El Cruïlla deixa enrere aquest any els generadors elèctrics per alimentar els seus escenaris. De la mà d’Endesa, el festival s’ha adaptat per deixar de cremar gasoil durant els concerts, endollant-se a la xarxa elèctrica de mitjana tensió que alimenta la zona, dependent de la subestació de Sant Adrià de Besòs. A més, el Cruïlla ha contractat que la companyia li subministri únicament energia 100% renovable, amb origen en les plantes hidroelèctriques que hi ha als Pirineus.
Aquestes mesures permetran que es converteixi en el primer de tot Espanya alimentat amb energia renovable, establint un precedent perquè altres el segueixin, defensa el seu director, Jordi Herreruela. “Els festivals de música tenen un gran impacte en el seu entorn i la nostra responsabilitat és reduir-lo de manera significativa i compensar-lo”, sosté. Amb aquest nou esquema energètic, el Cruïlla estalviarà 13.600 litres de combustible i, per consegüent, s’evitarà l’emissió de 36.000 quilos de CO2, remarca María Lacasa, responsable de patrocinis d’Endesa. I no suposa una gran inversió, remarca Herreruela, equiparant el cost d’aquest subministrament a deixar de contractar un artista de segon nivell.
Més enllà d’endollar-se, el Cruïlla també vol reduir el seu impacte eliminant el seu principal residu, els gots de plàstic amb què serveix les consumicions. Enguany deixen de tenir el típic logo de l’organització, amb un disseny diferent per a cada edició, passant a ser estàndard, marcats només amb els logos de marques de beguda com Damm o Coca-Cola. Així, sense cap al·licient per emportar-se’l com a record, es podran retornar quan acabin els concerts i utilitzar en altres esdeveniments.
Abans de trobar aquesta solució, els organitzadors havien buscat diferents tipus de materials per als gots que fossin més sostenibles i, fins i tot, mètodes per al seu reciclatge menys contaminants. De fet, l’any passat va guanyar el Sustainable Festival Challenge, concurs per a startups que convoca el festival, una empresa que plantejava un got 100% compostable i que s’havia de provar amb un pilot aquest 2023. Però, al final, han acabat prioritzant un mètode de tota la vida, netejar i tornar a utilitzar, calculant que necessitaran 12.000 litres d’aigua per als 200.000 gots que se serviran, amb la possibilitat d’emplenar-los fins a 150 vegades. Una xifra menor als 300.000 litres d’aigua que es requereix per a la fabricació de la mateixa quantitat de gots.
Un altre dels aspectes que el festival té més fàcil reduir el seu impacte és en el desplaçament d’assistents, amb un màxim de 25.000 cada dia. Amb un 95% de públic local, la majoria arriben al Parc del Fòrum en transport públic, reduint les emissions enfront d’altres esdeveniments amb assistents que venen d’altres països i volen fins a Barcelona. Això sí, aquest any, serà una mica més difícil tenint en compte les obres de millora que afecten l’L4 i el tramvia.
Conscients que encara queda camí per recórrer, el festival es dedicarà enguany a analitzar el seu impacte mediambiental, fixant-se en els residus que es generen i les emissions que s’emeten, amb l’objectiu de trobar nous fronts on poder reduir la seva petjada ecològica. L’estudi que reculli les conclusions es preveu que es publiqui de cara a aquesta tardor.
El Cruïlla també és tecnologia
El Cruïlla no només vol buscar noves solucions per contaminar menys, sinó que també es dedica a relacionar-se amb altres disciplines més enllà de la música, com la tecnologia. Una de les parades entre concert i concert permetrà veure una de les novetats que es van presentar en el Mobile World Congress (MWC). Els congressistes van poder descobrir en l’edició d’aquest 2023 com se sent un cantant damunt d’un escenari, portant només unes ulleres de realitat virtual i convertint-se en un membre d’Izal, pilot que es podrà provar en el festival a l’estand de la Mobile World Capital Barcelona (MWCapital). També es podrà descobrir l’olor de la ciutat, sense sorpreses, i el gust d’un bombó fet pels germans Roca en un entorn digital.
Però no tot serà sentir-se com un cantant, descobrir l’olor que fa la Rambla o menjar-se un dolç. Pel festival, es passejarà un robot humanoide, anomenat Ari i desenvolupat per Pal Robotics, amb l’objectiu d’interactuar amb els assistents. A més, el centre tecnològic Eurecat realitzarà un mapa emocional del públic, fent una avaluació neurocientífica, diuen, de la seva experiència i les seves respostes, fixant-se en els seus senyals fisiològics. Fins i tot, hi haurà una línia de merchandaising digital, ideada per la startup barcelonina Guzzu, dedicada al Web3.