Els supermercats rebutgen de mitjana del 10% al 15% de la fruita d’os dels agricultors, la qual cosa es tradueix en tones de producte en bones condicions rebutjades diàriament per requisits estètics. “A les grans superfícies, trobes productes clònics del mateix calibre, forma i coloració, però els arbres no produeixen clons, i el cost de tirar el que se surt d’aquest estàndard l’assumeix el productor”. Ara, han sorgit iniciatives per combatre aquest desaprofitament alimentari, com la de Talkual, liderada per Marc Ibós. La startup, pionera en aquest àmbit a Catalunya, preveu duplicar per segon any consecutiu el seu volum de negoci, fins els 5,5 milions d’euros, i comença a mirar a la seva internacionalització.
“La meva família sempre ha estat lligada al sector de la fruita: el meu avi va començar a explotar les seves terres, el meu pare va continuar, i jo vaig seguir fent de pagès. M’agrada dir que soc un pagès que s’ha animat a més”, relata el coceo de Talkual. Ibós es va llançar a impulsar la startup el 2019 a Bellpuig, al costat del també ceo Oriol Aldomà, amic abans dedicat a la docència al qual acostumava a regalar algunes de les seves pomes: “Ens vam animar a promoure-ho entre els dos, i vam veure que en altres països, com els Estats Units, era rendible vendre producte imperfecte”.
Després d’uns vuit mesos de cocció de la idea i de desenvolupar el projecte, van vendre les set primeres caixes de fruita, a la seva família, al febrer de 2020. Després, va arribar la pandèmia. D’una banda, el confinament va beneficiar les vendes en línia, encara que “les empreses de transport no estava preparades per l’allau de comandes que es van generar a tot arreu”. Superats els efectes de la pandèmia, la startup lleidatana va anar guanyant clients i, amb ells, incrementant la seva facturació, duplicant-la any a any. Dels 300.000 euros que van facturar el 2020, van passar a 800.000 el 2021, i van superar els 1,3 milions d’euros el 2022. L’any passat van ser 2,8 milions d’euros, fins a plantar-se en els 5,5 milions d’euros que preveuen per a aquest 2024. En paral·lel, Talkual també ha anat ampliant la seva plantilla, fins als 34 treballadors dels quals disposa actualment.
Talkual, que ha crescut a base de fons propis i sense recórrer a rondes d’inversió, opera a través d’un model de subscripció amb els seus clients finals: actualment compta amb 8.000 subscrits actius, als quals entrega unes 5.000 caixes setmanals de fruita i verdura. En elles, els clients reben producte de temporada, en un assortiment que poden personalitzar vetant els productes que no desitgen rebre.
A més de canal de venda directe amb el client final, la startup també compta amb una línia de negoci B2B amb oficines que ofereixen fruita als seus treballadors. Aquesta línia, amb la qual Talkual arriba a 160 empreses, és una de les quals la startup vol reforçar. De cara al futur, es marca un altre gran objectiu: llançar-se a la internacionalització. “Comencem a tenir un nivell de facturació que ens permet intentar-ho”, assegura Ibós. Amb aquest objectiu, Talkual està analitzant mercats europeus per perfilar la seva estratègia internacional.
També com a novetat dins dels plans de Talkual, l’empresa està desenvolupant un supermercat en línia de productes que van més enllà de la fruita i la verdura, però que estan igualment vinculats a productes imperfectes, com fruits secs que es descarten per la seva coloració quan tenen les mateixes propietats i sabor que els que es troben en qualsevol gran superfície.
La startup compta no només amb clients a tota l’Espanya peninsular, sinó també amb proveïdors de fruita i verdura a nivell estatal. “Al principi ens va costar trobar-los, però ara les sinergies són molt clares i comptem amb molts productors”, destaca Ibós. L’empresa ha treballat des de la seva creació amb uns 400 productors, i compta amb un centenar de fixos durant l’any. Els proveïdors canvien setmanalment, en funció de la temporada i del producte, i acostumen a superar la desena cada setmana.
“Jo soc pagès, i conec als pagesos. I és fàcil quan el que proposem és comprar aquell producte que les grans superfícies no volen comprar”, recalca Ibós, que posa en valor que el projecte no només beneficia als productors, sinó que contribueix a reduir el malbaratament alimentari: “Rebutjar producte que és bo és molt dur, i venim a combatre-ho”.