorial i permet arribar de forma senzilla a tot el món, però estem segurs que serà un esdeveniment més, complementari al nostre ventall de fires habituals.

El gran factor diferencial de BNEW és que és multisectorial i permet arribar de forma senzilla a tot el món, però estem segurs que serà un esdeveniment més, complementari al nostre ventall de fires habituals

 — Falten pocs dies per a la celebració de la segona edició de BNEW. Quin és l’índex de participació registrat en l’edició d’aquest any? 

— L’any passat vam quedar-nos a prop dels 11.000 registrats i el nostre objectiu per aquest any és superar-los, de moment portem un molt bon ritme d’inscripcions. Totes les persones que s’inscriuen a BNEW són professionals o empreses, ja que es tracta d’un esdeveniment 100% B2B.

— Quina és la nacionalitat amb més participació?

— Com és obvi, Espanya és el país amb més participació, tot i que comptem amb un 50% d’internacionalitat. En segon lloc es troba Veneçuela, també amb un gran nombre de participants i, una mica més allunyada, Colòmbia ocupa el tercer lloc. Les xifres demostren la gran relació i influència que té el Consorci de la Zona Franca de Barcelona amb Amèrica Llatina. Cal tenir en compte que a dia d’avui tenim inscrits de 145 països diferents, una xifra que és brutal si tenim en compte que al món hi ha un total de 194 països reconeguts.

Blanca Sorigué CZFB
Per a Sorigué, les xifres i la nacionalitat dels assistents a BNEW demostren la gran relació i influència que té el Consorci de la Zona Franca de Barcelona amb Amèrica Llatina.

 — Tecnològicament, el certamen incorpora novetats en el seu sistema de difusió i participació?

— Les funcionalitats són les mateixes que en la primera edició, però perfeccionades. L’any passat vam haver de desenvolupar tot el concepte en un temps rècord, així com la plataforma, funció per la qual vam confiar en SIRT. Tot i així, el resultat va ser excepcional i vam comptar amb una plataforma i una eina de networking virtual única. En aquesta segona edició hem tornat a treballar amb SIRT per encarregar-se del desenvolupament i funcionament de la plataforma i ens hem centrat en millorar l’experiència del participant, així qualsevol inscrit d’arreu del món podrà seguir tot el contingut de BNEW des de qualsevol telèfon mòbil.

— A la plataforma online de BNEW es poden encara consultar entrevistes i debats de la primera edició. Tenen moltes visualitzacions?

— BNEW és un esdeveniment híbrid, on la plataforma virtual juga un component molt important però només està habilitada durant els dies que dura l’esdeveniment, del 5 al 8 d’octubre en el cas d’aquest any. Així doncs, des del moment que s’apaguen els platós presencials també deixa d’estar operativa la plataforma pels registrats. BNEW és un esdeveniment que dura quatre dies i durant aquest temps tothom que vol pot fer un networking de qualitat, conèixer les darreres innovacions i tecnologies del mercat a través del BVillage… Després tot això ja no és possible. Tot i així, els continguts es poden seguir consultant a través de les xarxes socials de BNEW i, més concretament, des del seu compte de Youtube. Ens agrada veure que estem creant una comunitat i que el contingut de BNEW, ja siguin els debats o les intervencions dels inspirational speakers, segueixen interessant més enllà dels dies de la celebració.

Ens agrada veure que estem creant una comunitat i que el contingut de BNEW, ja siguin els debats o les intervencions dels inspirational speakers, segueixen interessant més enllà dels dies de la celebració

— Per a aquesta edició, ampliant a deu les àrees verticals a abordar, no seria necessari ampliar el nombre de dies de celebració de l’esdeveniment?

— Des del Consorci de la Zona Franca de Barcelona tenim clar que la nova economia ha arribat amb nous reptes i oportunitats i també amb nous formats. En el context actual tenen més acceptació els formats breus i dinàmics i des del principi BNEW ha estat una trobada multisectorial, un dels seus principals factors diferencials, on donéssim la mateixa importància a cadascun dels verticals. Per tant, tots es desenvolupen de forma simultània i es poden seguir pels diferents canals de la plataforma. Si algú vol veure un contingut que no ha pogut seguir perquè se solapava amb un altre, pot veure’l en diferit a la plataforma durant els dies de l’esdeveniment. Qualitativament, l’esdeveniment no seria millor pel fet de durar més dies i, en canvi, estem segurs que perdria interès. Hem d’acostumar-nos a aquestes noves maneres de comunicar.

— Quins són els speakers més destacats a BNEW 2021?

— Aquest any comptem amb més del doble d’speakers que en la primera edició, amb 800 concretament. Tots ells són professionals de primer nivell reconeguts dins del seu àmbit d’actuació. És molt difícil destacar-ne alguns d’entre aquests 800 speakers perquè els hem seleccionat tenint en compte l’interès dels temes que volíem tractar, la seva capacitat d’oratòria, la seva experiència. Hem rebut moltes sol·licituds de professionals de destacades empreses que volien ser speakers d’aquesta segona edició de BNEW, però en molts casos els hem hagut de descartar perquè no s’ajustaven al que estàvem buscant. La selecció dels speakers ha estat molt cuidada i l’hem fet directament amb l’equip de professionals del Consorci de la Zona Franca de Barcelona que ha treballat durant tot l’any per aconseguir que BNEW sigui el gran esdeveniment econòmic de l’any. Un altre aspecte destacat és que la meitat dels speakers seran dones i l’altra meitat seran homes, per tant la igualtat està garantida perquè BNEW és un esdeveniment plenament compromès amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

Enrique Tomás i Christian Escribà, a una de les activitats gastronòmiques de BNEW 2020.

— De l’activitat de networking que es va dur a terme en la primera edició, n’han sorgit projectes concrets que es puguin esmentar?

— Nosaltres durant l’esdeveniment posem a disposició dels participants la plataforma i la potent eina de networking virtual, que funciona mitjançant Intel·ligència Artificial per fer el contacte directe entre oferta i demanda. Gràcies a aquesta funció, l’any passat es van produir més de 23.000 contactes durant els quatre dies de l’esdeveniment. Tot i així, un cop acaba BNEW nosaltres en perdem el rastre, ja que són les pròpies empreses que segueixen aquesta relació fora de la plataforma, així que malauradament no podem saber quin percentatge de les primeres aproximacions ha tingut èxit finalment. Esperem que moltes, de fet estem segurs que és així.

— Com a directora general del Consorci, quin balanç fa de l’evolució del primer semestre d’aquest any?

— L’inici de 2021 ha estat ple de reptes, principalment perquè la situació sanitària encara era força complicada i, en aquest sentit, no hem pogut celebrar el SIL, el BMP i l’eDelivery Barcelona. Tot i així, ens hem centrat en grans projectes com BNEW y la DFactory Barcelona, que posicionen tant a l’entitat com a Barcelona a nivell internacional, però també hem creat un nou esdeveniment, la Barcelona Woman Acceleration Week (BWAW). Des del Consell de la Dona de la Zona Franca de Barcelona, que vam impulsar des del CZFB però que compta amb importants directives d’empreses del polígon, vam voler crear una trobada que permetés posar en comú els principals reptes i oportunitats de les dones, principalment dins del món laboral. En aquest sentit, aprofitant el Dia Mundial de la Dona (8 de març), del 3 al 5 de març vam celebrar un esdeveniment que buscava no només compartir reflexions sinó buscar solucions que permetessin avançar en matèria d’igualtat.

L’any passat es van produir més de 23.000 contactes durant els quatre dies de BNEW

— Quin reptes ha abordat el Consorci i quins li queden per davant?

— A l’entitat estem totalment alineats amb els ODS recollits per les Nacions Unides en la seva Agenda 2030. En aquest sentit, treballem constantment en buscar formes de contribuir als diferents ODS per convertir-nos en un exemple a seguir en la seva implementació en l’àmbit laboral i industrial.

— Quins són els projectes més immediats en què estan treballant?

— El més immediat és la DFactory Barcelona, ja que tenim previst inaugurar-ne la primera fase de 17.000 metres quadrats aquest mateix novembre. Es tracta d’un projecte en què fins ara hem invertit 20 milions d’euros i comptem amb Leitat com a partner tecnològic. L’objectiu és que es converteixi en el principal hub d’indústria 4.0 del sud d’Europa. DFactory serà una eina que ajudarà a transformar el teixit productiu espanyol i acompanyarà a les empreses en el seu procés de transformació digital. L’edifici comptarà amb empreses oferents d’alta tecnologia i d’altres de demandants, que necessiten recursos per poder crear productes o serveis innovadors. De fet, HP ja ha començat a produir en impressió 3D i també Huawei ja forma part del projecte, convertint-se en facilitador de tecnologia i en participant actiu de diferents projectes d’investigació i desenvolupament. D’aquesta manera des del passat mes de juliol es va convertir també en la primera companyia en establir a Barcelona el seu Centre d’Excel·lència, IA HERMES, que aborda la intel·ligència artificial aplicada al sector del digital health, l’e-mobility i les smarts grids, entre altres sectors.

Huawei DFactory
Vicente Zhong, General Manager de Huawei Espanya, amb el delegat de l’Estat al CZFB, Pere Navarro, a les instal·lacions de DFactory.