Javier Goyeneche, fundador de l’ensenya de moda Ecoalf, dedicada a la fabricació de peces i accessoris a partir de material reciclat, ha aprofitat la seva participació com inspirational speaker a la Barcelona New Economy Week (BNEW) per interpel·lar els assistents i a la societat en general, i en particular al sector empresarial de la moda que prenguin consciència que és molt important que les grans empreses “s’ho prenguin seriosament”.
Amb aquesta advertència, Goyeneche ha deixat clar que totes les iniciatives —com la seva— per fer més sostenible el món de la moda i el planeta en general acaben sumant, però que ha de ser una tasca de tots, no únicament d’uns quants. Sortosament, “està apareixent una nova generació de companyies que vol fer les coses molt millor, i els que segueixen amb les estratègies tradicionals s’adonaran que la societat, almenys una part, els donarà l’esquena perquè els consumidors volen transparència”, ha exposat.
En la seva conferència De les escombraries a la moda: si no ets part de la solució, ets el problema, aquest empresari ha assegurat que és conscient que la moda eco és difícil, “molt complexa”. D’aquí que demani la col·laboració de les grans firmes del mercat, que són les que tenen el poder perquè es produeixi el veritable canvi. “Cal comprar menys i millor; la sensació de comprar per comprar és insostenible si volem i pensem en el futur, en el nostre futur”, afegeix. Es mostra intransigent amb determinades polítiques de la moda com per exemple que “una samarreta pugui valer cinc euros, fins i tot en botigues de grans marques, és inacceptable”, perquè “el que ha costat produir-la en origen no és sostenible ni per a qui la fabrica ni per qui la consumeix”, insisteix mentre fa esment també a “una societat consumista”.
“Que una samarreta pugui valer cinc euros, fins i tot en botigues de grans marques, és inacceptable”
Goyeneche ha posat d’exemple campanyes com el Black Friday, on queda demostrat que sis de cada deu productes adquirits inicialment es retornen. “La gent compra compulsivament i les promocions fomenten les compres sense sentit”, per aquest motiu Ecoalf és una empresa activista anti Black Friday, que es nega a fer promocions, únicament oferta en rebaixes. Goyeneche és reticent també a la compra en línia “en excés”, perquè està demostrat que les devolucions arriben al 37% del que s’adquireix per Internet. “A Ecoalf aquest percentatge se situa en el 17% i ja ens sembla inacceptable”, puntualitza.
L’aportació d’Ecoalf a la societat no es limita a “generar soroll i sensibilitzar la gent respecte al fet que no hi ha un Planeta B“, sinó que es resumeix en el desenvolupament de més de 450 teixits reciclats i de més de 250 teixits fruit del reciclatge d’ampolles de plàstic, amb més de 250 milions d’ampolles de plàstic reciclades des dels inicis de la marca, el 2013, quan es va materialitzar el projecte. La idea de Goyeneche es va gestar dos anys després que la crisi econòmica l’obligués a tancar el 2007 el seu primer negoci, Fun & Basics, la marca que va crear amb només 24 anys. Amb els seus materials, Ecoalf fabrica peces de vestir i calçat per a home, dona i nens, a més de multitud d’accessoris.
Els productes de la marca Ecoalf poden trobar-se en més de 1.500 punts multimarca en el conjunt d’Europa, i botigues pròpies a Barcelona, Madrid, Berlín, Tòquio i “en quinze dies obrirem a París”, ha anunciat Goyeneche.
Entre totes les seves actuacions destaquen projectes desenvolupats des de la Fundació Ecoalf, com Upcycling the Oceans que, amb la col·laboració de més de 3.200 pescadors de la Mediterrània, neteja els oceans d’escombraries marines per donar als residus plàstics una nova vida gràcies al reciclatge i a l’economia circular. Actualment, la Fundació Ecoalf col·labora amb socis locals per al desenvolupament d’Upcycling the Oceans a Espanya, Grècia, Itàlia i Tailàndia i treballa per implantar-lo en altres parts de món.