El que va començar el 2017 com un TFM sobre un airbag per reduir les lesions greus en ciclistes està a punt de sortir al mercat. Després de constatar el potencial d’un sistema integrat en el casc, Marc Millet, Nil Oleaga i Lucas Llobet van cofundar Evix el 2019, amb la finalitat de materialitzar un coixí de seguretat que, acoblat al casc, s’activa mitjançant IA en el cas d’accident per protegir el coll del ciclista abans de l’impacte.
Aquest sistema pioner de seguretat intel·ligent s’està preparant per sortir al mercat, treballant en la industrialització de la seva tecnologia amb les marques de cascos en els quals s’integrarà. “Estem treballant amb diverses marques, i amb vàries estem en una etapa final per començar a treballar i perquè integrin la nostra tecnologia”, amb la previsió que surti al mercat el 2025, explica Millet a The New Barcelona Post.
Amant de la bici de muntanya, Millet dirigeix ara una empresa amb una plantilla de sis treballadors centrats en traslladar la seva solució als ciclistes, a través d’una tecnologia que compta amb validació mèdica i científica. Mitjançant el sistema d’Evix, l’airbag s’infla en 100 mil·lisegons a través d’un algorisme d’intel·ligència artificial de detecció d’accidents, amb l’objectiu de reduir la probabilitat de patir lesions cervicals en el cas d’accident, que representen el dany greu més freqüent en els accidents de ciclistes.
L’airbag s’ha concebut amb la finalitat que interfereixi el mínim possible en la rutina habitual del ciclista
La tecnologia d’Evix ha estat desenvolupada partint de criteris i dades científiques i mèdiques, i permet reduir fins a un 35% el moviment d’hiperflexió del coll en el cas d’accident. A més, es tracta d’un sistema que podria extrapolar-se a qualsevol altra activitat que requereixi casc i pugui implicar risc de lesió cervical, com l’hípica, el motociclisme o esports de neu.
Amb l’objectiu d’integrar-se amb més facilitat en la pràctica ciclista, Evix s’ha concebut amb la finalitat que interfereixi el mínim possible en la rutina habitual, motiu pel qual s’ha optat per integrar-ho en un element que ja forma part de la seva quotidianitat: l’indispensable casc, al qual suma només 180 grams extra i un lleuger augment de volum.
Millet, que es defineix com a algú conscient de la seva seguretat arran d’un accident que va patir amb moto, destaca sense detallar quanties que han combinat finançament tant públic com privat per impulsar el projecte, que recentment ha guanyat el Premi a la Innovació Social de la Fundació Mapfre en la categoria de mobilitat sostenible. “Hem reunit el capital necessari i estem arribant a bon port”, ha resolt Millet, que confia que la seva tecnologia arribi als ciclistes l’any que ve per incrementar la seva seguretat.