— Com ha anat aquesta estrena al port de Barcelona?
— Ens ha fet molta il·lusió. Barcelona és un port important en tots els aspectes i cuida amb especial atenció al sector del passatge. És un gran referent al sector. No podíem deixar de passar per aquí per presentar el nostre primer vaixell davant un grup de mitjans i sobretot prescriptors de viatges per convèncer-los en directe que tenim un producte ben dissenyat. Barcelona passarà a la història d’aquest vaixell com la primera escala de la vida al mar. Hem navegat des de la drassana fins aquí en un viatge molt interessant per l’Adriàtic i el Mediterrani.
— Quan ha intercanviat mètopes amb la capitana del vaixell, Lluís Salvadó, president del port, s’ha mostrat entusiasmat amb el vaixell i amb l’aposta de la seva companyia per Barcelona.
— I m’he alegrat molt amb aquesta sinceritat. Barcelona serà una escala habitual en els nostres viatges especials per la Mediterrània. No només és una ciutat i un entorn molt interessant. És també un dels millors ports del món per a embarcament i desembarcament de passatgers en el seu inici i final de travessia. Això és un win-win per totes dues parts. D’altra banda, el grup MSC sempre ha tingut un tracte excel·lent amb les autoritats i els operadors de les terminals que ens ofereixen un bon servei. Entenc, efectivament, que estigui content amb la nostra arribada. Nosaltres també ens sentim molt bé aquí. Després hi ha totes les novetats en positiu sobre la sostenibilitat. Això és molt bo per a tots i marca el bon camí.
— Tot i que ara marxen i ja no tornen fins a la primavera del 2024.
— Som una naviliera singular. Oferim un producte diferent i les nostres escales van variant, com també el temps de viatge. Els nostres hostes poden navegar amb nosaltres des de cinc dies fins a vint-i-cinc o, fins i tot, més temps, enllaçant nous viatges. Som originals, variats i sí, tornarem a la Mediterrània i a Barcelona amb aquest vaixell l’abril del 2024, pocs mesos abans de l’estrena del nostre segon buc, l’Explora II, que precisament farà el viatge inaugural salpant des d’aquesta ciutat i que 10 dies i 11 nits després arribarà al Pireu, a Atenes. Des d’aquell moment ja tindrem dos vaixells navegant per la Mediterrània en els mesos següents. Tot i que encara n’hi haurà més…
— Amb això, vol dir que no tindran només dos vaixells. Veritat?
— Correcte. El nostre pla de negoci inicial és disposar de sis vaixells de cara al 2028. Els dos primers estaran navegant l’any que ve i els següents s’aniran lliurant progressivament. Els Explora III i IV tindran una singularitat respecte al que presentem ara a Barcelona: aniran alimentats per Gas Natural Liquat (GNL), el combustible de transició més net que hi ha actualment per a la navegació marítima. Després vindran els Explora V i VI, que portaran un combustible encara més net: l’hidrogen. Aquests vaixells necessitaran més espai per als seus dipòsits i els vaixells seran uns 20 metres més llargs, un espai que de cara al passatge aprofitarem no per portar més hostes sinó per tenir suites més grans, que són les que, per coses del mercat, es venen més ràpid. Sempre estarem per sota dels 1.000 passatgers amb una tripulació proporcional.
“Barcelona serà una escala habitual en els nostres viatges especials per la Mediterrània”
— Al principi de l’entrevista, parlava d’oferir un producte molt bo. Què tenen vostès que els diferencia d’altres companyies del segment alt?
— Podria començar amb una característica geogràfica: som una companyia europea. Això forma part de la nostra manera de sentir i de fer, i d’entendre la navegació. Tenim la seu central a Ginebra, Suïssa, una ciutat que és una de les urbs on l’alta qualitat és present en el dia a dia com una cosa normal i, sobretot, és on va néixer l’hospitalitat de luxe. Al llarg del llac Léman, han nascut grans hotels i excel·lents escoles d’hoteleria, com és el cas de Lausana. Això es reconeix a tot el món.
— Tot i saber que ens trobem sobre l’aigua i la missió d’un vaixell és la navegació, a bord es té la sensació de trobar-se en un hotel de luxe contemporani. Són la inspiració de la companyia?
— Ben vist. Miri: la nostra arrel és el grup MSC, Mediterranean Shipping Company, una empresa familiar que fa tres segles que està relacionada amb el mar, tot i que per a aquesta divisió de viatges de luxe hem obert més la visió per sorprendre els nostres hostes. Per cert, els anomenem així perquè per a nosaltres no són creueristes: són viatgers i sí, ens hem inspirat en detalls que hem anat veient en grups hotelers de luxe com Belmond o els resorts d’Aman.
“Els anomenem els nostres hostes perquè per a nosaltres no són creueristes, són viatgers”
— Han apuntat alt amb aquesta inspiració. Algunes de les seves propietats són llegendàries.
— D’això es tracta. Hem volgut fer les coses bé i ser originals. Allò que oferim als nostres vaixells no és un viatge normal ni una travessia convencional. El que pretenem és una immersió total a l’experiència. Hem volgut anomenar-la Ocean State of Mind. Miri: tenim clar que el mar i els oceans et relaxen i creen una energia a cadascú que inspira el descobriment interior i exterior, amplia horitzons i desencadena noves connexions. El mar et connecta amb tu mateix, amb les persones i amb els llocs que t’envolten. És una sensació que els nostres hostes sentiran als nostres vaixells viatjant pel món.
— Caram! Sona meravellós, tot i que a més de l’intangible, hi ha molt per oferir.
— Evidentment. Això ha d’anar acompanyat d’una impecabilitat al servei a bord i en tot allò que s’ofereix. És llarg d’enumerar, encara que us ho resumeixo en unes breus idees: tots els nostres espais privats són suites amb terrassa exterior per sentir el mar en primera persona. La més petita té 35 m2, després tens diferents tipologies fins a arribar a la de l’armador, de gairebé 300 m2. Tenim nou experiències gastronòmiques a bord: des de restaurants molt interessants i variats a una escola de cuina i ofertes més informals. Hem prioritzat no només que tot sigui saborós sinó saludable i on el menjar Plant Based sigui cada vegada més important.
— Els temps estan canviant. Abans els viatges amb vaixell sempre s’identificaven amb grans banquets i festes a bord.
— I n’hi ha! Es pot menjar molt bé i tothom es pot divertir a bord. Ara bé, el cert és que en una experiència viatgera d’aquestes característiques, des d’Explora Journeys, hem volgut que la satisfacció sigui, diguem-ne, holística: abans d’arribar a un port com Trapani, Kos Fiskardo o Kalamata, i només estic posant quatre exemples a la Mediterrània, tenim experts que ens donaran a conèixer què és el que veurem, la història del lloc o qualsevol altra característica interessant. La nostra intenció és que l’experiència sigui més elevada, autèntica, bonica. No en va, per exemple, la música en tres àrees diferents del vaixell és la de tres pianos de Steinway & Sons, que es probablement la companyia més prestigiosa del mercat. Això són els detalls de qualitat que oferim i en podria dir cent més.
— En serien molts, tot i que, vinga… digui’m de què se sent més orgullós.
— D’acord. Doncs ara estic en aquest sofà amb vostè en un bar especialitzat en whisky a bord de l’Explora I, tenim una vista magnífica de Barcelona pels finestrals i penso que no fa massa temps, l’any 2019, Pierfrancesco Vago, president executiu de MSC Cruises i el meu cap actual, va contactar amb mi per donar forma a una naviliera nova, de luxe i que fos diferent de tot el que hi ha al mercat. Vaig acceptar el repte. Vaig començar obrint el meu portàtil i… d’aquell moment fins ara. Amb un vaixell ja navegant, cinc en camí i uns col·laboradors magnífics amb qui farem moltes coses interessants, donant un nou sentit a aquests viatges, on el temps, l’espai i l’autenticitat són la clau.