L'excepcional exposició El Sentit de l'Escultura es pot visitar fins al 6 de març de 2022. "… el més valuós d’aquest apuntar cec és que produeix sentit", Mario Montalbetti.
Coorganitzada per la Fundació BBVA i comissionada per David Bestué, artista visual, escriptor i crític d’escultura i arquitectura, i Martina Millà, cap de programació i projectes de la Fundació Miró, la mostra fa un recorregut no lineal en el temps per l’escultura moderna i contemporània des d’una perspectiva personal que inclou també obres antigues i objectes sense autoria. Es tracta d’un centenar d’obres seleccionades mitjançant set estacions en les quals les peces s’associen entre elles, cobren un sentit.
Al visitant, no l’ha de sorprendre veure, per exemple, obres de terracota, egípcies o gregues al costat de peces contemporànies de metall o materials reciclats. Aquest eclecticisme juga un paper crucial per a desenvolupar la idea d’evolució en totes direccions i comprèn peces de principis del segle XX fins a l’època postmoderna i l’actualitat.
Destaquen obres d’Antoni Gaudí, Júlio González, Alexander Calder, Joan Miró, Apel·les Fenosa, Lygia Clark, On Kawara, Richard Serra, Robert Smithson, Bruce Nauman, David Medalla, Eva Lootz, Susana Solano, Pipilotti Rist, Karin Sander o Wolfgang Tillmans, i així, fins a 65 artistes internacionals.
I és que històricament l’escultura ha generat sempre un diàleg tibant amb la realitat. Des del figurativisme i la plasmació d’objectes a la inclusió d’aquests a l’espai de la representació. Reflexiona sobre la còpia i la repetició, sobre la recreació fidel o l’abstracció, l’experimentació amb materials, l’exploració de les propietats físiques, la relació de l’objecte amb el subjecte i el seu entorn, el pas del temps i l’ocupació del buit.
Estem davant un viatge que ens demostra com l’escultura del segle XX volia anar més enllà de la representació i la generació d’imatges, i com la del segle XXI aporta noves tècniques i nous imaginaris i sensibilitats per a portar-nos al límit en cada època
L’època actual ha portat als artistes a buscar una relació radical amb l’espai, a apostar per formes que fugen irremeiablement de la figura, formes geomètriques o impossibles que se caragolen o se sostenen en peanyes transmetent fragilitat; o més aviat tot el contrari, robustesa, desproporció, etc.
David Bestué raona la col·lecció separant-la per blocs:
Les obres exposades plantegen sempre com, de quina forma incideixen en la realitat, i al mateix temps, ambicionen el desig de captar emocions humanes sabent-se objectes inerts
Bestué també adjudica una nova missió a l’escultura actual. Una escultura entesa com una cosa real, palpable, física, en el món virtual d’Internet en el qual vivim. Considera “que pot aportar coses que els mitjans virtuals no, com la idea de presència, intensitat o materialitat”.
L’escultura, al llarg del temps, sempre anhela “capturar un cos, un petó o un sentiment perdut en un temps i en un espai”, en paraules de Bestué
El comissari pren com a referent per al títol l’obra del poeta Mario Montalbetti, en la qual reflexiona sobre el significat de la paraula sentit i, en la línia de Deleuze, redefineix el sentit com una direcció, una presa de decisions conscient o inconscient, no com a significat de res en concret. Bestué fantasieja, també, amb el mite de Galatea i Pigmalió, la preciosa escultura que cobra vida i ha d’enfrontar-se al món valent-se per ella mateixa.
L’exposició s’acompanya d’un catàleg que reuneix el text del comissariat, assajos de rellevància sobre la matèria signats per Mario Carpo, Jane Bennett, Ester Pino, Julia Spínola, Aimar Arriola i Maite Garbayo, una entrevista a l’escultora Susana Solano a càrrec de David Bestué, així com un epíleg de Martina Millà. L’exposició compta amb una programació pública que inclou, entre altres propostes, una mostra de petit format sobre la tècnica escultòrica de la fosa en bronze, una de les més utilitzades per Miró.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…