Festival OFFF: quan la cultura del disseny i l’art fan vibrar Barcelona

La ciutat ha estat protagonista de la 18a edició d’OFFF, el Festival Internacional de Creativitat, Art i Disseny Digital que reuneix als gurus més destacats de l'escena internacional.

OFFF va néixer l’any 2000 de la mà de l’Héctor Ayuso, professional multifacètic amb una llarga trajectòria en l’àmbit de la creativitat. Compartir coneixement i processos creatius és la base d’aquesta iniciativa que se celebra anualment a Barcelona, i el plat fort de la qual són les conferències impartides pels professionals de més renom del sector. L’última edició es va dur a terme al Museu del Disseny de Barcelona i ha reivindicat el seu paper protagonista com a festival pioner del disseny i l’art digital.

“La característica d’OFFF és que hi ha puresa als continguts. En parlar de creativitat. En no vendre una altra cosa. No parlem d’indústria o d’empresa”, explica Pep Salazar, director executiu del festival.

“Tenim una comunitat molt àmplia de 150.000 persones d’arreu del món i, d’aquesta comunitat, ens reunim a OFFF Barcelona unes 5.000 persones”, continua. Es tracta d’un públic nínxol i molt professional, el 70 % del qual prové de països estrangers i “aprofita el festival per gaudir uns dies de la ciutat i de tot el que ofereix”, comenta Salazar. I, què aporta, el festival, a la ciutat? “El coneixement de les últimes tendències i de les que vindran en l’àmbit del disseny, l’art i la cultura digital”, respon.

“OFFF és una plataforma que dona a conèixer com s’encreuen les diferents disciplines del disseny”. (Pep Salazar)

La gran concentració de ponents del més alt nivell fa que aquesta cita sigui única i incomparable. Aquest any, la xifra de dissertants ha superat en un 50 % la de l’any passat, i ha arribat a un total de 98 figures de l’escena creativa i del disseny global. Un dels oradors més esperats ha sigut el director creatiu i dissenyador Patrick Clair, autor de títols de crèdit de sèries emeses per HBO i Netflix com Westworld, The Crown o True Detective. Amb OFFF, Clair ha inaugurat la seva participació en un festival europeu, que és, per tant, la seva primera actuació en aquest festival. Una sala desbordada de públic ha escoltat atentament els seus processos de disseny i les seves explicacions sobre el paper que juguen els símbols en la creació dels seus projectes.

“La creativitat és l’associació de dues coses prèviament no associades”, va dir Patrick Clair a la seva ponència.

La il·lustradora Jessica Hische, reconeguda per les seves col·laboracions per a Barack Obama, Starbucks, Nike o Apple; Luke Hayman, soci del prestigiós estudi americà Pentagram i autor de la nova imatge de la revista Time, o James Victore, un dels imprescindibles del món del disseny, han format part de l’elenc de ponents.

El jove dissenyador Ben Grandgenett que, amb menys de 30 anys, té a càrrec seu la subdirecció d’art del New York Times Magazine, o el dissenyador Stefan Segmeister, fundador de la firma novaiorquesa Segmeister & Walsh, han sigut altres dels reconeguts professionals que van formar part de les vibrants sessions de l’OFFF 2018.

El també dissenyador rus Pokras Lampas, ambaixador del moviment tipogràfic calligraffiti, i la dissenyadora catalana Marta Cerdà Alimbau són també personatges imprescindibles de la vasta llista d’speakers d’aquesta edició. John Evans, director de disseny de producte a Facebook, o Eleanor Harding, dissenyadora de producte sènior a Twitter, han compartit amb el públic les seves experiències en l’àmbit d’aquestes plataformes socials.

OFFF és una celebració de la creativitat d’inici a final. Aquesta edició, Mathery Studio, el jove duo italià resident a Nova York, s’ha encarregat de la campanya del festival i ha donat inici a la seva obertura. Un projecte singular que els va conduir a indagar sobre el significat de les lletres del festival i que van resoldre amb una aposta original i divertida. Per la seva part, l’estudi internacional Mucho ha estat el responsable del disseny del llibre The Visible and the…, material que, anualment, es lliura al públic assistent. Una joia gràfica en la qual ha intervingut el fotògraf Pancho Tolchinsky i les pàgines de la qual indaguen les emocions i com els éssers humans les perceben. I, quant als Main Titles d’OFFF 2018, la peça audiovisual que tanca el festival i en la qual apareixen tots els protagonistes que han passat pels seus escenaris, s’ha encarregat el treball a Jake Ferguson i Heebok Lee, dos grans que ara conformen l’estudi coreà Giantstep.

Quant a tendències, Salazar diu que és difícil parlar d’aspectes concrets, ja que “OFFF és una plataforma que dona a conèixer com s’encreuen les diferents disciplines del disseny”. No obstant això, reconeix que l’atenció està en “les noves eines digitals i en com permeten crear maneres innovadores d’enfocar les històries que s’expliquen”. Tot i així, reflexiona: “La realitat augmentada és una de les eines que més veurem, a més de la innovació en la imatge en moviment, producte de tot el cross de les diferents disciplines”. Segons el docent i gestor cultural, “ja no hi ha una única disciplina que pugui sobreviure sola”. Per això considera que aquesta sigui la missió d’OFFF. “La de generar una relació amb els professionals, speakers i artistes que venen d’arreu del món i que, junt amb el públic, poden establir una relació fluida, de generositat i de compartir coneixement”.

“Ja no hi ha una única disciplina que pugui sobreviure sola”, diu Pep Salazar, director executiu del festival.

Amb una programació potent i variada, OFFF ofereix, a més a més, tallers i classes magistrals de la mà d’Adobe, així com diferents activitats i un mercat de joves dissenyadors. L’aposta en el seu conjunt convida a viure tres dies d’intensa emoció i vitalitat creativa. En aquesta edició, l’espai del Museu del Disseny ha servit com a escenari per posar a prova “el primer tatuatge electrònic en l’àmbit d’un festival”, un projecte pilot dissenyat entre el festival i l’Escola de Disseny i Enginyeria Elisava.

OFFF és un projecte consolidat que ha traspassat fronteres. Sota el paraigua “OFFF on Tour”, el festival arriba de manera itinerant a diferents ciutats del món amb un mapa d’actuació que ja supera les 40 edicions. Una primícia tanca el teló d’aquesta edició: per primera vegada, el llibre d’OFFF formarà part del fons del Museu del Disseny. “És una gran notícia perquè és una donació del festival a la ciutat perquè pugui consultar-se i, potser algun dia, exposar-se al mateix Museu”, explica Salazar.

Fotos:
1, 3: Campanya de Mathery Studio per OFFF, 2018
2, 4: OFFF, Museu del Disseny de Barcelona, 2018