Des de dimarts fins a aquest dijous, els passadissos del recinte de Gran Via de Fira de Barcelona s’han vist envaïts pels vagons d’una muntanya russa o per trens temàtics, cabines de telefèrics, gronxadors, ninots de Nadal, tobogans com els dels parcs aquàtics, màquines per cuinar patates fregides i cotó fluix de sucre o per dispensar refrescos, tirolines, globus aerostàtics, fotomaton, karaokes… Passejar pels diferents estands dels expositors de la IAAPA Expo Europe és com entrar en un parc d’atraccions que inclou tots els complements per a l’oci que un es pot imaginar. Tot i ser una fira professional, alguns nens hi assisteixen i, sense cap mena de dubte, són els que més la gaudeixen.
Organitzada per l’Associació Internacional de Parcs d’Atraccions (IAAPA per les seves sigles en anglès), la fira se celebra per primera vegada des de l’esclat de la pandèmia, que va obligar a cancel·lar les trobades que hi havia previstes l’any passat. En una entrevista amb The New Barcelona Post, el president i conseller delegat de IAAPA, Hal McEvoy, assenyala que els participants a la IAAPA Expo Europe tenien ganes de recuperar la presencialitat d’esdeveniments com aquest, per poder així conèixer de primera mà les últimes tendències a la indústria i fer negocis, després de massa mesos d’haver-ho de fer amb videotrucades.
En aquest retorn a l’activitat, el congrés de parcs d’atraccions preveu reunir uns 8.000 assistents a Fira de Barcelona, on ha ocupat dos pavellons en aquesta edició, lluny dels 16.000 que va aconseguir en la seva última cita a Europa, que es va celebrar a París el 2019, que, a més a més, va ser un any de rècord. McEvoy indica que ja s’esperaven aquesta afluència en la IAAPA Expo Europe 2021, tenint en compte les restriccions que encara estan vigents i els costos que suposa desplaçar-se a una fira, més encara després de les dificultats que ha patit el sector. “El més important és tornar a veure’ns”, remarca el directiu.
La IAAPA organitza tres trobades anuals. Als Estats Units, té la seva única seu fixa, a Orlando, mentre que a la resta del món, a les àrees d’Europa i Àsia, van canviant d’ubicació cada any. Aquesta divisió territorial, tal com exposa McEvoy, no evita que el públic estatunidenc visiti el congrés europeu o l’asiàtic, així com passa el mateix amb els altres mercats. De fet, subratlla que els socis valoren positivament poder anar d’un lloc a l’altre i veure les diferents aproximacions locals que es fan a dins de la mateixa indústria.
A Barcelona, aquesta fira es va celebrar per primera vegada el 2016, reunint més de 12.000 assistents. “Va ser un èxit el 2016 i també ho està sent aquest cop”, defensa. Les instal·lacions de Fira de Barcelona, la proximitat a parcs d’atraccions com Port Aventura World i el Tibidabo, la capacitat hotelera i de restauració de la ciutat, i la seva oferta cultural i d’oci de la ciutat són alguns dels motius pels quals els organitzadors de l’esdeveniment volen tornar a repetir a la capital catalana. De fet, molts dels assistents han arribat uns dies abans que comencés la IAAPA Expo Europe o marxaran uns dies després per aprofitar i fer turisme.
“Tenim molt interès a tornar a Barcelona el 2025”, exposa el directiu. Per facilitar-ho, la IAAPA ha signat una declaració d’intencions amb la Generalitat per treballar conjuntament amb aquest objectiu. Segons McEvoy, només queda pendent acabar de trobar una data amb la institució firal, que sigui convenient pels seus clients, així com que encaixi en el calendari de congressos de la ciutat.