El grup italià Grimaldi multiplica la seva presència al Port de Barcelona. A partir d’ara, la companyia no només gestionarà les rutes marítimes que enllacen la capital catalana amb Itàlia, sinó que també s’ocuparà de prestar el servei de transport marítim de passatgers i mercaderies entre Barcelona i els ports de Palma de Mallorca, Maó i Eivissa.
En un comunicat, Grimaldi ha explicat que ha signat un acord d’intencions (MOU) per a la compra de determinats actius i drets de propietat del grup espanyol Armas Trasmediterránea com a “primer pas d’una col·laboració entre els dos grups naviliers”.
L’acord contempla la compra per part del Grup Grimaldi de cinc vaixells i de les terminals que Trasmediterránea té a Barcelona i al Port de València, així com diversos edificis, oficines i magatzems ubicats a les illes de Mallorca, Menorca i Eivissa.
Els vaixells que passen a ser propietat de Grimaldi són el Ciudad de Palma, Ciudad de Granada, Ciudad de Mahón, Volcán del Teide y Volcán de Tijarafe. L’acord inclou l’adquisició dels drets d’explotació entre la Península i Balears per al transport de mercaderies i passatgers en sis rutes marítimes: les que enllacen Barcelona i la ciutat de València amb Palma de Mallorca, Maó i Eivissa.
Actualment, des de Barcelona, Grimaldi cobreix les rutes amb Tànger (Marroc), Porto Torres (Sardenya) i amb els ports italians de Savona i Civitavecchia, als quals ara sumarà els enllaços amb les Balears.
“Estic molt feliç d’haver signat aquest important acord amb Antonio Armas, amb qui vam establir immediatament una relació de gran estima mútua i amb qui vam fixar les bases per a una fructífera col·laboració”, ha afirmat Emanuele Grimaldi, conseller delegat del grup napolità. “Un cop finalitzada aquesta operació, el nostre grup ampliarà la seva oferta de serveis marítims també al mercat interior espanyol, generant noves sinergies amb la resta de les connexions operades a la Mediterrània occidental”, conclou l’empresari navilier.
Amb seu a Nàpols, el Grup Grimaldi, de capital familiar, posseeix una flota de 130 vaixells, amb una plantilla de 16.000 persones i operacions al Mediterrani, al Bàltic i al Mar del Nord.
Amb aquesta desinversió, Naviera Armas tracta de fer front a la crisi financera que travessa la companyia, afectada d’un voluminós deute que ascendeix a més de 900 milions d’euros entre crèdits bancaris i bons (per 582 milions) que vencen el 2023 i 2024. Assessorada per Houlihan Lokey, la família Armas fa mesos que negocia la reestructuració d’aquest passiu amb els seus creditors, amb els que al desembre va arribar a un pacte de no-agressió a l’espera que el grup adoptés mesures per reconduir la seva delicada situació econòmica.
Abans de la pandèmia, Armas ja arrossegava un deute de més de 700 milions, però aquesta xifra no ha deixat de créixer i ara la situació s’ha vist agreujada davant la forta caiguda d’ingressos registrada per l’empresa a conseqüència de la covid-19 i les restriccions al tràfic de passatgers.
Fundada als anys 40, de capital familiar i líder en transport marítim a les Canàries, el grup Armas va comprar Trasmediterránea a Acciona a finals de 2017, en una operació que es va valorar en prop de 400 milions d’euros, entre la compra de les accions (per 260 milions) i l’assumpció d’un deute de 130 milions.
Es dóna la circumstància que el passat mes de febrer Port de Barcelona va autoritzar l’ampliació de la terminal de Grimaldi a 27.000 metres quadrats, projecte que requerirà una inversió de quatre milions.