La falta d’acord entre les diferents administracions ha dut a Foment del Treball a aixecar la veu per demanar, amb urgència, un gran acord institucional que permeti dur a terme l’ampliació de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat. Segons el seu president, Josep Sánchez Llibre, aquest projecte “és una de les palanques per a la recuperació econòmica” de Catalunya i, per tant, “no ens podem permetre el luxe de perdre la gran oportunitat que pot representar posar de nou Barcelona en el món”.
Amb una inversió estimada de 1.700 milions d’euros, l’ampliació de l’aeroport consta de dues potes. La primera consisteix en la construcció d’una nova terminal satèl·lit entre les pistes que permetria elevar la capacitat a 70 milions de passatgers l’any. El 2019, abans de la pandèmia, la infraestructura gestionada per Aena va fregar els 53 milions de passatgers, una xifra que no es preveu que es recuperi fins d’aquí dos o tres anys. Amb aquesta tercera terminal, però, no n’hi ha prou, ja que també cal ampliar en 500 metres una de les pistes paral·leles al mar. Aquesta actuació és la més polèmica i la que provoca l’actual falta d’acord, pel seu impacte ambiental sobre els espais humits protegits de la zona. L’ampliació de la pista és necessària per poder incrementar fins a 90 el nombre d’operacions d’aterratge i enlairament que es produeixen cada hora, segons explica en el The New Barcelona Post l’enginyer Lluís Sala, exdirector de l’Aeroport de Girona i actual vicepresident de l’Associació d’Enginyers Aeronàutics de Catalunya.
Per Foment del Treball, és necessari que es posin d’acord Aena, la Generalitat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona i altres municipis del Baix Llobregat, “amb la complicitat també de les autoritats de la Unió Europea”. “Cal convertir l’Aeroport de Barcelona-El Prat en un hub aeroportuari intercontinental per guanyar competitivitat i incrementar el progrés econòmic de Catalunya“, ha emfatitzat Sánchez Llibre, que ha apel·lat a l’esperit del 4 de març a l’Estació del Nord amb un “ja n’hi ha prou. Sí a l’ampliació de l’aeroport”.
Foment calcula que aquest projecte donaria feina entre 2022 i 2026 a 83.000 persones de forma directa i facilitaria la creació de fins a 350.000 llocs de treball nous, amb una repercussió de més de dos punts en el creixement del PIB català que elevaria el pes de l’aeroport del 6,8% al 8,9%. Tal com ja es va fer en la protesta del 4 de març derivada de les destrosses urbanes provocades per les manifestacions en contra de l’empresonament de Pablo Hasél, Foment contactarà amb altres institucions barcelonines per fer front comú a favor de l’ampliació, com Barcelona Global, la Cambra de Comerç, el Cercle d’Economia, Esade, FemCat, Pimec, el Racc i altres gremis i representants econòmics de la ciutat.