Nou pas cap a l’electrificació dels molls del Port de Barcelona. El primer sistema Onshore Power Supply (OPS) que permetrà endollar ferris a la xarxa elèctrica ja ha arribat a la ciutat. La previsió del port és que estigui operatiu al gener a la terminal Grimaldi del moll de Sant Bertran, el més pròxim a la ciutat.
Amb aquest sistema, els ferris que recalin en el moll comercial podran aturar els seus motors i funcionar només a través de l’electricitat proporcionada a través de l’OPS, la qual cosa permetrà reduir les emissions que emeten els vaixells quan estan atracats al port.
L’OPS, desenvolupat per Vinci Energies Spain, donarà servei a dos punts d’atracament per a ferris a la terminal. Amb una potència inicial de quatre MVA, ampliable fins a 6,5 MVA, s’ha dissenyat per adaptar la tensió i la freqüència a les necessitats específiques de cada vaixell.
Abans de l’arribada del sistema, s’ha dut la línia de mitjana tensió fins a la terminal i s’han desplegat les connexions de l’OPS. El seu muntatge acabarà a mitjan desembre amb l’arribada d’un sistema de cable dissenyat específicament per integrar-se a l’operativa de la terminal, que donarà flexibilitat per a connectar als diversos ferris.
Per instal·lar aquest sistema, el Port de Barcelona va signar fa dos anys un acord per desenvolupar l’OPS amb Grimaldi, que ha adaptat els vaixells que amarren a la terminal barcelonina per garantir la compatibilitat amb el sistema.
“Amb l’OPS per a ferris no sols farem més sostenible l’activitat portuària, sinó que contribuïm a millorar la qualitat de l’aire de la ciutat i disminuir el soroll allà on podem tenir més impacte: en els molls més pròxims al centre de la ciutat”, ha defensat el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell.
Per la seva banda, el conseller delegat de Grimaldi a Espanya, Mario Massarotti, ha assegurat que “aquest és un pas més cap a una operativa de zero emissions de tots els nostres ferris que fan escala a Barcelona”.
Com en el cas de l’OPS de la terminal Best del port barceloní, el primer del Mediterrani en una terminal de contenidors, el sistema de la terminal Grimaldi funcionarà els dos primers anys en fase pilot, amb l’objectiu de conèixer les necessitats que es generin per part dels operaris de la terminal i del port, per continuar avançant en la seva electrificació.