El Govern aposta per reforçar la presència de la Xina a Catalunya, qui ja compta amb més de 200 filials instal·lades, una xifra que ha registrat un creixement exponencial en els últims anys. “És un dels inversors més grans a escala global, però un dels països menys establerts a Europa en l’àmbit de la manufactura”, assenyala el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent. Per revertir-ho, l’executiu català ha creat una nova oficina que estarà dedicada a incrementar la captació de projectes d’inversió, amb el focus posat a atreure plantes de producció, seus centrals o centres tecnològics dels sectors de la mobilitat i la salut.
El nou China Desk estarà situat a la seu d’Acció i treballarà de manera coordinada amb les oficines de l’agència a Pequín, Shanghai i Hong Kong. Estarà integrat per professionals d’origen xinès per retallar les distàncies amb la cultura empresarial del gegant asiàtic i facilitar la interlocució amb les autoritats locals i els directius de multinacionals. “Des de fa més de 30 anys, Acció treballa sobre el terreny per atreure projectes de multinacionals xineses a Catalunya, però ara fem un pas més”, valora Torrent.
A més de la posada en marxa d’aquesta oficina especialitzada, el Govern realitzarà una nova missió institucional a la Xina el mes d’abril, després de la que va realitzar recentment, el mes d’octubre passat. En aquest viatge, es va anunciar que la multinacional Wanhua, una de les més grans en el sector la indústria química, obrirà un centre d’innovació a Cornellà de Llobregat, el primer que tindrà al sud d’Europa. Recentment, també es va comunicar l’aposta de la companyia tèxtil Xangai Jingqingrong Garment, proveïdor de marques com Uniqlo i H&M, qui obrirà a Ripollet la seva primera planta de producció fora de la Xina.
Amb anuncis com el de Wanhua i Xangai Jingqingrong Garment, la Xina ha anat reforçat la seva posició a Catalunya fins a convertir-se en el tercer país no europeu amb més filials, només per darrere dels Estats Units i el Japó. Així mateix, les empreses catalanes van exportar més de 2.300 milions d’euros a la Xina, la qual cosa la posiciona com la segona destinació no europea amb més vendes, superada pels Estats Units. De la mateixa manera que es vol atreure inversió a Catalunya, el Govern també treballa per augmentar els projectes d’expansió d’empreses catalanes al gegant asiàtic, ja sigui a través dels canals digitals, l’obertura de filials i les col·laboracions de transferència tecnològica, escollint Hong Kong com la porta d’entrada per a les missions d’empreses emergents.