El grup familiar abandonarà la seu corporativa de Palau-solità i Plegamans i es traslladarà a Sant Cugat
Uriach va tancar 2021 amb una facturació de 235 milions d’euros, un 42% més respecte a l’any anterior. Aquesta xifra només inclou la seva ara ja única línia de negoci, la de natural consumer healthcare (CHC), formada per medicaments sense recepta, productes naturals i complements alimentaris. El grup familiar català va vendre el seu negoci farmacèutic B2B l’estiu passat, amb l’objectiu de continuar executant el seu pla estratègic d’enfocar-se en el segment de consumer health. Comptabilitzant aquesta part, el volum de negoci va pujar fins als 300 milions d’euros l’any passat.
Els ingressos s’han vist sustentats en bona part per l’adquisició de l’alemanya Sidroga l’any passat, amb una facturació de 50 milions d’euros anuals i presència també a Àustria i Suïssa, així com el creixement orgànic que està registrant la companyia als països on està present. Al llarg de l’última dècada, la farmacèutica controlada per la família Uriach i propietària de marques com Biodramina, Fisiocrem, Cistitus, Utabon i Aerored ha registrat un creixement similar, multiplicant per set el pes en els ingressos dels medicaments sense recepta. Aquesta tendència es mantindrà el 2022, amb una previsió de creixement del 15%, malgrat un context econòmic cada vegada més advers, amb inflació i problemes de subministrament.
Amb aquest creixement continuat, el grup català continua apostant per incorporar noves companyies amb les quals expandir la seva àrea d’influència per Europa. Després de Sidroga, l’operació corporativa més gran de la història d’Uriach, l’empresa acaba d’adquirir la romanesa Medimow, per una quantitat que no ha transcendit. Amb una dimensió més reduïda que Sidroga, Medimow factura al voltant de dos milions d’euros i s’espera que se situï entre els set i els deu milions d’euros de cara a 2025.
Medimow, dedicada al desenvolupament i comercialització de complements alimentaris per a ginecologia i pediatria, distribuïa els productes d’Uriach a Romania des de 2018. La companyia dirigida per Oriol Segarra utilitza la mateixa fórmula a Grècia, però descarta que aquesta sigui la pròxima operació corporativa. França continua sent la gran assignatura pendent del grup farmacèutic per consolidar la seva presència a Europa, després d’haver entrat a Itàlia i Alemanya, els altres dos grans mercats de consumer health al costat d’Espanya.
L’expansió internacional del grup farmacèutic va començar el 2015 amb l’adquisició de Laborest a Itàlia. Des de llavors, ha aconseguit tenir presència directa en cinc països europeus més. El 2018, va comprar Theralab a Portugal i, el 2019, va aprofundir la seva participació en el mercat italià amb l’absorció de A.R.Fitofarma i Progine. El 2021, va venir Sidroga, arribant a Alemanya, Àustria i Suïssa, i, enguany, Medimow. Més enllà de França, el focus també està posat en els països nòrdics i Europa de l’Est, així com a continuar reforçant als països en els quals ja opera, com va passar a Itàlia amb noves compres.
L’expansió internacional del grup farmacèutic va començar el 2015 amb l’adquisició de Laborest a Itàlia
Europa és la prioritat, però la resta del món també va creixent mitjançant acords comercials. Espanya ha passat a representar només el 25% de la facturació. “Comença a ser un país petit en el nostre portfoli”, assenyala el seu conseller delegat. “Cada vegada tenim més negoci fora, amb un risc geogràfic més diversificat”, afegeix.
Per arribar a una facturació d’entre 450 milions i 500 milions d’euros el 2025, tal com marca el pla estratègic, Segarra reconeix que s’haurà d’executar en els pròxims anys alguna compra gran, rebutjant la sortida a borsa o l’entrada de capital extern. “Tenim marge per seguir”, assegura Segarra, afegint que no tenen un deute considerable i mantenen una rendibilitat elevada. De fet, el 2021, l’EBITDA va ser de 38 milions d’euros, un 41% més respecte a 2020.
Trasllat a Sant Cugat
El focus d’Uriach en els medicaments sense recepta, els productes naturals i els complements alimentaris es va traduir en la desinversió del negoci farmacèutic B2B, és a dir, l’àrea de producció de medicaments i principis actius per a tercers, una unitat que el 2020 li va generar uns ingressos de 74 milions d’euros. El fons MCH va adquirir aquesta divisió, integrada per les tres fàbriques que Uriach tenia a Catalunya, situades en les poblacions barcelonines de Sant Fost de Campsentelles i Palau-solità i Plegamans.
El fons MCH va adquirir la divisió B2B d’Uriach, integrada per les tres fàbriques que tenia a Sant Fost de Campsentelles i Palau-solità i Plegamans
Fruit d’aquesta escissió va néixer Noucor, que vol ser un referent en fabricació de medicaments genèrics, llicències, desenvolupament de noves molècules innovadores i producció per a tercers. De fet, Noucor continuarà fabricant, per exemple, tots els productes que Uriach produïa fins ara en aquestes plantes.
La venda també suposa el trasllat del grup farmacèutic. Segarra indica que abandonaran la seu corporativa de Palau-solità i Plegamans, amb la previsió d’estar a la nova ubicació el setembre. Sant Cugat del Vallès ha estat el destí triat, en unes oficines de lloguer que estan ultimant la seva estrena. Esperen ser-hi uns anys, encara que no descarten tornar a tenir una seu corporativa en el futur.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…