La multinacional nipona ha invertit mig milió d'euros a reformar la botiga Wonder Photo que té a Gràcia, la primera que va obrir fora del Japó a nivell mundial
La popularitat que les càmeres instantànies han aconseguit en els últims anys ha obert el camí perquè les càmeres analògiques tornin a ser populars. Ara, a botigues com la Wonder Photo Shop que Fujifilm té a Gran de Gràcia, els rodets s’exhaureixen i es fan 20 revelats cada dia. Un sector que va entrar en una crisi profunda amb la irrupció dels mòbils i la possibilitat de fer fotografies infinites està detectant com s’està tornant al passat, és a dir, a poder fer-ne poques i no saber com queden fins que es revelen. Com va passar amb el retorn als vinils, els usuaris han començat a comprar càmeres d’un sol ús, després s’han animat amb les instantànies i s’estan preparant per a les analògiques.
La recuperació que estan vivint les botigues de fotografia la constata la Wonder Photo Shop que la multinacional nipona va obrir al barri de Gràcia l’any 2015. Era la primera que Fujifilm va inaugurar fora del Japó a nivell mundial i va triar la ciutat on té situada la seu central per a Espanya, al carrer Aragó. Va començar oferint la possibilitat d’imprimir i personalitzar les fotos que es feien amb el mòbil. Segons explica Eduardo López, responsable de Fotografia a Fujifilm España, es volia animar al sector, proposant noves vies de negoci, després que s’haguessin deixat d’utilitzar els rodets i les càmeres digitals haguessin quedat guardades en el fons d’algun calaix.
A partir del 2017, altres marques com Fotoprix i El Corte Inglés es van acostar a Fujifilm per obrir les seves pròpies Wonder Photo Shop. Actualment, hi ha un total de 107 establiments d’aquest tipus repartits en una vintena de països europeus, amb 28 botigues situades a Espanya. A Barcelona i la seva àrea metropolitana, n’hi ha cinc.
La tirada que van tenir les càmeres instantànies Instax, que havien estat a punt de desaparèixer l’any 2010, va fer que anessin guanyant espai a l’establiment de Gran de Gràcia, que ara s’ha reformat, aprofitant també l’auge que està experimentant la fotografia analògica, duplicant l’espai que se li destina. La multinacional ha invertit mig milió d’euros a reformar la botiga, l’única que té en propietat del centenar de Wonder Photo Shop que existeixen. El focus ja no està a decorar les fotos i, fins i tot, s’ha inclòs una tendència que Fujifilm espera que sigui la següent, el retorn de les càmeres digitals: “Els que utilitzen rodets, poden fer el salt”, exposa López.
La segona vida que està tenint la fotografia tradicional també es veu reflectida en les xifres de facturació de la primera Wonder Photo Shop, amb una plantilla de 15 treballadors. L’any 2020, en plena pandèmia, va ingressar 350.000 euros. Enguany, es preveu que la xifra pugi fins als 800.000 euros. De cara al 2025, s’espera que s’arribi a un milió i mig d’euros. La impressió de fotografies s’emporta el 41% de les vendes, mentre que les càmeres Instax es queden el 25%. Les càmeres digitals, de moment, concentren el 12%. A nivell europeu, la facturació de la divisió de Fotografia de Fujifilm representa el 39% del total, xifra que creix en el cas d’Espanya fins al 45%.
La reforma que s’ha fet a la botiga també ha suposat incorporar a la planta baixa una zona expositiva de 250 metres quadrats. D’accés gratuït, es vol continuar fomentant la cultura fotogràfica que ha permès recuperar velles glòries. Fujifilm preveu organitzar sis mostres bimensuals per any i ha començat amb una del fotògraf Melitó Casals, conegut com Meli, amb 85 imatges de Cadaqués i un dels seus grans amics, Salvador Dalí, fetes entre els anys 50 i 90. L’exposició Melí, Cadaqués, Dalí es podrà veure fins al 15 d’abril.
De cara a les pròximes mostres, Fujifilm ha tancat acords de col·laboració amb el festival de fotografia analògica contemporània Revela’t, la fundació Foto Colectania i el centre de fotografia KBr. També es volen acollir presentacions, concerts i altres activitats culturals. Amb l’obertura del nou espai, la companyia espera que els visitants anuals passin dels 50.000 als 80.000.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…