Mentre AstraZeneca, Novartis, Cinfa, Angelini Pharma i Sequeralabs defensen la necessitat d'integrar noves solucions, 'startups' participades per BStartup com Nuage Therapeutics, Inbrain Neuroelectronics i Time is Brain presenten les seves disruptives propostes
En el 4 Years From Now (4YFN), la innovació es respira a qualsevol racó. Amb emprenedors i congressistes pertot arreu, el saló d’emprenedoria del Mobile World Congress (MWC) presenta des de solucions disruptives que busquen inversors per fer-se realitat fins a grans companyies que han fet seva la necessitat de transformació per no quedar-se enrere. És el cas de grans farmacèutiques com AstraZeneca, Novartis, Cinfa, Angelini Pharma i Sequeralabs. Totes han explicat aquest dimarts a l’estand de BStartup de Banc Sabadell la seva visió per impulsar canvis.
“Això no va de tecnologia, sinó de les nostres vides”, ha començat Orlando Vergara, ambaixador del hub de salut digital, Barcelona Health Hub (BHH). En aquest sentit, Albert Farré, portaveu de Novartis, ha posat com a exemple els pacients que pateixen alguna malaltia per a la qual ja hi ha tractaments, però el sistema no és capaç de proporcionar-los-hi. “Hem d’estar oberts a canviar la manera de pensar”, ha remarcat.
En el 4YFN, la innovació es respira a qualsevol racó, des de solucions disruptives que busquen inversors fins a grans companyies que han fet seva la necessitat de transformació
Novartis, segons ha indicat Farré, ha realitzat una transformació en la seva estructura per facilitar l’arribada de la innovació a tota la cadena de valor, amb iniciatives com la creació de hubs per a l’experiència dels usuaris. En la mateixa línia treballa Angelini Pharma, qui va executar aquest canvi de mentalitat fa més anys, involucrant no només a l’equip digital, sinó a tota l’estructura empresarial, ha detallat Gemma Malla, responsable de Digital a Ibèria. “Es va convertir en una part de l’empresa, però també ho hem hagut de portar al negoci”, ha defensat, per la qual cosa han plantejat noves solucions per a l’epilèpsia, han incorporat la realitat virtual i han buscat noves maneres de comunicar-se amb els professionals mèdics.
“La innovació no és una cosa que es pugui fer en solitud”, ha intervingut Jorge Pou, responsable d’Innovació en Salut d’AstraZeneca. Per això, a la farmacèutica britànica, afronten la incorporació de noves solucions i maneres de treballar de manera interna, amb hubs per tot el món, i de manera externa, col·laborant amb tot el sistema sanitari. “Sempre intentem ser part de la solució”, ha subratllat.
“Cal connectar amb startups, però també entre corporacions”, ha continuat Malla, posant el focus en l’essencial col·laboració amb les institucions públiques per permetre que les innovacions arribin als hospitals i als pacients. “Necessitem un fast-track“, ha exposat Pou. “Tots som pacients i el que no volem són cinc persones diferents intentant cridar la nostra atenció”, ha conclòs Julio Sánchez, responsable d’Innovació a Cinfa.
Molt a prop dels responsables d’innovació de les cinc farmacèutiques es trobaven startups com Nuage Therapeutics, Inbrain Neuroelectronics i Time is Brain, totes elles participades per BStartup, el servei especialitzat en empreses emergents i scaleups de Banc Sabadell. Les empreses emergents presents a l’estand de BStartup en el 4YFN aquests dies formen part del seu portfolio d’inversió, integrat per 85 companyies en les quals ha invertit en la seva primera dècada de vida.
Nuage Therapeutics està centrada a trobar nous medicaments per al càncer a partir de proteïnes que no s’havien pogut tractar fins ara, començant amb el de pròstata. Amb seu al Parc Científic de Barcelona (PCB), la startup va ser creada l’any 2021 i compta amb inversors privats com Asabys, CDTI i BStartup. “Som una empresa jove que en un any i mig hem establert els nostres pilars. Ara toca consolidar-los i créixer”, explica la seva consellera delegada, Judit Anido.
Molt a prop dels responsables d’innovació de les cinc farmacèutiques es trobaven startups com Nuage Therapeutics, Inbrain Neuroelectronics i Time is Brain, totes elles participades per BStartup
D’altra banda, Inbrain Neuroelectronics utilitza el grafè per trobar noves aplicacions mèdiques que permetin estimular i registrar l’activitat del sistema nerviós central, amb el focus posat en el Parkinson i l’epilèpsia. Aquesta spin-off de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) va tancar una sèrie A de 15,8 milions d’euros l’any 2021, en la qual van participar inversors com Asabys i Alta Life Sciences, recursos als quals ha afegit una beca europea de 7,7 milions d’euros. Fundada l’any 2020, compta amb una plantilla de 50 treballadors.
Finalment, Time is Brain ha creat un dispositiu mèdic per tractar a persones que han patit un ictus, mesurant la seva capacitat de recuperació amb l’objectiu de derivar-los com més aviat millor a l’hospital que els correspongui. “El temps és fonamental en els ictus, d’aquí el nom de l’empresa”, ha assenyalat el seu fundador i CSO, Antonio Dávalos. Preveuen provar el seu dispositiu aquest any en hospitals com Vall d’Hebron, el Trueta i el Germans Trias, on es va fer l’estudi clínic que va detectar el biomarcador que permet veure l’estat del cervell després de patir un ictus.
Novè any consecutiu com a principal sponsor del 4YFN
Aquestes startups són algunes de les 15 que participaran en el 4YFN de la mà de Banc Sabadell. El dilluns van exposar cinc startups de l’àmbit de la sostenibilitat i l’impacte social; el dimarts, ho han fet cinc startups d’innovació en salut i biotecnologia, i el dimecres i dijous, ho faran noves inversions digitals de diversos sectors. L’entitat financera és present al 4YFN, on repeteix per novè any consecutiu com a principal sponsor, amb els seus equips de finançament i inversió en startups, innovació i tecnologia.
A més, Banc Sabadell ofereix una programació pròpia en el seu estand del 4YFN, com el debat protagonitzat per les farmacèutiques. Així mateix, dins dels continguts oficials del congrés, destaquen tres panells organitzats per l’entitat, centrats en la salut financera de les startups amb representants d’Abacum, Housfy i The Startup CFO; en el nou paradigma de creixement per a les scaleups amb Exoticca, Trendier i Qida, i en grans exemples de la metodologia product led growth amb Wallapop, Kapita, We are knitters i Factorial.
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…
A finals d’agost del 2005, l’huracà Katrina colpejava les costes del sud-est dels Estats Units,…