La farmacèutica familiar catalana Esteve ha reforçat la seva capacitat industrial amb l’adquisició de la fàbrica d’Unión Química Farmacéutica (Uquifa) a Lliçà de Vall (Barcelona). Es tracta d’un complex de 21.000 metres quadrats especialitzat en la producció de principis actius farmacèutics (API) que s’exporten a diversos països d’Europa, Àsia, els Estats Units i l’Amèrica Llatina.
Propietat del grup indi Vivimed, Uquifa, amb seu a Barcelona, suma una trajectòria de més de 80 anys a la indústria farmacèutica i fins ara comptava amb tres centres de producció, dos ubicats a Catalunya —a Sant Celoni i a Lliçà de Vall— i un altre a Mèxic. La venda de la planta de Lliçà a Esteve implica traspassar una plantilla de 89 treballadors.
Segons Esteve, la compra d’aquestes instal·lacions està “totalment en línia amb l’estratègia d’internacionalització” del grup i permetrà incrementar la capacitat de fabricació de principis actius, a més d’ampliar la cartera de productes i posicionar l’empresa catalana com a soci de referència internacional per al desenvolupament i fabricació d’ingredients actius per a empreses farmacèutiques especialitzades de tot el món”.
“Aquesta operació és una excel·lent oportunitat per augmentar la nostra capacitat industrial i servir els nostres clients i pacients de tot el món, millorar la salut de les persones i ser fidels a la nostra missió. Avancem en la nostra visió de convertir-nos en una farmacèutica internacional i amb aquesta oportunitat podrem ampliar els nostres serveis al mercat global d’especialitats farmacèutiques”, ha destacat Staffan Schüberg, conseller delegat d’Esteve.
La farmacèutica va facturar 454 milions d’euros el 2020. A través de la filial Esteve Química, el grup ja posseïa fins ara tres fàbriques a Catalunya ubicades a Barcelona, Celrà (Girona) i Banyeres del Penedès (Tarragona). A més, compta amb instal·lacions productives a Mèxic i la Xina.
Per la seva banda, Uquifa ha explicat que aquesta desinversió li permetrà “racionalitzar” les seves operacions a Espanya i “adaptar-se millor” a les “necessitats canviants dels nostres clients”.