Google és omnipresent, però fins ara no tenia cap seu física a Barcelona. El gegant tecnològic nord-americà acaba d’obrir a la ciutat una oficina que compta amb un equip inicial de 40 treballadors, encara que es tracta d’una xifra que es preveu que creixi ràpidament, tot i que la companyia prefereix no fer estimacions sobre el nombre de llocs de treball que preveu crear els pròxims anys.
Actualment, a Espanya, Google disposa d’una oficina principal a Madrid, amb uns 300 empleats, i també compta amb un centre d’excel·lència en ciberseguretat d’abast internacional ubicat a Màlaga i on treballen uns quaranta enginyers. L’oficina de Barcelona no serà un hub de desenvolupament de software, sinó que tindrà un caràcter totalment comercial i estarà orientat a donar suport i estar més a prop dels clients de la companyia.
Per a aquesta fase inicial d’implantació a Barcelona, Google ha triat un coworking del grup Spaces ubicat al ple centre de la ciutat, a Plaça Universitat, a la confluència de Gran Via amb Aribau. Segons la directora de Google a Espanya i Portugal, Fuencisla Clemares, “es tracta d’un primer pas”, de manera que l’empresa podria plantejar-se més endavant llogar unes oficines corporatives pròpies i més grans a Barcelona. “Creixerem a Barcelona, segur, però anirem pas a pas”, assenyala la directiva, que admet que hi ha molts professionals de Google que poden tenir interès a traslladar-se a treballar a Barcelona, una ciutat on ella també va residir durant dos anys i de la que conserva un gran record.
“Barcelona i Catalunya s’han consolidat com un dels hub més grans de talent tecnològic d’Europa. Estem extraordinàriament feliços de poder inaugurar aquesta oficina a Barcelona, ja que és una ciutat clau per a l’ecosistema tecnològic i emprenedor i una porta cap a Europa”, va subratllar aquest dimecres Clemares. L’executiva explica que Google és global, però que li agrada “actuar localment” i “contribuir de manera activa al desenvolupament i la transformació digital de les societats perquè siguin més competitives i preparades per adaptar-se als canvis”. “La tecnologia és una font de riquesa i benestar. Estem convençuts que Google és un aliat robust per al teixit empresarial de Catalunya”, va apuntar Clemares.
Segons Google, “la posició estratègica de Catalunya”, la seva capacitat per atraure empreses tecnològiques i inversions i la consolidació del seu ecosistema emprenedor i el seu hub de talent han estat claus en la decisió d’obrir l’oficina. “Segons un estudi recollit al Baròmetre CTECNO 2021, el 2020, es van crear un total de 16.711 companyies en el sector tecnològic, fet que converteix Catalunya en un dels epicentres més grans de tecnologia i innovació del país”, afirma la multinacional americana. “Estar a Barcelona ens permetrà també entendre millor el teixit empresarial i la seva força laboral per tal d’enfortir l’economia digital catalana”, afegeix el grup.
Al centre barceloní treballaran experts en màrqueting digital, consultors de negoci i professionals de la divisió de serveis al núvol Google Cloud, un dels principals motors de creixement de la companyia. “Va en augment el nombre d’empreses natives digitals interessades en la nostra tecnologia Cloud“, assenyala el grup. Al capdavant de l’oficina barcelonina, la multinacional ha situat Danilo Colnaghi, executiu de nacionalitat italiana que fa gairebé deu anys que és al grup i que fins ara estava radicat a Brussel·les. “És una gran meta personal i professional obrir aquesta oficina”, destaca.
Presència de clients clau
Segons Google, a Catalunya l’empresa té diversos clients de referència que justifiquen l’obertura d’aquesta nova seu, com ara Mango, TradeInn, Promofarma, Vueling, eDreams o Tous i altres “històries d’èxit” com Wallapop o Softnonic. Segons Clemares, “ara podrem estar molt més a prop d’aquests socis per ajudar-los a créixer i seguir posant a la seva disposició les eines i tecnologies de Google per optimitzar els seus negocis”.
L’esdeveniment va comptar amb la participació del conseller delegat de Mango, Toni Ruiz, que va destacar que el grup de venda de moda és un usuari intensiu de la tecnologia de Google i de les seves eines d’intel·ligència artificial, ja que li han permès “anar per davant”. “Vam ser pioners en la venda online el 2000 i ara ho som al Metavers. Mango vol ser punta de llança i és una gran notícia que Google aposti per Barcelona”, ha subratllat el directiu. El grup familiar obté ja el 42% dels seus ingressos del canal online, on factura mil milions d’euros a l’any als 80 països on té disponible el servei. “Google ens ajuda molt a entendre el que està passant al mercat i la seva presència a Barcelona ens permetrà continuar sent pioners”, va concloure Ruiz.
Toni Ruiz (Mango): “És una gran notícia que Google aposti per Barcelona”
Per la seva banda, el conseller delegat i fundador de TradeInn, David Martín, va explicar que sense Google hagués estat impossible posicionar els seus productes de material esportiu a qualsevol país del món i poder assolir el volum actual de vendes, amb més de 25.000 comandes online al dia. Segons l’executiu, la tecnologia i les eines d’IA els permeten automatitzar processos vitals per al seu negoci, com ara “canviar de forma automatitzada fins a 20 milions de preus al dia”. TradeInn va migrar la seva plataforma a Google Cloud el 2017 i avui treballa amb més de cent servidors ubicats a diversos continents. La companyia catalana va vorejar els 400 milions de facturació el 2021 i, segons Martín, el seu repte “és arribar a 1.000 milions”.
Aposta pel sector turístic
Una altra clau de l’aposta barcelonina de Google rau al sector turístic. “El turisme, un dels sectors més damnificats per la pandèmia i que suposa un 12% del PIB només a la ciutat de Barcelona, és també un dels focus als quals Google vol aportar valor. Per això, estar a prop de la indústria turística catalana i ajudar a accelerar-ne la transició digital és una prioritat”, assenyalen. Segons l’eina Destination Insights, Barcelona va ser la novena localitat més buscada de tot el món com a destinació turística al mes d’abril.
La capital catalana també ha estat escollida per ser una de les beneficiàries (amb un milió d’euros) d’un fons de sostenibilitat creat per Google per finançar projectes que permetin accelerar la lluita contra el canvi climàtic i ajudar les ciutats a reduir les emissions i a ser més resistents als efectes del canvi climàtic. Aquests fons poden ser sol·licitats per organitzacions sense ànim de lucre locals.
Segons Google, a més de generar més negoci empresarial, aquesta obertura permetrà accelerar les accions adreçades als ciutadans per formar-los en competències digitals mitjançant els Certificats Professionals de Google. “Amb aquest aprenentatge s’ofereixen noves sortides professionals a persones sense experiència prèvia, però també s’atenen les demandes de treball de les empreses que busquen aquests perfils”, explica la companyia.
Dels telers al talent digital
L’acte de presentació s’ha realitzat aquest dimecres amb una gran posada en escena en una antiga fàbrica tèxtil, l’Espai Serrahima, al costat del recinte firal de Montjuïc, i ha comptat amb la presència del president de la Generalitat, Pere Aragonès; la ministra de Transports, Raquel Sánchez; els consellers Roger Torrent i Jordi Puigneró; i els tinents d’alcalde de Barcelona Jaume Collboni i Laia Bonet, entre altres autoritats. “Abans, en aquest espai on ens trobem hi havia telers, perquè la industrialització de Catalunya es va fer a través del sector tèxtil; avui apostem pel talent i per una reindustrialització verda i digital”, va subratllar el president Aragonès després de posar en valor la “posició estratègica de Catalunya com a capital tecnològica del sud d’Europa“.
Per part seva, Jaume Collboni ha titllat de “sàvia decisió” l’aposta de Google per establir-se a Barcelona. “Avui és un gran dia, perquè es fa realitat el somni de la ciutat de ser líder europeu i referència mundial en tecnologia. Som el cinquè hub en indústria tecnològica i per capacitat d’atreure talent i estem preparats per escalar al rànquing”, va emfatitzar el primer tinent d’alcalde. Segons Collboni, per continuar posant “la catifa vermella” a totes les empreses, “molt aviat es posaran al mercat un milió de metres quadrats nous al districte tecnològic 22@, la mateixa quantitat que quan va néixer el 2000″.