La startup barcelonina Factorial, propietària d’un software que ajuda a la gestió dels recursos humans a les petites i mitjanes empreses d’arreu, abastarà el mercat nord-americà des de la nova oficina de Salt Lake City, la capital de l’estat de Utah, on ha contractat per ara a sis persones. L’empresa, amb seu al 22@, obrirà també en les properes setmanes una oficina de les mateixes característiques a Sao Paulo (Brasil).
Per fer aquesta expansió internacional i consolidar la resta de mercats europeus on ja és present, i a Mèxic, on té una delegació des de l’abril passat, Factorial compta amb els recursos de la darrera ronda de finançament —tancada el setembre passat— en què va recaptar uns 70 milions d’euros (80 milions de dòlars). L’operació la va liderar el fons d’inversió nord-americà Tiger Global Management, especialitzat en indústries d’Internet, software, consum i tecnologia financera, que ha entrat al capital amb un percentatge que frega els dos dígits, segons explica Bernat Farrero, cofundador de l’empresa, juntament amb Jordi Romero i Pau Ramón.
Actualment, Factorial dóna serveis a pimes d’Espanya, Itàlia, Portugal, França, Alemanya i Regne Unit. Són clients que gestiona des de les oficines de Barcelona, al Carrer Àlava, on hi ha 250 persones treballant, del total de 370 empleats que té en plantilla la companyia. A Mèxic, on va obrir la delegació el passat mes d’abril amb sis professionals, ha arribat ja a una plantilla de 30 persones.
Les necessitats de digitalització que tenen les petites i mitjanes empreses a tot el món i que s’han evidenciat durant la pandèmia del coronavirus han potenciat el negoci de Factorial. L’empresa registra un creixement del 200% anual i, mensualment, incorpora una mitjana de 400 empreses al llistat de clients. “El nostre objectiu és ajudar a moltes pimes que tenen els processos de gestió de recursos humans i d’altres vessants administratives encara en un estatus analògic, per tant, podem arribar a milions d’empreses arreu del món i ajudar-les a fer el salt a la digitalització”, manifesta Bernat Farrero. Aquest emprenedor insisteix en la idea que en el 40% dels casos, les pimes encara no tenen digitalitzats els processos de gestió de recursos humans, o si més no, només tenen coberta la part més financera.
En aquest sentit, Farrero explica que Factorial per créixer buscarà el finançament on faci falti, tot i que ara mateix se centren en rondes de finançament i no tenen cap plantejament concret de sortir a borsa o de vendre part de la companyia, concreta. La darrera operació també la van subscriure els anteriors inversors CRV, Creandum, Point Nine Capital, Columbia Lake Partners y K Fund, de manera que des de la seva creació a finals de 2016, Factorial ja ha captat 100 milions de dòlars.
La companyia, que té la seu corporativa al 22@, preveu tenir un miler de persones en plantilla el 2022
L’expansió pel continent americà anirà acompanyada de l’increment de la plantilla, de tal manera que per a finals de 2022, “amb aquest ritme de creixement arribarem al miler d’empleats”, assegura Farrero, i concreta que dels 370 treballadors actuals, uns 80 són enginyers, uns 60 costumer experience i l’equip de vendes que són unes 200 persones.
El software de Factorial es basa en “l’experiència de l’ús, és a dir, en què sigui molt fàcil d’adoptar per part de les empreses i, per tant, té un disseny molt entenedor i assequible per a tothom”, d’aquí que l’increment de plantilla per part de la startup vindrà de la mà d’enginyers, però també significativament per dissenyadors, “perquè cada detall compta per fer fàcil el procés de gestió de les persones dins d’una estructura empresarial”, exposa Farrero.
La implantació de la plataforma té per a les empreses un cost d’entre quatre i cinc euros per treballador
El cofundador de la firma explica que adreçar-se a pimes requereix que les eines que els facilita Factorial els permeti prescindir d’una estructura administrativa interna. D’aquí que la plataforma permeti la gestió de nòmines, vacances, baixes laborals, firma digital, contractació, selecció de personal, etcètera; amb un cost per a l’empresa “d’entre quatre euros i cinc euros per empleat” i la consegüent reducció de l’estructura interna. Tots els processos, evidentment de manera digital i comunicant-se amb empleat també a través de la plataforma.
La plataforma de Factorial ha permès també a les pimes, segons els seus impulsors, donar resposta a la implantació del teletreball, per una banda, i a la gestió de dades, per altra. “La nostra tecnologia és una ajuda a l’hora de determinar l’estratègia empresarial de les empreses perquè els facilita la segmentació de dades sobre aspectes com els patrons d’absentismes, la productivitat versus l’àrea de treball, dades per gènere, per edat,…”, determina Farrero.