Banda Muntanya

Gestoria Barcelona S.L.

No és la primera vegada que algú proposa una ciutat governada per gestors. No és el mateix plantejar el “govern dels millors” que apuntar, directament, a una gestió apolítica i sense ideologia. La persona que ha llençat aquesta idea els darrers dies es planteja ser candidat a l’alcaldia, però paradoxalment diu que no vol fer política: la idea és agafar gent sense condicionant ideològic i, a partir d’aquí, prendre les decisions més eficients o més eficaces o més objectivament profitoses en el balanç de resultats. Se suposa que el judici d’aquests resultats s’haurà de fer mitjançant un excel, o un powerpoint ben explicat a tothom, perquè es tracta de no oferir missatges polítics sinó la freda garantia que aquella opció és la millor. Deixi les decisions de la seva vida per als tècnics. Doni pas a la gestió professional dels afers col·lectius. Faci com jo, no es fiqui en política. 

Si això és així, anem a posar alguns exemples aplicats a Barcelona per veure si pot funcionar la fórmula: per exemple, el tramvia per la Diagonal. Un projecte que ha estat rebutjat en referèndum per la ciutadania i que, tantes vegades com s’ha presentat al ple del consistori, també ha estat rebutjat. Però que tot i així es farà, perquè suposo que els ciutadans no en sabem prou i els nostres representants no voten prou bé, i en canvi deu haver-hi importants informes tècnics que avalen la seva construcció. Uns informes que deuen parlar de mobilitat i de sostenibilitat, del fet que cal apostar per un transport públic no contaminant i que, suposadament, l’ús del tramvia descongestionaria de cotxes el centre. Bé, això és prefectament possible. Tot i així, seria també perfectament possible que existissin diversos informes tècnics (també d’alta qualificació professional) que aconsellessin renunciar al projecte perquè la descongestió no s’aconsegueix eliminant calçada, perquè per a transport públic no contaminant ja tenim els busos i vehicles elèctrics, i perquè es poden connectar els tramvies sense afectar aquest eix central amb una cicatriu gran i permanent. Arribats a aquest punt, quin informe triarem? Qui tria entre els tècnics? Un robot? Hi ha una manera objectiva de determinar quin especialista és millor i i quin és pitjor? Anem a currículums, a rànquings, a quantitat de projectes executats amb èxit? I, fins i tot així quants serien suficients i què seria l’”èxit”? Conec un governant, molt poc democràtic, que tècnicament sabia construir uns pantans excel·lents. I molt exitosos.

Un altre cas: per exemple, les superilles. Una idea que, més enllà dels despatxos d’arquitectes o urbanistes, responia en teoria a una necessitat ideològica. Un principi bastant compartit, per cert: fer més habitables les illes de cases de la ciutat creant espais lliures de cotxes i oferint més calçada als vianants. Tan compartida, era la idea, que l’alcalde anterior ja va impulsar-ne els primers projectes. Ara bé: posar-les en un lloc o un altre, obeirà a criteris tècnics o polítics? La gran pregunta seria, per exemple, si l’Eixample es pot permetre una superilla en el seu cor geogràfic i de densitat urbana. Sí? No? Afavorirà això la descongestió automobilística o bé, pel contrari, crearà un caos circulatori permanent i encara més contaminant? Tenim alternatives al cotxe prou ben preparades? Com anem, de transport públic eficaç i regular? I com anem, de pàrquings als accessos de la ciutat? I la gent que fa servir el cotxe per treballar, de forma encara necessària, què haurà de fer? Totes aquestes preguntes tenen resposta eminentment tècnica, o bé cal tenir una visió ideològica per a decantar la decisió? De nou, qui nomena el tècnic? Haurem de confiar en la seva autoafirmació que “I am not a robot” o bé, precisament, farem veure que hi ha una manera no política de prendre decisions col·lectives? I encara més important: la gent seria capaç de creure-s’ho, això?

El mateix postulant a candidat va afirmar, fa uns anys, que en un determinat referèndum ell votaria que sí i immediatament marxaria del país. Suposo que es tractaria d’una decisió tècnica, avalada per diversos estudis i balanços, fruit d’un indiscutible full de resultats i certificat per la més prestigiosa de les consultories de la metròpoli. Si no, seria francament decebedor. Prendre decisions per convicció humana, o per principis. No, tu no. A tu, precisament, no t’hi veig.

Compartir
Publicado por
Jordi Cabré

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

Bizbarcelona proposa eines per accelerar negocis amb 120 activitats

L'esdeveniment reunirà 150 experts i 70 empreses i entitats amb recursos per a pimes, comerços…

17 d'octubre de 2024
  • Baco Boca

El restaurant Arcano proposa catar i assaborir la història del Born

El local, ubicat al cor del barri barceloní, ofereix als seus comensals una experiència única…

17 d'octubre de 2024
  • Good News Barcelona

La reforma de Fira Montjuïc avança amb la selecció dels 15 estudis d’arquitectura finalistes

Els despatxos tenen fins al febrer per presentar les propostes, amb la previsió d'anunciar els…

17 d'octubre de 2024
  • Gaudeix de Barcelona

Palau Güell, 40 anys com a Patrimoni Mundial per la UNESCO

El proper 2 de novembre farà 40 anys que la UNESCO va reconèixer el valor…

16 d'octubre de 2024
  • Good News Barcelona

CriteriaCaixa ven Saba a la belga Interparking

L'operació permetrà crear el grup més gran d'aparcaments d'Europa, amb seu a Brussel·les i oficines…

16 d'octubre de 2024
  • Ecosistema emprenedor

El BSC amplia la cartera de ‘spin-off’ amb Galtea

L'empresa derivada del supercomputador vol fer arribar la IA generativa a les empreses d'una manera…

16 d'octubre de 2024