El Festival Castell de Perelada arrenca aquesta setmana una edició més breu per les obres de construcció d’un nou auditori, donant el tret de sortida divendres 28 de juliol i allargant-se fins al dissabte 5 d’agost. Amb una programació formada per òpera, música i dansa, un total d’11 espectacles se celebraran aquest any a l’església del Carme i el mirador del castell, amb el britànic Freddie De Tommaso sent el primer a pujar a l’escenari. El jove tenor tornarà al festival empordanès després de debutar-hi aquest mateix any, en la seva primera edició de Pasqua. De Tomasso, acompanyat al piano per la directora d’orquestra Audrey Saint-Gil, oferirà un recital format per una selecció d’àries de Giuseppe Verdi.
Un dia més tard, dissabte 29, arribaran la soprano Diana Damrau i el baix francès Nicolas Testé, acompanyats al piano per Helmut Deutsch. L’alemanya tornarà a Perelada després del seu debut l’any 2015, interpretant, amb Testé, un viatge a través de l’òpera, l’opereta, el lied i les cançons, amb obres de Duparc, Strauss, Gounod i Donizetti. El cap de setmana el tancarà l’espectacle De Monteverdi a Piazzolla en mans de la Cappella Mediterranea, dirigida per Leonardo García Alarcón, amb la participació de la soprano Mariana Flores i el tenor Diego Valentín Flores.
La setmana començarà fort amb el mestre i viola gambista Jordi Savall dilluns 31 de juliol. El músic català oferirà un recital amb sis músics de la formació que dirigeix, Le Concert Des Nations, amb obres de compositors com Giullaume Dumanoir, Monsier de Sainte-Colombe, Marin Marais i François Couperie.
Dimarts 1 d’agost es podrà veure el flamenc de la barcelonina Ana Morales, Premi Nacional de Dansa 2022. La bailaora presentarà el seu espectacle En la cuerda floja, acompanyada per José Quevedo “Bolita”, Paquito González i Pablo Martín. Seguirà l’homenatge a la soprano Victoria de los Ángeles en el centenari del seu naixement dimecres 2 d’agost amb Núria Rial i Rubén Fernández Aguirre.
La setmana la coronarà divendres 4 d’agost l’òpera còmica The Telephone, or l’amour à trois, sobre un triangle amorós en el qual el tercer és el telèfon mòbil. Es tracta del primer projecte operístic de l’actriu, dramaturga i directora bilbaïna María Goiricelaya, guanyadora d’un Premi Max per la seva adaptació de Yerma. Per al punt final d’aquesta 37a edició, el festival ha confiat en els locals Serena Sáenz i Xabier Anduaga per a un recital d’àries i cançons, acompanyats pel pianista Maciej Pikulski.
En aquesta edició, unes altres actuacions seran les del taller-concert d’Imma Santacreu i Hèctor Parra (29 de juliol), i un preludi del recital de dansa i piano ALBA, amb el coreògraf Aimar Pérez Galí (30 de juliol), amb la seva estrena prevista per al 2024 al Mercat dels Flors. Es representaran abans dels espectacles principals i formen part del cicle Ex Ex, una finestra per a l’experimentació i el diàleg amb diferents disciplines artístiques, a més d’una primera pedra del que seran en un futur els cicles de creadors de l’Aula d’Arts Escèniques i les residències artístiques que el nou auditori podrà acollir. S’espera que el nou espai, que se situarà als jardins del castell, estigui llest l’estiu de l’any que ve. Suposarà una inversió de més de quatre milions d’euros en la primera fase.