Exposició d’Anna Malagrida, ‘El pes de les cendres’ a l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM). Fins al 24 de febrer del 2019. L’artista s’adreça allà on ningú posa el focus. Després de la fastuositat de les Falles, les flames es van apagant i els operaris comencen tota la feinada de portar les cendres materials cap a l’abocador
[dropcap letter=”Q”]
uè passa amb les cendres de les Falles de València un cop s’han celebrat i cremat, quan ja queden fora de tot ritual públic? Quin volum agafen? Què se’n fa? On van a parar? És que el munt de brossa a què acaben reduïdes pot guardar un deix de bellesa atzarosa, de moviment capriciós o fins i tot harmònic? Aquest és l’espai que explora l’artista Anna Malagrida (Barcelona, 1970) en l’exposició que es pot veure a l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) fins al 24 de febrer del 2019. Simptomàticament titulada El pes de les cendres, la mostra s’exhibeix a la galeria 6, que és un espai difícil, fet de condicionants importants. Té una forma intricada, amb una escala al mig de la sala que connecta les dues plantes. És justament pensant en aquest espai que Malagrida ha ideat l’exposició, feta d’uns vídeos amb càmera estàtica que creen dues atmosferes absolutament diferenciades a la primera i a la segona planta.
L’artista s’adreça allà on ningú posa el focus. Després de la fastuositat de les Falles, les flames es van apagant i els operaris comencen tota la feinada de portar les cendres materials cap a l’abocador. Ella hi va amb la seva càmera i enregistra plans fixos d’una enorme força al·legòrica (tot va haver de ser enregistrat, és clar, en una sola nit). Aquesta voluntat de suggerir altres significats i altres possibilitats més enllà del fet en sí que enregistra amara el conjunt de l’exposició, que bascula sobre una ambigüitat calculada, un punt enigmàtica.
Al capdavall, també són part de les Falles la corrua de 200 camions que, un cop s’ha apagat l’últim bri de foc, enfilen el camí de l’abocador, carregats de residus i cendres
Especialment interessada en els elements generadors de la identitat d’una ciutat, l’artista ha volgut aquí remoure les cendres, acompanyar-les fins a l’abocador, posar llum sobre una zona a l’ombra del ritual màgic, però que inevitablement, també en forma part. Al capdavall, també són part de les Falles la corrua de 200 camions que, un cop s’ha apagat l’últim bri de foc, enfilen el camí de l’abocador, carregats de residus i cendres.
El trajecte cap a l’abocador ens porta a la segona planta. Deixem enrere la conflagració i la foscor que obren la mostra i passem a una mena de sala blanca, asèptica, gairebé celestial, que transmet una pau que no deixa de ser curiosa, sobretot si ens fixem en les imatges de les quals partíem. Hi ha algun tipus d’harmonia, amb de picades d’ullet simpàtiques, que Malagrida ha sabut trobar en el munt de cendra i de restes de Falles que ja no ho semblen apilades a l’abocador. Un vídeo mostra com un treballador escombra la brossa de davant d’una muntanya de cendra fins que un altre camió allibera la carretada i un núvol de pols el deixa mig colgat, encara que no deixa d’escombrar. Aquest és un moment màgic. O també són remarcables un parell més de vídeos que, valent-se de l’angle que forma la paret, ensenyen el procés de transformació de la runa en sorra i com aquesta acaba formant noves piles sinuoses, en una espècie de dansa eurítmica.
La idea del procés de transformació de la matèria relliga tota la proposta de Malagrida, que fa passar el visitant per, com aquell qui diu, diferents estadis de la matèria. Hi ha un joc amb l’element de la pols, que remet a la cèlebre obra Elevage de la poussière, de Man Ray. El 1920 Man Ray visita el taller de Marcel Duchamp i fotografia una placa de vidre sobre la qual ha deixat acumular la pols durant mesos. La fotografia de Man Ray, feta a altíssima exposició, copsa unes formes inusitades sobre el vidre. L’artista barcelonina persegueix la mateixa intenció quan enfoca de molt a prop una màquina tallant el poliestirè que permetrà construir els futurs ninots de les Falles. Aquests vídeos prenen un biaix contemplatiu i acompanyen l’harmonia gairebé xocant que surt d’un taller o d’un abocador. D’aquesta fotografia, Duchamp en treu el concepte de l’”inframince” -“l’infralleu”- que s’interroga sobre com exprimir l’art de l’imperceptible, de l’invisible. Malagrida estira i juga amb l’infralleu, a través d’un punt de vista singular, que busca il·luminar detalls ínfims, estampes que passen desapercebudes perquè no formen part del cerimonial públic, però que permeten explicar moltes palpitacions i paradoxes de la ciutat mateixa.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…