[dropcap letter=”G”]
amificar és transformar el treball diari en una aventura. És aplicar tècniques de joc i competició a una experiència laboral, adherint una capa de ficció a la realitat per augmentar la motivació de qui la viu. El treball no canvia: només ho fa la forma en què et relaciones amb ell. L’esforç diari, ordinari i silenciós, es converteix en una oportunitat de demostrar a tothom com de bé i, de passada, guanyar un o diversos premis en fer-ho. Tot, a través d’una història de ficció de la qual tu i els teus companys de treball sou protagonistes. Amb l’ajuda de la tecnologia, la gamificació permet, en el pla professional, convertir la tasca monòtona en divertida, el treball solidari en repte col·lectiu, l’èxit individual en reconeixement públic. Tot, amb una única finalitat: motivar les persones perquè brindin el millor de si mateixes en la seva activitat professional.
“La gamificació és la forma d’incentivar del segle XXI”, afirma Lluís Costa, Business Partner Manager a la multinacional de l’alimentació i petcare Mars Iberia. La secció espanyola de la companyia -que porta 4 anys implementant gamificacions entre els seus delegats- va aconseguir en la seva primera partida un 6% d’augment de vendes i un 11% d’increment al final de l’any. Ara en porten 125, de jugades. “Per a mi, la gamificació forma part de tot aquell cúmul de coses que una empresa ha de fer per atreure el millor talent i perquè el talent romangui i es senti recompensat adequadament”, afegeix Costa. Mars no és l’única multinacional que ja aposta per la gamificació. El 70% de les companyies que conformen la Global 2000 list de Forbes empren o han emprat aquesta tècnica en algun dels seus processos. A Espanya, grans corporacions com Danone o Gallina Blanca també usen de la gamificació per millorar els seus processos.
LA TRANSFORMACIÓ DIGITAL: UN CANVI DE PARADIGMA
No es tracta d’una moda relacionada amb la tecnologia, sinó d’un canvi en la cultura empresarial. En això consisteix la transformació digital de què tothom parla: redissenyar les dinàmiques internes de les organitzacions reinventant-les des del prisma de la tecnologia i de la innovació. Transformar-se digitalment requereix parar màquines i mirar-se al mirall. Posar sota la lupa cadascuna de les dinàmiques professionals de l’organització i esbrinar quina tecnologia digital present o futura podria ajudar a fer-la millor. L’objectiu: ser més eficient, més rendible, i més sostenible en el temps, però també, més rellevant per a les persones que treballen o es relacionen amb l’empresa. Millorar des de dins i cap a dins per poder ser millor també cap a fora.
La gamificació és una eines digital que, a través de la tecnologia, posa als equips professionals al centre de l’equació. D’alguna manera, els torna el protagonisme. La combinació d’elements com la competició sana entre companys; la potencialitat de rebre premis per fer bé la teva feina i el reconeixement públic dels èxits aconseguits de forma objectiva, poden incrementar fins a en un 30% l’engagement dels treballadors. Un canvi que, efectivament, marca la diferència. Segons l’informe State of the Global Workplace de Gallup (2017), la millora en l’engagement dels treballadors augmenta la seva productivitat fins a un 17%, cosa que es tradueix en increments de vendes d’un 20% i millores del 21% de la rendibilitat global de l’empresa.
COM ES FA UNA GAMIFICACIÓ?
“El primer que fem és conèixer a fons el client i les seves necessitats. Comprendre els seus objectius, la seva metodologia de treball i, sobretot, el tipus de jugadors que participaran en la partida. D’aquesta manera, podem crear una història a mesura que pugui connectar emocionalment amb ells “explica Joan Trilla, CEO de l’start-up barcelonina Playmotiv, especialitzada en gamificació de força de vendes. Un cop configurada la partida a la plataforma tecnològica que han desenvolupat, l’aventura es posa en marxa i els jugadors interactuen amb ella a través d’una app. En qualsevol moment, des del seu mòbil, poden consultar la seva evolució en relació als diferents indicadors determinats per la seva empresa i fer-ho dins el context d’una ficció. Poden comprovar els seus èxits, comparar-los amb els dels altres i esbrinar i gestionar els seus propis premis. Quan la partida acaba, client i gamificadora posen les dades en comú (participació, millora de la performance, feedback dels jugadors …) i analitzen els resultats per extreure’n les “lliçons apreses”, segons el seu propi argot.
Tot i que, segons Trilla, el més rellevant és el retorn de la inversió. “Al final, que hagis venut més durant el temps que dura una gamificació no vol dir necessàriament que t’hagi anat bé. Cal analitzar les dades en un context, comparar-los amb l’esforç que t’ha suposat posar en marxa la partida”, explica el CEO de Playmotiv. I funciona? “Això indiquen els resultats. Si has invertit 20 i obtens 40, la partida ha estat rendible. Però si n’obtens 2.800 invertint aquesta mateixa quantitat, és que ha estat clarament un èxit. Nosaltres hem vist proporcions de ROI així en els resultats dels nostres clients, així que sabem que les nostres gamificacions funcionen”.