No és fàcil introduir innovacions en el món del vi i encara menys si tenen a veure amb el seu embalatge. L’ampolla de vidre i el tap de suro són imbatibles en qüestió de qualitat, però no tots els vins són iguals i, encara menys, no totes les ocasions de consum són idònies per poder dur a terme aquest ritual de destapar l’ampolla que tant ens agrada.
Amb cap mena de voluntat de substituir aquest format tradicional sinó amb la vocació d’ampliar els moments de consum i eixamplar el tipus de públic que beu vi neix Aluvinum Wines, una empresa amb seu a Sant Sadurní d’Anoia especialitzada en la comercialització de vi envasat en una llauna d’alumini. Sí, en una llauna similar a la d’una Coca-Cola, un Red Bull o una cervesa, tres productes molt consumits pels joves, un col·lectiu massa allunyat del món del vi i que amb aquest nou format podria iniciar-se més fàcilment a beure un producte tan arrelat a la nostra terra i clau pel sector agroalimentari.
A més a més de ser un format més amigable pels joves, la llauna és fàcil de transportar, és ideal per consumir-se en entorns d’oci, fàcil de guardar a la nevera i presenta molts avantatges mediambientals, ja que l’alumini és 100% reciclable i pesa menys que el vidre, el que redueix sensiblement l’empremta de carboni. Un altra punt fort del producte és el preu, ja que les llaunes seran assequibles: costaran uns dos euros.
Per la venda dels seus vins enllaunats, Aluvinum Wines ha creat la marca Glass Canned Wines. Arribarà al mercat aquest pròxim mes de febrer i el seu objectiu és estar disponible tant als supermercats i botigues especialitzades com al sector de la restauració i als hotels. Ja s’ha signat un acord amb una cadena de supermercats, tot i que encara no se’n sap el nom.
No esperin trobar vins de reserva o gran reserva. Glass es presenta al mercat com una marca de vins joves, sense criança en bóta, elaborats al Penedès, tot i que en el futur es vol estendre a altres zones vinícoles. Les llaunes de vi, però, no estan dins del paraigua de la Denominació d’Origen Penedès perquè la seva normativa no ho permet, ja que obliga els productors a envasar sempre en vidre.
Glass arribarà al mercat amb cinc varietats: llauna de vi negre (cabernet i merlot), blanc (chardonnay amb xarel·lo i muscat), rosat (merlot i ull de llebre) i dos vins carbonatats, és a dir, amb bombolles (blancbubbles i rosébubbles). Les llaunes contenen 250 ml i es podran comprar d’una en una o en packs de quatre.
Reinventar-se en plena pandèmia
I qui hi ha darrere de Glass? L’startup ha estat constituïda per Joan Anton Romero, un expert en màrqueting que va conèixer el consum de vi en llauna durant un viatge a Califòrnia fa dos anys i que ha decidit emprendre i reinventar-se en plena pandèmia. La idea de portar a Catalunya els vins en llauna que havia conegut als Estats Units es va concretar després que es quedés sense feina per culpa de la covid. La seva vinculació amb el món del vi no és nova, ja que treballava com a director de màrqueting d’una empresa fabricant d’etiquetes per ampolles de vi. En l’equip fundador de Glass també hi ha un enòleg i altres persones que han estat professionalment vinculades al sector.
Tot i que no vol desvetllar la inversió efectuada fins ara en el projecte, Romero admet que l’empresa compta amb un soci financer que l’acompanya en aquesta aventura. Aluvinum Wines no produeix els vins, els compra i selecciona a cellers de la zona i els envasa a les llaunes i comercialitza. La producció inicial s’ha externalitzat, però l’empresa ja treballa en la posada en marxa d’una planta d’envasat pròpia a Sant Sadurní equipada amb maquinària especialitzada que es posarà també al servei dels cellers que vulguin introduir-se a partir d’ara en aquest nou mercat del vi en llauna.
“No s’ha de veure la llauna com un producte que va en contra de l’ampolla, sinó com un element complementari. El meu objectiu és contribuir a promocionar el vi i que arribi a molts més llocs i a moltes més ocasions de consum que ara no arriba”, explica Romero.
Segons l’empresari, amb la llauna el vi es pot igualar a la cervesa en termes de facilitat de consum. També posa com a exemple que en tractar-se d’un format individual també es trenca un altre fre molt habitual: “a vegades arribes a casa i et beuries una copa de vi, però no ho fas perquè no vols obrir tota una ampolla. Això amb la llauna no passa”. Romero assegura que les llaunes contenen un revestiment intern específic que impedeix que hi pugui haver migracions de gust al vi o una oxidació del contingut. “Els tastos a cegues ens diuen que no s’aprecia diferència amb el mateix vi jove envasat en una ampolla de vidre i que no hi ha pèrdua de qualitat”, destaca.
De moda als Estats Units
Segons Nielsen, l’any 2019 el consum de vi en llauna es va disparar un 68% als Estats Units, fins a moure un volum de vendes superior als 183 milions de dólars. Es calcula que en aquest país uns mil cellers ja s’han apuntat a la producció de vins enllaunats i que els consumidors ja poden escollir fins a 4.000 vins diferents en llauna. El celler californià fundat per Francis Ford Coppola és una de les empreses que han aconseguit èxit amb els seus vins en llauna sota les marques Coppola i Sofia. Diverses revistes especialitzades del sector, com Food & Wine, ja elaboren rànkings sobre els millors vins en llauna elaborats als Estats Units o a països com França i Australia. Entre les marques més destacades figuern Underwood, Sofia, Santa Julia, Sans, Beach Juice, Oskar Blues, Movo, Lubanzi o Mancan.
El precedent de Cavas Hill
S’ha de dir, però, que no és la primera vegada que una empresa intenta popularitzar el consum de vins en llauna a Espanya. L’any 2008 la també catalana Cavas Hill, que en aquell moment era propietat del desaparegut grup empresarial de la familia Ruiz Mateos, va treure al mercat un vi blanc i un de negre en llauna. El producte va ser presentat amb molta expectació al Saló Alimentaria, però mai va arribar a quallar al mercat, tot i que se’n van vendre més de 300.000 unitats. Ara Joan Anton Romero tornarà a provar èxit amb Glass. Veurem si ho aconsegueix.