El comerç és un dels sectors que més ha patit les conseqüències de la pandèmia, sobretot, aquell que estava més vinculat al turisme i ha vist com els seus clients desapareixien completament. El coronavirus també ha suposat un impuls a la digitalització de l’activitat de petits comerços, que han hagut d’adaptar-se a aquesta nova modalitat després d’experimentar mesos de tancament durant els moments més durs del confinament. La transformació que està vivint el comerç i la que haurà d’afrontar un cop se superi la crisi serà un dels eixos de la nova càtedra que ha creat la UPF Barcelona School of Management (UPF-BSM) de la mà del Departament d’Empresa i Coneixement, Foment del Treball i Pimec.
La Càtedra Escenaris de futur del retail servirà per articular un nou espai de reflexió i investigació sobre el comerç minorista, que permetrà produir informes i organitzar debats, i atraure talent universitari cap aquest sector, en col·laboració amb els tres socis que l’han impulsat. Dirigida pel professor i doctor en Comunicació Josep-Francesc Valls, la nova càtedra és la primera que aconsegueix la participació de les principals patronals catalanes i la Generalitat. “Aquesta càtedra és un clar exemple del que es pot fer amb la col·laboració publicoprivada”, ha defensat el degà de la UPF-BSM, Oriol Amat, en la seva presentació.
Per a Amat, la nova càtedra ha de servir per generar coneixement que arribi a la societat sobre una qüestió que cohesiona els pobles i les ciutats, i defineix la seva fisonomia, a més d’aportar el 12% del PIB a Catalunya. “Es necessita molt de coneixement i talent perquè el sector del comerç continuï sent pal de paller”, ha sostingut Amat, qui creu que la crisi de la covid-19 l’ha situat en una posició de risc.
La Càtedra Escenaris de futur del retail servirà per articular un nou espai de reflexió i investigació sobre el comerç minorista, que permetrà atraure talent universitari cap a aquest sector
En aquest sentit, el conseller d’Empresa i Coneixement de la Generalitat, Ramon Tremosa, ha demanat resistir una mica més al sector minorista, a l’espera que es reprengui completament l’activitat i es pugui gastar tot l’estalvi acumulat durant aquests mesos. Amb la mirada posada en aquesta recuperació, Tremosa ha advocat que el comerç minorista no es pot quedar fora de la revolució digital que s’està vivint a altres sectors i ha d’abraçar noves tendències com el comerç electrònic i els mercats digitals.
D’altra banda, el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, ha posat en valor el comerç com a element vertebrador a Catalunya, no només per la seva aportació al PIB, sinó també pels llocs de treball que genera i el seu efecte multiplicador. Sánchez Llibre ha assenyalat que la càtedra servirà per apropar el sector acadèmic al comercial i buscar noves sinergies. En la mateixa línia, el president de Pimec, Josep González, ha apostat per fomentar el comerç de proximitat, a més d’exposar que la nova via de col·laboració amb la UPF-BSM servirà per enfortir la feina que es fa des de l’observatori de la patronal, intercanviant informació i metodologies, i aprofundint en les tendències que s’estan produint en el comerç.
[separator type=”thin”]
La UPF-BSM obté l’acreditació AMBA
La Barcelona School of Management recentment ha guanyat l’acreditació AMBA, segell que només està a l’abast de 286 escoles a escala global, sis a tot Espanya i tres a la ciutat de Barcelona. Aquest reconeixement, atorgat per l’associació internacional de Màsters en Administració d’Empreses (AMBAs & BGA), és una de les tres acreditacions internacionals, de reconegut prestigi i batejades com la triple corona, que només tenen un centenar d’escoles al món i la UPF-BSM vol obtenir.
“Aquesta acreditació ens ajudarà en el nostre trajecte per esdevenir una escola de management d’abast internacional i amb impacte social”, exposa el seu degà, Oriol Amat. A més del salt internacional que suposa l’AMBA, el segell permetrà que la UPF-BSM participi en rànquings internacionals com el QS Business Masters Ranking.
L’associació AMBAs & BGA, amb seu a Regne Unit, ha valorat de la UPF-BSM els seus programes d’EMBA i Master of Science in Management. Així mateix, ha assenyalat com a punts forts el seu vincle de marca amb la Universitat Pompeu Fabra (UPF), l’estratègia de canvi i les múltiples iniciatives proposades pel seu degà, els avenços en investigació i el focus en recerca aplicada, el compromís amb la cultura i el benestar planetari, l’oferta en Executive Education, la qualitat de les relacions internacionals i opcions de doble grau, i el compromís de l’escola amb les xarxes internacionals i d’acreditació.