L’empresa catalana de llavors factura el 64% a través de l’exportació, té 8 filials i quatre línies de negoci, que el converteixen en una hidden champions catalana
[dropcap letter=”L”]
a discreció ha estat sempre pròpia de l’empresa catalana. Per això, moltes vegades, si el ciutadà corrent pensa en multinacionals històriques catalanes ens acostuma a passar per alt una de les empreses que compleix aquestes característiques: Semillas Fitó.
Fundada el 1880 a Barcelona, Fitó és una empresa de llavors que és líder en diversos països del món en segments com el meló o l’albergínia i que cada cop esdevé més important en varietats com el tomàquet, la síndria, el cogombre, el carbassó o els pebrots. Es tracta d’una hidden champions catalana. “La nostra vocació és ser especialistes en llavors i no obrir-nos a altres negocis”, expliquen des de la companyia.
Amb un fort compromís per mantenir-se independents, aquesta empresa de propietat familiar està actualment liderada per la cinquena generació i la facturació anual ronda els 86 milions d’euros.
ÀREES DE NEGOCI
Des de Fitó divideixen les seves unitats de negoci en quatre. Per un costat, trobem les hortícoles, que representen el 63% de les vendes, i on es poden trobar més de 500 varietats de llavors adaptades a les diferents zones del Mediterrani, així com a climes temperats i subtropicals, amb una gamma de productes que passa per les varietats solanàcies (albergínies, pebrots i tomàquets), les cucurbitàcies (carbassó, meló, cogombre i síndria) i les que anomenen “llavors grans”, com les faves, les mongetes o el blat de moro dolç. A banda, també han creat un nou sector, presentat com a hobby, amb una gran varietat de llavors destinades a l’agricultor amateur i semi-professional, per satisfer una demanda cada vegada més creixent; tot i que actualment per Fitó representa només el 4% de les vendes. “Es tracta de llavors en sobres petits pensades per fer un petit hort a casa”, explica Xavier Fitó, director de l’àrea d’hortícoles i qui ha liderat el procés de creixement de la companyia.
A l’altre costat, s’hi troben llavors per cultius extensius, com el gran cultiu (el 23% de les vendes) on disposen de quatre programes de blat de moro i tres de gira-sol. “Aquestes tipologies constitueixen una àmplia gama de productes molt específics per a condicions seques i de calor”, expliquen. A més, també produeixen llavors específicament per àrees verdes i camps esportius amb condicions de climes mediterranis, que suposen el 10% de les vendes. Podem, doncs, menjar verdures Fitó o jugar a futbol en un camp de gespa Fitó sense saber-ho.
64 % D’EXPORTACIÓ I 8 FILIALS
El 64% de la facturació de l’empresa correspon a l’exportació, amb vendes en més de 70 països, com Mèxic, Itàlia, Turquia o Brasil. Espanya representa un terç de la facturació. Fitó, a més a més, compta amb vuit filials (Portugal, França, Itàlia, Turquia, Índia, Xile, Mèxic i Brasil; aquesta última la més recent, inaugurada el 2016) i presència directa a altres deu països. Els centres d’operacions es troben concretats a Espanya -concretament a Barcelona i a Lleida- i a Turquia, i donen feina, en total, a més de 650 persones en 18 països diferents, de les quals més de 450 estan a Espanya (aproximadament 325 llocs de treball a Catalunya).
“La inversió en I+D és un factor clau per al desenvolupament del nostre sector”, expliquen des de Fitó. Per això, comenten que inverteixen un 20% de la facturació en I+D, i això representa el 39% dels llocs de treball. “Tenim 10 centres d’I+D, un laboratori de biotecnologia a Cabrera de Mar (Maresme), estacions de desenvolupament de producte en més de 15 països i col·laboracions amb centres públics i privats, entre ells la col·laboració amb l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA)”. A Catalunya compten amb una planta al barri del Poblenou, a Barcelona, un centre de producció logística a Barbens (Pla d’Urgell) i el centre d’investigació i producció al Maresme.
EXPANSIÓ I FUTUR
“Mundialment som coneguts per l’albergínia i el meló i ens estem introduint molt en el tomàquet”, explica Xavier Fitó. I posa d’exemple el tomàquet de la varietat Monterosa, que han desenvolupat des de la companyia i que sorgeix del creuament entre un tomàquet pera de Girona i un tomàquet Costoluto Genovese.
Respecte als plans de futur, Xavier Fitó explica que l’any passat des de Semillas Fitó van estar “debatent molt sobre si havien de créixer per diversificació, per expansió internacional o per penetració (quota)”. “No tenim intenció de créixer a més mercats ni de diversificació, sinó de treballar millor els mercats on estem presents obrint filials, etc. Al 2019, per exemple, obrirem a Marroc”, explica el mateix Xavier, que afegeix: “a Europa i a Estat Units volem desenvolupar marques que arribin al consumidor final”.
“Som poc coneguts, però podem dir que el 90% de les albergínies que menja Trump i el 50% dels cogombres que menja l’Obama son nostres”, sentencia qui ha liderat el procés de creixement de la companyia.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…