Automobile Barcelona escalfa motors per a una nova edició en què participaran més de 30 marques, recuperant-se respecte de l’última edició, celebrada l’any 2021, quan el coronavirus encara afectava el sector de les fires i l’automobilístic, amb una crisi de subministraments que ha alterat les cadenes mundials i provoca retards en les entregues. Amb la pandèmia superada i la producció de cotxes tornant a la calma, la 42a edició del saló comptarà amb més de 100 expositors i ocuparà 100.000 metres quadrats al recinte de Montjuïc de Fira de Barcelona, dedicant un pavelló a Motoh! Barcelona, saló centrat en els vehicles motoritzats de dues rodes amb qui no coincidia des de l’any 1999.
Del dissabte 13 de maig fins al diumenge 21 de maig, el saló, organitzat per Fira de Barcelona amb la col·laboració de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac), reunirà ensenyes com Dacia, Hyundai, Kia, Lexus, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Renault, SsangYong, Subaru, Suzuki, Tesla i Volvo. També tindran un espai destacat fabricants locals com Baltasar, Ebro, Seat i Cupra.
— Després de l’edició de 2021, la primera postcoronavirus, torna Automobile Barcelona, amb un 40% més de marques participants. Com es presenta aquest any?
— La pandèmia va ser un problema per a tots els sectors. Quan els salons clàssics de tot Europa van tancar, nosaltres vam aguantar i obrir. Vam continuar mantenint la bandera durant anys delicats en aquesta ciutat, la capital del món de l’automòbil. El saló de 2021 va ser molt difícil de fer. Aquest també ho és, però una mica menys i el pròxim ho serà encara menys.
— Per què Barcelona va poder aguantar mentre altres salons com Ginebra esperaven que passés el temporal?
— Som un saló que té dos avantatges importants. La primera és Fira de Barcelona, una màquina de fer fires amb uns equips professionals molt bons. Després, la ciutat està enamorada del Saló de l’Automòbil. Si no, no hauríem fet 104 anys d’història. Això és fonamental. Ajuntem Fira i Barcelona i som imbatibles. Per això, ens truquen d’altres ciutats a veure si volem fer salons allà. També tenim l’ajuda d’Anfac.
— Tenen la previsió d’atreure a més de 300.000 espectadors en aquesta edició d’Automobile Barcelona, superant la quantitat registrada l’any 2021. Més enllà de l’absència de restriccions i la recuperació del sector de les fires, què ajudarà a aconseguir-ho?
— Coincidirem amb el saló Motoh! Barcelona, que també suma molt públic. És molt important perquè aquest saló va començar sent de l’automòbil, la motocicleta i els camions. Ho tenia tot fins que es va fer molt gran, arribant a ocupar tota la muntanya de Montjuïc. Anteriorment, també ho hem fet juntament amb la Fórmula 1, aquest any no, però hem de tornar a intentar coincidir.
— Les marques locals com Seat, Cupra, Baltasar, Ebro i Silence tornen a tenir un gran protagonisme.
— La presència de marques locals és important. Per exemple, Seat i Cupra ocupen un espai molt rellevant. Cupra serà la gran marca de l’Automobile.
“Hem de tornar a intentar fer coincidir el saló amb la Fórmula 1”
— Tindrà més espai que Seat?
— Sí, ja va passar en l’edició de 2021.
— Com veu que Cupra estigui avançant a Seat, fins i tot, es posi en qüestió el seu futur i es plantegi que es redueixi a la mobilitat urbana?
— La decisió que es fa amb el futur és de les marques. Jo prefereixo que Seat segueixi per molts anys aquí perquè és una marca històrica de Barcelona, però també s’ha fet una gran transformació amb Cupra i la prova és que ocupa tota la Plaça de l’Univers. S’ha fet una bona feina amb Cupra, una marca que gairebé es va inventar Luca de Meo, ara a Renault, i que en molt poc temps s’ha convertit en puntera i a la gent li agrada.
— Falten marques al saló?
— En falten moltes encara i cal recuperar-les. Hem arribat a tenir 800.000 assistents, això era com la Rambla, sempre era un espectacle. En un futur, hem d’intentar captar més marques i tornar a continuar creixent en els palaus que tenim disponibles i podem recuperar.
— I, de públic, hi ha algun perfil que es resisteixi?
— Cal atreure més joves. Abans, el primer que volia la joventut era treure’s el permís de conduir i un cotxe, en el meu cas un 600, i, ara, és un mòbil. Això s’ha de recuperar. Cal aconseguir que la joventut es torni a enamorar de l’automòbil i torni a tenir la mateixa passió que teníem molts de nosaltres. A mi m’agraden més els cotxes que el mòbil, encara que trobo que és molt pràctic.
“Cal aconseguir que la joventut es torni a enamorar de l’automòbil i torni a tenir la mateixa passió que teníem molts de nosaltres”
— Com els hi definiria l’Automobile per atreure’ls?
— Aquí t’inspires, t’escalfes, t’animes i acabes comprant. Per això, és important el Saló de l’Automòbil. La gent vol veure, tocar i provar. I aquí es pot.
— Els models elèctrics representen les principals novetats de les últimes edicions del saló. Continua sent massa car per al conductor barceloní comprar-se’n un?
— Hi ha de tot. Els fabricants xinesos, que s’han bolcat aquest any a Automobile Barcelona, han abaixat bastant el preu mitjà. El camí és aquest, d’aquí no sortirem, el món va cap al cotxe elèctric. Per a això, la Unió Europea ha d’ajudar a renovar el parc d’automòbils. Grècia és el país amb el parc de cotxes més antic, després va Espanya. Cal ajudar i obligar els governs a fer plans Prever. El primer que hem de fer és canviar la flota, però fer-ho amb llibertat: cotxes elèctrics i híbrids, però també de combustió dièsel i normal, que contaminen molt menys que els d’abans. Llibertat però amb tendència a allò que vindrà, que serà tot elèctric.
— Com veu aquest canvi cap al cotxe elèctric a la ciutat?
— El conductor barceloní ja s’està electrificant. Hi ha molta gent que està comprant vehicles elèctrics petits per a la ciutat perquè són conscients que s’estalvia. Primer, per aparcar, és molt més còmode i, després, està l’estalvi en consum. Però cal deixar a la gent que flueixi, les obligacions no són bones. Cal tenir la sensibilitat suficient per actuar amb el cap.
— I, com se sent el conductor circulant per Barcelona?
— Molt incòmode. La circulació de la ciutat ha d’adaptar-se. Afavorir la bici està molt bé, jo la utilitzo, però que els canvis no facin que es contamini molt més. No s’adonen que, com més embussos hi ha, més es contamina. És a dir, en lloc de guanyar, perdem. Cal anar amb molta cura. Jo he estat regidor a l’Ajuntament durant deu anys i l’administració ha de tenir molt sentit comú.