Encara que van néixer amb un propòsit purament funcional per millorar la visió de les persones, les ulleres s’han convertit en un accessori de moda i fins i tot en una manera d’expressar-se. De mitjana, els usuaris canvien les seves ulleres cada dos anys, fins i tot encara que no estiguin fetes malbé. Flipo, marca barcelonina fundada l’any 2022, va néixer amb el propòsit d’oferir una ullera 100% intercanviable, amb varetes i clips que possibiliten canviar tant el disseny de les varetes i el frontal com el tipus de lent. Una alternativa sostenible que permet allargar la vida útil de de les ulleres, mantenint la mateixa muntura.
Els models d’aquesta startup catalana permeten crear fins a 9.000 combinacions diferents a partir d’una sola muntura, ja que es poden afegir accessoris com a clips de disseny que permeten canviar els colors, clips funcionals que inclouen protecció solar, protecció de pantalles o conducció nocturna —o una combinació de tots dos tipus, els clips funcionals de disseny—, a més de varetes. “Les ulleres són un dels primers complements en què ens fixem quan mirem a una persona, amb aquestes varetes i clips oferim la possibilitat d’estar sempre a la moda, alhora que reduïm l’impacte mediambiental allargant la seva vida útil”, explica Àlex Abril, conseller delegat de Flipo.
La idea, que Abril va desenvolupar com a projecte universitari del seu grau de negocis a Tolouse, li va sorgir en veure que les ulleres progressives que s’havia comprat el seu pare, en les quals havia invertit més de 500 euros, no permetien adaptar-se ni a la moda canviant ni a funcions com la protecció de la llum que emeten les pantalla. Així va començar a desenvolupar aquesta marca, que va finançar en els seus inicis amb inversors privats, com René de Jong, i amb fons de capital de risc, entre els quals s’inclou Faraday Venture Partners.
En els tres anys que han passat des de la seva creació, la startup ha venut 30.000 ulleres. “Flipo és la marca d’ulleres que més ha crescut en l’última dècada”, valora Àlex Abril, i actualment compta amb més de 50 treballadors i una xarxa de més de 500 òptiques associades a Espanya —on disposa de més de 250 punts de venda— , Itàlia i Portugal. “El nostre model de negoci és col·laboratiu, amb la voluntat de fer costat al comerç local i les òptiques independents”, emfatitza Abril. Ara, posen el focus en seguir creixent i en obrir-se a nous mercats, començant per Mèxic.
Les ulleres, fabricades amb el material conegut com Utlem 9085, utilitzen un model de subjecció patentat en 158 països, que inclou un imant, retenció mecànica i un moll de comprensió, i que permet una major subjecció i comoditat. “El nostre propòsit és oferir un producte de qualitat, que faci de les ulleres un objecte accessible per a tothom, reduint els diners que la gent ha d’invertir en elles, perquè una mateixa ullera pot durar-te molts anys sense necessitat d’haver de tornar a comprar-ne una altra”, resumeix el seu fundador.
De cara a 2025, la startup vol reforçar la seva presència internacional, ampliant els seus punts de venda a Itàlia, que des de Flipo consideren “el país per excel·lència en la indústria de la moda”. Amb aquest propòsit han participat aquest cap de setmana a Mido, la fira més important del sector òptic, celebrada a Milà. A més, l’empresa també ha aterrat recentment a Sud-àfrica, Costa Rica i l’Aràbia Saudita de la mà de distribuïdors locals, i la seva idea per aquest any és poder desembarcar en nous països, amb Mèxic en el punt de mira.
