Les empreses juguen un paper determinant en el combat contra la discriminació i en favor de la inclusió i de la diversitat. Així ho han constatat experts i responsables d’aquest àmbit de diverses empreses en la jornada Les empreses i la creació d’una cultura corporativa inclusiva, organitzada per Harmon i The New Barcelona Post a Casa Seat, que ha tancat la subdirectora general de Ciències Socials i Humanes de la Unesco, Gabriela Ramos.
Organitzat en paral·lel al Fòrum Global contra el Racisme i la Discriminació de la Unesco que acull Barcelona, la trobada ha posat en relleu la responsabilitat de les empreses per impulsar la diversitat i la inclusió per erradicar qualsevol tipus de discriminació. “Més enllà del lideratge de les institucions, cal posar en valor el paper de les empreses: passem gran part del nostre dia a dia en l’entorn laboral, i en ell han de confluir els elements per construir una societat més justa i igualitària”, ha defensat Pau Solanilla, soci de Sector Públic de Harmon.
“A més de ser una qüestió de responsabilitat ètica, la discriminació i el racisme són un mal negoci econòmic”, ha remarcat Solanilla, que ha recordat que el Ministeri d’Igualtat ha quantificat aquesta realitat: l’impacte econòmic de la discriminació laboral i educativa cap a la població estrangera a Espanya és d’un 1,3% del PIB, xifra que es tradueix en 17.000 milions d’euros.
Aquestes dades conclouen que “no parlem de teories ni d’intencions, sinó que el racisme, la discriminació i els prejudicis continuen limitant les oportunitats de les persones”, com ha criticat la comissionada de Relacions Ciutadanes i Diversitat Religiosa de l’Ajuntament, Sara Belbeida. D’aquesta manera, “lluitar contra la discriminació no és només tasca de les institucions, sinó que és una responsabilitat compartida: cada persona, cada organització, cada empresa té el seu paper”.
I així ho han defensat a la jornada representants d’empreses com Seat, MSD España, Boehringer Ingelheim, GBSB Global Business School i IDG Barcelona Business Hub. “La diversitat implica riquesa, i permet l’adaptació i la supervivència de les empreses”, ha subratllat la directora executiva de Policy de MSD a Espanya, Cristina Nadal. “El món empresarial és un actor de canvi social”, i la diversitat s’està obrint camí en totes les seves dimensions en les empreses, segons ella. Els 62.000 empleats de la multinacional americana donen molt de marge a la diversitat, que es gestiona i fomenta amb iniciatives com propostes vinculades a la salut mental, al voluntariat i al col·lectiu LGTBI.
També des de Boehringer Ingelheim despleguen projectes LGTBI i també a empoderar el talent femení. “Tenim 41 nacionalitats a la plantilla a Espanya, el 51% de treballadors són dones, tenim 14 companys amb diversitat funcional i som quatre generacions, des de baby boomers fins a la generació Z”, ha detallat Montse Tomillero, Public & Government Affairs Head de la farmacèutica. Tomillero ho veu clar: l’impuls i gestió de la diversitat “és la millor estratègia de sostenibilitat a llarg termini per a qualsevol organització”.
En una taula rodona moderada pel soci d’Assumptes Públics de Harmon Manuel de la Fuente, la responsable d’Estudis i Operacions Acadèmiques de GBSB Global Business School, Hind Naaman, ha assegurat que la diversitat és un valor fonamental de la seva institució des de l’inici: “La pluralitat és part del nostre dia a dia”, i es dona tant entre l’alumnat com entre el professorat i els càrrecs directius. En entorns tan diversos com aquest, acceptar la diversitat ja no és només una qüestió de drets i respecte, “sinó que adquireix també una dimensió més pràctica: cal poder treballar amb algú que pensa totalment diferent, en pro d’un objectiu comú”, com li passa a ella mateixa, especialment amb la guerra del Líban, del qual és originària.
Abraçar aquesta diversitat en sentit ampli requereix considerar-la de manera transversal i no només de forma aïllada des d’un departament determinat, com ha ressaltat el Culture, Change, Diversity & People Growth de Cupra i Seat, Benjamin Ramirez Heller: “És important que la inclusió s’abordi des de totes les àrees i processos”. En una segona taula rodona moderada per Solanilla, ha repassat iniciatives que impulsa Seat i Cupra en favor de la diversitat, com una enquesta específica sobre inclusió; la creació de mecanismes de denúncia de comportaments inadequats, i la creació d’una guia sobre com dirigir-se a la resta de manera respectuosa i inclusiva.
“Una correcta gestió de la diversitat influeix directament en el compte de resultats de les companyies”, ha assegurat la consultora de Talent i Diversitat a Harmon, Cristina Moreno, encara que ha incidit en què “no es tracta d’una qüestió econòmica, sinó d’una qüestió bàsica de Drets Humans”. Moreno, que ha ressaltat que el 70% de l’equip de 150 persones de Harmon són dones, ha recalcat que la diversitat s’interrelaciona i que poden confluir diferents factors en una sola persona: Així, “cal abordar-la amb una mirada transversal, àmplia i disruptiva”, tenint en compte un de les seves premisses: “El que passa dins d’una empresa, transcendeix fora”.
La subdirectora de la Unesco demana a les empreses continuar avançant en aquest camí
També ha defensat impulsar mesures en favor de la diversitat la fundadora de Nordics in Barcelona i cofundadora d’IDG Barcelona Business Hub, Jessika Klingspor. A les empreses, “és necessari generar espais segurs com a líders, i això genera confiança”, ha defensat Klingspor. D’origen suec, ha apostat per escoltar-se a un mateix, per dirigir-se després a l’entorn: “Nosaltres som les nostres relacions”.
Barcelona, the place to be
La subdirectora general de Ciències Socials i Humanes de la Unesco ha fet una crida a les empreses per a continuar avançant en aquest sentit, perquè “les lleis, les mesures i els lideratges públics i privats són aquí, però el racisme i la discriminació continuen”, i cal accelerar la seva erradicació.
De fet, una de cada cinc persones en el món ha estat discriminada l’últim any, en el 38% dels casos, per motius de raça, i en el 40% es va tractar de discriminació i racisme institucional i sistèmic, com ha destacat Ramos: “Tenim un problema, i d’aquí la importància que les empreses segueixin en aquest camí”.
Ramos ha tancat l’acte amb l’editor de The New Barcelona Post, Guillem Carol, en un esdeveniment que ha coincidit amb l’última jornada del Fòrum Global contra el Racisme i la Discriminació. La trobada internacional ha recalat a Barcelona en la seva quarta edició, i després d’haver passat per París, Ciutat de Mèxic i São Paulo. L’acollida de l’esdeveniment i el seu desenvolupament, segons Ramos, han evidenciat que la ciutat era el lloc adequat en el qual organitzar aquesta quarta edició: “Barcelona ha estat the place to be”.