Consolidar Barcelona com el hub de tecnologia més important del sud d’Europa i ajudar a créixer les startup locals en les seves fases més inicials. Aquests són dos dels objectius de Yellow, el fons d’inversió que han creat els cofundadors de Glovo, Óscar Pierre i Sacha Michaud, en aliança amb Adam Lasri, exdirectiu de la firma de capital risc Atomico. El repte és invertir 30 milions d’euros en entrar en el capital d’entre 40 i 50 empreses emergents d’Espanya, França, Itàlia i Portugal en els pròxims tres anys. Seran startups de base tecnològica, a les que s’aportarà un finançament inicial d’entre 200.000 i 500.000 euros per tal que puguin arrancar i validar el seu model de negoci.
“Només invertirem en històries, en projectes, que creiem que es poden convertir en unicorns, és a dir, en empreses valorades en més de mil milions d’euros. Per això és clau conèixer molt bé l’equip fundador i les característiques del mercat al qual es dirigeix la startup“, afirma Óscar Pierre en una entrevista en exclusiva a The New Barcelona Post. Es tracta de les primeres declaracions de Pierre després d’haver aconseguit captar en un temps rècord, en només cinc mesos, els 30 milions d’euros que s’havia proposat aixecar Yellow. “El fons s’ha sobresubscrit; hem hagut que dir que no a força inversors, tot i que al final l’ampliarem en dos o tres milions més”, explica. Segons l’exitós emprenedor barceloní, l’objectiu de Yellow és invertir els recursos del fons “com més aviat millor”, a un ritme d’una nova inversió en empreses emergents del sud d’Europa cada mes.
“Cada setmana analitzem ja uns cinc o sis projectes. La cartera la construirem en tres anys, fent una inversió, aproximadament, cada mes. Ja hem acordat les tres primeres operacions“, avança Pierre, tot i que no vol donar a conèixer encara els noms de les tres primeres startups que integraran la cartera de Yellow perquè la transacció encara no s’ha completat. “En un mes les tindrem ja tancades, però puc dir que són dues empreses de Barcelona i una amb seu a París”, revela.
“Només invertirem en històries, en projectes, que creiem que es poden convertir en unicorns, és a dir, en empreses valorades en més de mil milions d’euros”
Segons el conseller delegat de Glovo, aproximadament el 50% del capital de Yellow ha estat subscrit per inversors de Barcelona i la resta per altres socis, principalment d’Europa i de la resta d’Espanya. Óscar Pierre i Sacha Michaud han aportat el 20% del capital i el 80% restant està integrat per una barreja de fundadors i directius d’exitoses empreses de l’ecosistema emprenedor barceloní, com Privalia, HolaLuz i Travelperk, i per empresaris vinculats a indústries de caràcter més tradicional, com alguns membres de la família Puig. “Volíem aprofitar el fundraising per crear una xarxa que aporti molt de valor als emprenedors en els que invertim. En el fons hi ha moltíssims founders i també executius dels grans techs, i a més a més, hem convidat a grans famílies que tenen empreses més industrials. Tot això creiem que és molt sinèrgic, perquè moltes d’aquestes startups el que fan és desenvolupar software per aquestes grans empreses”, explica.
Són diverses les raons que han portat a Pierre i Michaud a crear aquest vehicle inversor, que, a través de la societat Yellow Partners, tindrà oficines a Barcelona i París i serà gestionat per la gestora barcelonina Talenta, presidida per Jordi Jofre. “Quan vam començar Glovo, un dels problemes o frens amb els quals ens vam trobar és que a Barcelona no hi havia inversors professionalitzats en venture capital que haguessin viscut casos d’èxit a gran escala. Això feia que a l’inici no tinguéssim la suficient ambició, ningú ens inspirava a pensar en gran. Aquesta ambició la vam anar agafant amb el temps, fins que vam veure i creure que, des d’aquí, teníem potencial per crear un winner global”, reflexiona Pierre.
Entre els inversors de Yellow figuren els fundadors de Privalia, HolaLuz i Travelperk i la família Puig
En aquest sentit, l’emprenedor vol ara retornar a l’ecosistema l’èxit aconseguit amb Glovo —plataforma que va ser adquirida per Delivery Hero a començaments de 2022— i servir d’inspiració pels nous fundadors de startups, que vol que se sentin acompanyats en la fase més inicial i dèbil del seu projecte. “La nostra visió amb Yellow és ser la primera trucada dels founders de qualsevol país del sud d’Europa. Volem que quan es plantegin dur a terme la seva primera ronda ens truquin a nosaltres perquè els acompanyem i ajudem també a trobar finançament en altres fons europeus”, explica Pierre.
“Glovo ha anat molt bé. Hem treballat molt i hem tingut també un punt de sort. Ningú es creia que podia ser un guanyador global. Per això, crec que nosaltres, als emprenedors, els podem aportar aquest plus d’inspiració i fer-los adonar que a Barcelona tenim un talent igual de bo que el de Silicon Valley; encara més, probablement aquí treballem més que a Silicon Valley, que Londres o Berlín. Crec sincerament que tenim les mateixes oportunitats que ells per construir un projecte a escala global. No hi ha res que ens freni!”, emfatitza el creador de Yellow.
Segons Pierre, fa uns quatre anys, amb en Sacha van començar a dedicar un dia a la setmana a rebre a emprenedors i a respondre les desenes de peticions que rebien per part de tota mena de startups, interessades a comptar amb el seu consell. “Vam començar a mirar empreses una mica per amor a l’art i també amb la voluntat de retornar a l’ecosistema tot el que ens havia donat, però vam veure que hi havia molts projectes que ens encantaven i vam començar també a invertir. Sense voler-ho, en poc temps vam construir una cartera de 40 startups, la majoria de Barcelona, en les que hem invertit com a business angels“, assenyala Pierre.
Aquest model, però, no era sostenible i es feia cada vegada més difícil de gestionar. Per això, Pierre i Michaud han optat per professionalitzar les seves inversions al marge de Glovo creant Yellow Partners, on tenen de soci a Adam Lasri, que pilotarà l’oficina de París. A l’equip de Barcelona s’ha incorporat Víctor Navarro, amb experiència prèvia a les firmes d’inversió KFund i Galdana, i aviat es fitxarà a un parell de persones més que també treballaran full time a les dues oficines de Yellow. “En Sacha i jo continuarem centrats al cent per cent en els nostres càrrecs directius a Glovo”, subratlla Pierre, que destaca la gran vàlua que Lasri aporta a la nova societat inversora. “L’Adam va formar part de l’equip inicial d’Atomico i era el responsable de les inversions al sud d’Europa. Ens aporta una metodologia d’inversió bestial que fins ara no teníem; les sinergies que nosaltres, com a emprenedors, podem generar amb ell com a expert inversor són molt importants”, apunta.
La disponibilitat de capital local, clau per emprendre
L’altre gran motiu que els ha dut a crear Yellow és la necessitat d’enfortir la disponibilitat de capital local a l’ecosistema inversor barceloní. “El món de l’emprenedoria i les startups és un món molt local; que coincideixi el venture capital amb l’emprenedor a la mateixa ciutat té molts beneficis. Reunir-se per Zoom funciona fins a cert punt, però és molt superior el resultat de poder-te trobar directament amb l’emprenedor fent un cafè”, destaca Pierre.
“Com a barceloní el que veig és que en tots els casos d’èxit, el gruix de la inversió és de fora. És a dir, s’està generant molt valor a la ciutat, però tot el retorn financer se’n va a fora. Estaria bé que el capital que obté retorn gràcies a aquestes inversions també sigui local“, considera. En aquest sentit, constata que els grans fons americans, com Index Ventures o Sequoia Capital, no tenen oficina a Barcelona, però sí que la tenen a París, Londres o Berlín. Afegeix que els grans fons de venture capital que hi ha a Espanya “gairebé tots estan a Madrid” i, a més a més, diu que “han canviat de fase”, ja que s’han fet grans i ara gestionen fons de 300 milions per invertir en series A, B o C, abandonant la fase early stage o de capital llavor. “Han deixat un forat, i per això creiem que hi ha una finestra d’oportunitat molt bona per Yellow i per aconseguir que el capital sigui també d’aquí”, assevera Pierre.
En la seva opinió, Yellow neix “en un moment molt dolç” perquè al sud d’Europa s’ha configurat un ecosistema molt potent de grans empreses tecnològiques que estan alimentant noves generacions d’emprenedors i creant nous unicorns. “De Glovo ja han sorgit unes 40 startup i a Espanya ja tenim uns 15 unicorns, molts d’ells a Barcelona, com Travelperk, Factorial o Wallbox”, recorda. “Creiem que hi ha una oportunitat molt bona. Confiem molt en Barcelona i en el sud d’Europa perquè és un imant d’atracció de talent. Amb Glovo ho hem vist, hi ha talent molt top procedent de tot el món que es mou cap aquí, amb la família, estan encantats i es quedem, i això és clau per l’ecosistema”, constata.
Davant d’aquesta realitat, el fundador de Glovo es mostra molt esperançat amb el futur de Barcelona. “Jo soc superoptimista amb Barcelona. És una ciutat —afegeix— que atreu talent sènior internacional de tot el món, i no només l’atreu sinó que el reté. Una de les grans barreres que vam tenir muntant Glovo va ser el talent. Vam haver-lo de fitxar a fora i, per tant, tot va ser molt més lent. Ara és més senzill poder fitxar a Barcelona, per això, crec que la següent dècada serà superbona per la ciutat i aquesta economia de base tecnològica creixerà moltíssim”.
“Barcelona ha despuntat com el hub de tecnologia més important del sud d’Europa, però encara està lluny de Londres, Berlín i París. Està tot per fer, veurem una dècada d’alt creixement aquí”, anticipa Pierre, que es mostra convençut que des de la capital catalana els projectes també es poden escalar. “Soc optimista també en aquest aspecte, crec que des de Barcelona es poden fer coses molt grans, és qüestió de temps. No hi ha res que ens impedeixi escalar internacionalment, no tenim cap barrera que els del Silicon Valley no tinguin. Ho hem vist amb Privalia, Holded, Glovo, Travelperk o Factorial. L’ecosistema es va fent gran i veurem cada vegada més casos”, assegura.
“No hi ha res que ens impedeixi escalar internacionalment des de Barcelona, no tenim cap barrera que els del Silicon Valley no tinguin”
Pierre explica que Yellow només invertirà en projectes “que tinguin un component tecnològic molt potent” i que no siguin de hardware, sinó software based. “No invertirem en verticals que no puguem arribar a entendre o que siguin molt tècnics o científics”, precisa, en referència a que no forma part del seu objectiu d’inversió entrar, per exemple, en empreses biotecnològiques. Un dels seus focus seran els models de negoci disruptius de caràcter B2B en sectors molt grans, és a dir, que es puguin escalar i crear empreses que facturin 100 milions d’euros. “La gran majoria de coses que estem mirant són projectes emprenedors que poden disrompre alguna cosa emprant la intel·ligència artificial. Hi ha moltes solucions B2B que poden ajudar les empreses a ser més eficients, desbloquejant i monetitzant el valor que genera, per exemple, l’automatització de molts processos”, exemplifica.
Fer de pont amb els inversos internacionals
El soci fundador de Yellow avança que la firma no té la vocació de liderar les rondes d’inversió de les empreses en les quals entri, sinó que la idea és acompanyar a altres fons i ajudar que inversors internacionals apostin també per la companyia. “El que volem és ser els primers a ajudar i assessorar a l’emprenedor i on més valor podem aportar és durant els primers 12 mesos”, diu Pierre, que afegeix que no entraran pas en els consells d’administració de les participades. “D’ençà que hem donat a conèixer el llançament de Yellow ja ens han escrit tots els grans fons de Londres: tots volen treballar amb nosaltres, tenen molt interès a tenir un scouter que els hi passi oportunitats d’inversió; serem un partner clau d’aquests potents grups d’inversió al sud d’Europa i contribuirem així a què vingui més inversió internacional a Barcelona”, assegura.
L’empresari reconeix que en l’actual context financer “el capital és ara molt més exigent” i que hi ha hagut una correcció en les valoracions de les startup. “El que hem vist els últims cinc anys, difícilment es tornarà a repetir. Hi havia un hiperenfocament en el creixement i molt poca cura dels costos i despeses. És veritat que una startup amb finançament il·limitat es desenvolupa més de pressa, però crec que quan un emprenedor té diners il·limitats és molt perillós, perquè comences a prendre decisions que són incorrectes i a fitxar a gent que no necessites. Tenir un pressupost limitat et fa operar amb més disciplina i, per això, aquest nou context no és necessàriament negatiu”, reflexiona.
“El que hem vist els últims cinc anys, difícilment es tornarà a repetir. Hi havia un hiperenfocament en el creixement i molt poca cura dels costos i despeses”
Segons ha pogut comprovar, els nous emprenedors “ja tenen clar” que han de primar també la rendibilitat i buscar tenir bons marges des del primer dia. “És positiu aprendre a fer més amb menys i que hi hagi aquesta pressió per tenir un compte de resultats més sa”, considera, insistint en el fet que la clau és encertar i conèixer molt bé a l’emprenedor. I quin perfil de founder és el seu preferit? “Busquem que sigui una persona molt intel·ligent, que tingui el somni de resoldre un problema que existeix al món i que tingui l’ambició i l’obsessió per aconseguir-ho. L’emprenedor ha de ser molt persistent, ja que en la història d’una startup d’èxit sempre hi ha alts i baixos i, si no ets molt persistent, els moments baixos et maten”, explica.
El perfil del bon emprenedor
Un altre element determinant que analitza Pierre en els joves emprenedors és la seva capacitat de lideratge. “Sempre t’has de preguntar si aquell fundador o fundadora serà un bon líder. Una persona pot ser molt intel·ligent, persistent i obsessiva, però no crees una empresa de 100 milions d’euros tu sol. Has de ser capaç d’atraure i convèncer a molta gent que et segueixi. Per això has de tenir aquest punt d’humilitat, de ser un bon líder, perquè si no, el talent bo no et seguirà”, afirma. Finalment, destaca com a requisit que el fundador “tingui ganes d’aprendre” i sàpiga escoltar. “Hi ha emprenedors que no volen escoltar gaire i estan molt tancats amb la seva idea. El que està clar és que tots els casos d’èxit han hagut de pivotar, és a dir, han hagut de matar les idees inicials i canviar per sobreviure”, conclou.
Finalment, Óscar Pierre assenyala que un terç dels recursos de Yellow es reservaran per poder participar en operacions de follow up, és a dir, per acompanyar a les participades més prometedores en segones rondes d’inversió que efectuïn.