Ecosistema emprenedor

Exoticca posa el focus en el viatger llatinoamericà

L'agència de viatges digital vol replicar l'èxit que ha obtingut als Estats Units expandint-se a Xile, Argentina, Uruguai, Perú, Equador i Costa Rica. Després de la seva última ronda, la 'startup' acumula un total de 125 milions de finançament i preveu començar a registrar beneficis aquest 2024.

Una empresa amb seu a Barcelona que factura el 90% als Estats Units, el Canadà i el Regne Unit. Aquest és el cas d’Exoticca, una scaleup que va néixer l’any 2014 per digitalitzar un dels segments que encara no ho havia fet en el món dels viatges, els operadors turístics, després que eDreams i Booking ho haguessin fet amb els avions i els hotels.

Calia poder configurar un pla de viatge a països llunyans amb la immediatesa que es feia per a altres destins, sense haver d’anar més d’una vegada a una agència de viatges. “Volíem que fos com comprar un vol o reservar un hotel”, resumeix el seu conseller delegat, Pere Vallès, en el càrrec des del 2018.

El principal escull estava en les activitats que es feien en destí, amb guies, transfers i visites que depenien de petites empreses sense presència a internet. Exoticca va desenvolupar una plataforma en la qual aquestes companyies locals podien introduir tot el seu inventari, digitalitzant els serveis que oferien i detallant disponibilitat i preus.

Així, la startup traveltech podia passar a oferir un circuit complet —vols d’anada i tornada, però també interns, hotels i activitats— en temps real i en pocs clicks, sense haver d’esperar setmanes per acabar de tancar el pressupost. Com ho feia sense intermediaris, contractant directament els proveïdors, el preu també era més barat en comparació amb les agències de sempre.

Exoticca, que es defineix com un operador online de grans viatges, va començar provant el model a diversos mercats, però van ser els Estats Units i el Canadà on més va triomfar la seva proposta de viatges amb una reserva més còmoda i més barata. Això explica que, deu anys més tard, els països de parla anglesa, on també es va acabar afegint el Regne Unit, siguin els que s’emporten gairebé tots els ingressos, amb el 60% generant-se només als Estats Units. Per posar en context, el seu país natal, Espanya, només genera el 8% de la facturació. També opera a França i Alemanya, amb un pes residual en els ingressos.

Amb més de 70 destins, l’empresa barcelonina viatja a tot el món, anant-se’n pels cinc continents, amb una oferta molt diversificada en la qual cap destí té un protagonisme desproporcionat. Des de la pandèmia, tenen més tirada els viatges amb molta naturalesa, com Costa Rica, l’Equador i els safaris a Àfrica, en detriment dels més urbans i culturals. Enguany també estan funcionant aquells països que més van trigar a reobrir després de la covid com la Xina.

Des de la pandèmia, Exoticca ha detectat que tenen més tirada els viatges amb molta naturalesa, com Costa Rica, l’Equador i els safaris a Àfrica

Des d’Exoticca rebutgen l’etiqueta de viatges de luxe, ja que creuen que està malinterpretada pels destins on van. Amb tot inclòs, el preu mitjà per persona se situa entre els 100 i els 200 euros per dia, arribant a entre els 1.400 i els 1.600 euros per un viatge de dues setmanes. Segons la companyia, el perfil dels seus clients s’inscriu en la classe mitjana/mitjana-alta, amb un predomini dels adults d’entre 45 i 75 anys. Ara, estan començant a llançar productes per a famílies, un tipus de client que no tenen massa explotat.

Sabent que el 80% dels viatges que venen són en grup i que s’organitzen per idiomes, l’empresa emergent posa ara el focus a Amèrica Llatina, on també hi ha una massa crítica de viatgers que comparteixen una mateixa llengua. Des d’aquest 2024, són presents a Colòmbia i Mèxic, i esperen completar la llista amb sis nous mercats al llarg d’aquest any, arribant a Xile, l’Argentina, l’Uruguai, el Perú, l’Equador i Costa Rica.

A mig camí per ser un unicorn

La recent ronda de finançament que han tancat, per un important de 60 milions d’euros, els ha d’ajudar a expandir-se per Amèrica Llatina. Es tracta de la seva cinquena ronda, la quarta amb la participació de fons, i els ha permès arribar a un finançament captat fins al moment de 125 milions d’euros.

L’operació va estar liderada pel fons francès Quadrille Capital i també van entrar nous inversors com All Iron i l’Institut Català de les Finances (ICF). Es van mantenir inversors anteriors com 14W, Mangrove, Bonsai, Banc Sabadell i Aldea. Després de les diferents rondes que ha executat, el 75% del capital de la companyia està en mans del capital de risc, repartit entre una desena de fons, completant la llista K Fund, Milano Investment Partners i Kibo Ventures. Per a Vallès, aquesta estructura de companyia participada els dona autonomia, ja que el fons que més pes té se situa en un 15% del capital. Fa uns anys, just després de la pandèmia, el fundador de l’empresa, Jesús Rodríguez, va vendre les seves accions.

Després de les diferents rondes que ha executat, el 75% del capital de la companyia està en mans del capital de risc

A poc a poc, Exoticca va acostant-se a una meta perseguida per moltes startups, convertir-se en un unicorn, és a dir, obtenir una valoració de més de 1.000 milions d’euros. “Encara ens queda. No és un objectiu per se, però som conscients que els fons tenen expectatives de generar valor”, exposa Vallès. Segons fonts del mercat, la companyia hauria aconseguit una valoració de 500 milions d’euros.

La seva última ronda, una sèrie D, també els servirà per reforçar la plataforma amb la qual van començar a digitalitzar el segment dels grans viatges. Des de mitjans de 2022, han començat a comercialitzar el seu software a les agències de viatges tradicionals, amb l’objectiu que també puguin agilitzar els seus tràmits i, fins i tot, tancar la venda en una única visita, després d’adonar-se del valor que els hi donen molts clients que aprecien el tracte personalitzat i de proximitat. Actualment, treballen amb 2.500 agències tradicionals, concentrades als Estats Units i el Canadà. A Espanya, ho fan amb Viajes El Corte Inglés. Aquesta pota de negoci, representa ara un 20% dels ingressos d’Exoticca i l’objectiu és que continuï creixent en els pròxims anys i arribi a un 50% de cara al 2027.

L’equip directiu d’Exoticca: Lluis Vidal, Jaume Portell, Mari Carmen Ivorra, Pere Vallès, Juanjo Duran, Joost Brok i Alberto Constans.

Assolir la rendibilitat

Amb el finançament assegurat, la traveltech es fixa aquest 2024 com l’any en què començarà a registrar beneficis, després de tancar un primer semestre molt a prop del break even. “Aquesta podria ser l’última ronda que fem”, remarca Vallès, només tornant a valorar aquesta eina en cas que vulguin comprar altres companyies, cosa que no han fet fins ara. Les possibles adquisicions es finançarien mitjançant deute i equity.

Exoticca es fixa aquest 2024 com l’any en què començarà a registrar beneficis

L’arribada dels beneficis s’acompanyarà aquest any per una facturació de 300 milions d’euros. Una xifra que representarà un creixement del 50% en comparació dels ingressos de 200 milions d’euros registrats el 2023. El primer any de vida, el 2015, les vendes van ser de 2,5 milions d’euros.

Amb una plantilla global de 475 empleats, més del 70% és a Barcelona, ​​on es va fundar l’empresa, amb uns 350 treballadors. S’acaben de traslladar a unes oficines al carrer Aribau, entre Diagonal i Travessera de Gràcia, on han guanyat espai per poder continuar creixent en comparació amb les que tenien a la Rambla de Catalunya. També tenen unes oficines, més petites, a Miami. La previsió és arribar als 600 treballadors a finals d’aquest any, creixent a Barcelona fins als més de 400.

Compartir
Publicado por
Cristina Martín Valbuena

Artículos recientes

  • El Bar del Post

Alba Pujals: El plaer de la cocció a foc lent

“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…

23 de novembre de 2024
  • Professionals

Munich: volar alt tocant de peus a terra

Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

L’antiga planta de Nissan a la Zona Franca torna a l’activitat amb la producció dels primers cotxes Ebro

La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Cupra negocia la seva entrada als Estats Units per a 2030 amb el grup Penske

La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…

22 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Els ferris de la terminal Grimaldi podran connectar-se a l’electricitat al gener

El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…

22 de novembre de 2024
  • Opinió

Història d’un concert accidentat

Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…

22 de novembre de 2024