La fundació consolida un arxiu de més de 3.000 fotografies d'artistes espanyols i portuguesos que es podrà visitar amb motiu de l'aniversari. També es farà una menció especial a un dels seus creadors, el madrileny Chema Madoz, protagonista d'una exposició aquest estiu.
La fundació Foto Colectania va néixer gràcies a l’obstinació de Mario Rotllant per crear una col·lecció de fotografia que creia que faltava a Espanya, amb el doble objectiu de preservar i donar a conèixer als professionals del país, i de reivindicar aquesta disciplina artística, donant-la a conèixer al públic i ajudant-lo a familiaritzar-se amb ella. “Soc col·leccionista per naturalesa”, reconeix Rotllant en la celebració del 20 aniversari de l’entitat que presideix. “Em sento molt orgullós de la feina feta per tot l’equip, que està enamorat del projecte. Han passat moments de glòria i patiment”, sosté aquest empresari, executiu i conseller del grup familiar Cobega –propietat de la família Daurella–, accionista de referència de l’embotelladora Coca-Cola Europacific Partners.
D’uns principis en els quals havien de “tocar de peus a terra i anar començant a poc a poc”, la col·lecció que va imaginar Rotllant a principis dels 2000 ha aconseguit recopilar durant tots aquests anys més de 3.000 fotografies de més de 80 autors, a les quals cal afegir 1.000 més amb els exemplars i negatius que va cedir Paco Gómez en els orígens de la fundació, detalla el director de l’entitat, Pepe Font de Mora. La fundació va optar per centrar-se a preservar alguns autors per poder tenir la capacitat de recollir tota la seva trajectòria amb les fotografies suficients. Les dues primeres fotografies que van passar a formar part de la col·lecció van ser del madrileny Chema Madoz, a qui se li dedicarà una de les exposicions d’aquest any, acompanyat per una altra de les creadores de la col·lecció, la portuguesa Helena Almedia, segons explica la directora artística, Irene de Mendoza.
L’aniversari també permetrà, precisament, descobrir en persona la cambra que guarda la col·lecció de Foto Colectania amb visites guiades, de la mà de la seva coordinadora, Violeta Cañigueral. Les fotografies que s’han anat arxivant no acostumen a ser les protagonistes de les mostres que acull l’entitat en la seva seu del Passeig Picasso, ja que està més focalitzada a fer-les viatjar pel món perquè altres països descobreixin el talent, sobretot, espanyol, però també portuguès. Amb aquesta vocació, 500 fotos surten cada any de l’arxiu per ser protagonistes d’exposicions, amb la suma de 130 mostres itinerants, nacionals i internacionals, organitzades per complir amb aquesta funció.
20 anys després la col·lecció no està tancada, remarca Rotllant. En els últims temps, s’havia fet una contenció de la despesa destinada a la compra de més exemplars, focalitzant-se a poder continuar organitzant exposicions i “contagiar a més col·leccionistes”, superant la setantena de mostres temporals realitzades a Barcelona. Autors nacionals com Joan Colom, Leopoldo Pomés, Laia Abril i Txema Salvans han estat alguns dels seus protagonistes, així com internacionals de la talla de Manuel Álvarez Bravo, Vivian Maier, Saul Leiter, Weegee i Mary Ellen Mark.
No obstant això, l’aniversari també porta un canvi de política en aquest sentit, després d’haver aconseguit bons nivells d’equilibri pressupostari, també consolidat amb les aportacions dels 500 socis i amics de l’entitat i col·laboradors com la Fundació Banc Sabadell i la Fundació Damm. El president de Foto Colectania assenyala que ara s’obre una nova etapa que permetrà reforçar l’arxiu. Per a això, es passarà del petit patronat actual a un amb més membres, que aportaran recursos i s’encarregaran de prendre decisions sobre el futur de l’entitat. Rotllant vol que sigui un patronat divers i compti amb entre vuit i 14 integrants. L’ampliació de la col·lecció es continuarà centrant en els fotògrafs espanyols i portuguesos, i servirà per omplir buits que té l’arxiu en determinats períodes, així com incloure a artistes més joves.
Malgrat que la fotografia ha guanyat pes des que es va crear la fundació i s’ha revaloritzat, els artistes espanyols encara tenen com a assignatura pendent donar-se a conèixer i estan lluny de tenir la popularitat que els correspondria, amb autors molt potents que no són prou valorats, lamenta De Mendoza. Tampoc va ajudar la crisi, que va arribar quan aquesta disciplina començava a despuntar, afegeix Font de Mora. “Encara hem de fer un gran esforç per donar a conèixer fora la fotografia espanyola”, exposa el president de Foto Colectania. Això sí, quan la fotografia espanyola surt de les seves fronteres i s’explica, agrada, subratlla Rotllant, com va passar amb l’exposició que es va organitzar sobre La Movida i que va arribar fins al Festival dels Rencontres d’Arles el 2019.
De Julián Romea al Passeig Picasso
Un dels episodis més destacats en aquests vint anys ha estat el trasllat de la seu que va obrir portes el mes de gener de 2002, situada al carrer Julián Romea, a Gràcia. Li va passar el relleu a la del Passeig Picasso l’any 2017, després que la primera es quedés petita i no complís amb les noves normatives de seguretat. “Se’ns començava a girar en contra”, recorda Rotllant. La nova seu tampoc va venir exempta de dificultats, amb la necessitat d’adaptar l’antic establiment La Comercial de Guarnicionería, dedicat a la venda d’articles eqüestres. El local, amb protecció patrimonial, es va rehabilitar per convertir-se en un espai expositiu de la mà de l’arquitecte Jaume Pons i la interiorista Pilar Líbano.
Malgrat això, Rotllant fa un bon balanç del canvi. “Ens ha donat una altra dimensió”, remarca, tenint en compte que les visites es van doblar en el primer any d’obertura. Tampoc va provocar que vinguessin més turistes, mantenint el predomini del visitant local.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…