Hyatt Hotels Corporation, un dels grups hotelers més importants del món, s’ha proposat que Barcelona es converteixi en una de les seves places destacades a Europa. La corporació nord-americana ambiciona tenir, com a mínim, “entre set i vuit hotels més” a la ciutat, segons ha anunciat el president de Hyatt a la regió EMEA, Javier Águila. L’executiu, que ha visitat la capital catalana amb motiu de la inauguració de l’Hotel Grand Hyatt Barcelona —l’antic Hotel Sofia—, destaca “la vocació de canvi” que ha percebut a l’Ajuntament de Barcelona i el fet que el nou consistori “hagi acollit molt favorablement l’arribada d’una marca internacional com la nostra”. “M’agrada molt veure com les autoritats ens han abraçat i que estan oberts a la inversió per tornar a reposicionar Barcelona al món”, ha assenyalat aquest dijous en una trobada amb la premsa.
Després d’una inversió de 20 milions d’euros, l’obertura del cinc estrelles Grand Hyatt Barcelona suposa per a la multinacional amb seu a Chicago l’inici d’una nova etapa que vol marcar clarament un abans i un després en la seva relació amb la ciutat. De fet, fins ara, el vincle entre Hyatt i la capital catalana era mínim, ja que la seva presència es reduïa a dos contractes de franquícia: un amb l’Hotel Sofia —que estava inclòs dins de la marca The Unbound Collection by Hyatt— i un altre amb l’Hotel Hesperia Tower de l’Hospitalet de Llobregat, que opera amb la marca Hyatt Regency Barcelona Tower. Ara, el grup fa un salt significatiu, ja que, d’una banda, ha passat a gestionar directament el Sofia i l’ha transformat en un Grand Hyatt –una de les marques d’hotels de luxe per a esdeveniments i convencions més importants del món — i, de l’altra, s’ocuparà també amb la gestió de l’Hotel Miramar després que hagi estat adquirit per Atom Hotels.
“Volem que Barcelona, una de les ciutats més visitades del món, sigui un actor important per a Hyatt; crec que a la ciutat hi caben, almenys, entre set i vuit hotels més; intentarem tenir la màxima presència possible a Barcelona i, per això, analitzarem totes les oportunitats que sorgeixin”, ha explicat Águila. Segons el directiu, després de la implantació de la marca Grand Hyatt –que converteix Barcelona en la primera gran ciutat espanyola a comptar amb aquest segell y la segona europea–, l’objectiu ara és portar altres marques de referència de la multinacional. “Em moro de ganes d’obrir un hotel Thompson a Barcelona, o de poder tenir un Park Hyatt al Passeig de Gràcia“, ha destacat, després d’emfatitzar que “Barcelona és una ciutat meravellosa amb moltíssim potencial”.
Javier Águila: “Volem que Barcelona, una de les ciutats més visitades del món, sigui un actor important per a Hyatt; crec que a la ciutat hi caben, almenys, entre set i vuit hotels més”
La tímida presència que fins ara Hyatt tenia a Barcelona contrasta, per exemple, amb la forta implantació de Marriott, una altra de les grans corporacions hoteleres americanes, que a la ciutat compta amb una quinzena d’establiments, com l’Hotel W, l’Arts, Cotton House o Le Meridien, a més d’operar hotels amb altres marques com Edition, Renaissance, Four Points i AC.
Sobre els plans que Hyatt té per a l’Hotel Miramar, Águila no s’ha volgut pronunciar, ja que es tracta d’una operació que encara no ha estat anunciada oficialment pel grup. “Som una empresa que cotitza a Borsa i encara no puc dir res sobre el Miramar”, ha assenyalat, tot admetent que aquest hotel podrà ser “un complement fantàstic” al Grand Hyatt Barcelona, per estar ubicat en una zona completament diferent, a Montjuïc, i orientar-se a un públic més de vacances que de congressos i incentius (MICE). The Unbound Collection, Alila i Park Hyatt són algunes de les marques que podrien encaixar amb l’icònic establiment.
Objectiu: duplicar presència al mercat espanyol
L’aposta de Hyatt per la capital catalana s’inscriu dins d’un ambiciós projecte de creixement a la regió EMEA, que inclou cent països d’Europa, Orient Mitjà i Àfrica. Concretament, la corporació ja té signats contractes per obrir nous hotels que sumaran 16.000 llits a la regió els pròxims tres a cinc anys. D’aquesta xifra, entre un 7% i un 10% dels projectes seran a Espanya, on Águila ambiciona “poder duplicar” la presència de la cadena en cinc anys. Al mercat espanyol, Hyatt té ara 50 propietats que opera amb vuit marques, fet que constitueix “la quarta cartera més gran a Espanya per nombre d’habitacions”. Format a Esade, Águila va ser fitxat per Hyatt per liderar aquest pla d’expansió fa ara dos anys. L’executiu procedia de la cadena Apple Leisure i, anteriorment, havia estat fundador d’Alua Hotels & Resorts, director d’operacions del Grup Orizonia, i membre de l’equip inversor de Carlyle.
La transformació de l’Hotel Sofia en el nou Hotel Grand Hyatt Barcelona arriba després que fa just un any la gestora espanyola Blasson Property Investments i el grup assegurador francès AXA compressin per 180 milions d’euros aquest establiment de luxe situat a l’Avinguda Diagonal. El venedor va ser el grup inversor canadenc Brookfield que, el 2021, en plena crisi hotelera provocada per la pandèmia, havia comprat els actius principals de la cadena barcelonina Selenta per 440 milions d’euros. Prèviament, Selenta, que pertanyia a la família Mestre, havia executat una costosa remodelació integral de l’antic Hotel Princesa Sofía per reposicionar-lo en un segment més alt, reinaugurant-lo el 2018 sota la marca Sofia.
“L’obertura del Grand Hyatt Barcelona ens fa molta il·lusió; una marca de luxe d’aquestes característiques no hi cap a qualsevol hotel”, ha subratllat Águila, després de recordar que a la regió EMEA només hi ha cinc establiments que llueixin aquest segell. A Espanya, n’hi ha un a Múrcia, La Manga Club, i la resta es troben a Berlín, Dubai i Abu Dhabi.
En ser tan recent la reforma que va fer Selenta, els nous propietaris, Blasson i AXA, han executat una inversió mínima de 20 milions per adoptar la marca Grand Hyatt, un pressupost que, segons el director de l’hotel, Frank Sibille, que també és director general d’Hyatt per a Espanya, Marroc i Algèria, s’ha destinat fonamentalment a tecnologia, a la certificació de sostenibilitat Leed Gold i a focalitzar l’hotel cap al negoci dels congressos i convencions.
El xef Dani García obrirà un restaurant Leña a Barcelona
Una altra part de la inversió es destinarà a l’obertura de dos nous restaurants, un dirigit per Dani García. El prestigiós xef obrirà a l’octubre un restaurant on el protagonista és el foc i la brasa amb una de les seves marques, Leña, amb la que també opera en tres hotels ubicats a Marbella, Madrid i Dubai: l’Hotel Puente Romano, l’Hotel Hyatt Regency Hesperia Madrid, i el St Regis Garden– The Palm Jumeirah, respectivament.
Paral·lelament, el Grand Hyatt Barcelona estrena Maymanta, un restaurant peruà situat al terrat de la planta 19 de l’hotel i que ofereix unes vistes 360 graus de la ciutat. Serà dirigit pel xef Omar Malpartida.
L’hotel, situat a pocs metres del Camp Nou, havia sigut la icona de la cadena Husa i disposa d’un total de 465 habitacions, entre elles, 49 suites i un luxós àtic tipus apartament. Un altre dels seus atractius és un spa, Oasis, abanderat per la marca barcelonina Natura Bissé. El Grand Hyatt barceloní compta també amb una piscina exterior amb terrassa i disposa de dos restaurants més: Sofia Bar & Tapas i la cafeteria boutique Philosophia. Finalment, l’hotel està dotat de 22 sales de reunions que ocupen 3.400 metres quadrats i que permetran donar servei al perfil de client en què se centrarà l’hotel: el visitant corporatiu que visita la ciutat per negocis o per participar en algun tipus de congrés, fira o viatge d’incentius.
El Grand Hyatt ocupa actualment 300 persones —la majoria amb una llarga trajectòria a l’hotel— i es preveu que arribi a les 400 quan estiguin en marxa els restaurants Maymanta i Leña. El 2023, l’hotel va registrar una ocupació mitjana del 54% i aquest any, amb el canvi de marca espera assolir el 64%.