El grup International Airlines Group (IAG) aposta per Barcelona en el 20è aniversari d’una de les seves aerolínies, Vueling. El hòlding obrirà un centre de desenvolupament d’Intel·ligència Artificial (IA) a Viladecans, dedicat a millorar l’operativa i l’atenció al client. “Serà un laboratori de desenvolupament de noves idees que exportarem a les diferents aerolínies del grup”, ha exposat el conseller delegat d’IAG, Luis Gallego.
El nou laboratori començarà a funcionar en les pròximes setmanes a l’edifici annex a la seu corporativa de Vueling. Inicialment, comptarà amb un equip de 70 treballadors i preveu créixer fins als 150 treballadors en un any. La plantilla estarà formada per empleats actuals del grup, així com per noves incorporacions. Es buscaran perfils com ara analistes de dades, científics de dades i especialistes en el núvol.
El centre d’excel·lència de Viladecans es complementarà amb un altre de les mateixes característiques que el grup va obrir a Londres a finals de l’any passat, on ja disposen de 120 empleats. “Barcelona i Londres són els dos llocs on volem ser líders en IA a nivell mundial”, ha remarcat Gallego. Aquesta tecnologia es vol utilitzar per millorar qüestions com la gestió d’incidències, el manteniment predictiu i el disseny de rutes, incorporant més dades meteorològiques per fer trajectes més eficients i reduir el temps de vol i les emissions.
El grup seguirà així amb la tendència que va començar posant en marxa l’acceleradora Hangar 51, on es proven tecnologies disruptives i solucions de negoci diferents de les habituals. Es contempla vincular el laboratori d’IA amb aquesta iniciativa, a través de la qual IAG inverteix en unes quantes startups cada any per explorar nous productes. “És una qüestió de prova i error”, ha remarcat Gallego.
IAG es postula com a clau per convertir El Prat en un hub
El hòlding, integrat per les aerolínies Aer Lingus, British Airways, Iberia, Vueling i Level, i l’empresa de transport de càrrega IAG Cargo, va representar el 47% dels viatgers que van passar per l’Aeroport de Barcelona l’any 2023, amb una proporció que ha anat creixent des del seu naixement el 2011, quan representaven el 30%. Per a IAG, la seva operativa al Prat ha permès posicionar-lo com un dels principals aeroports europeus en connectivitat, tant en el curt com en el mitjà i llarg radi, ocupant la posició número cinc en destins i freqüències.
El grup IAG està integrat per les aerolínies Aer Lingus, British Airways, Iberia, Vueling i Level, i l’empresa de transport de càrrega IAG Cargo
Aquí juga un paper clau Level, el primer operador de seients de llarg radi a Barcelona, amb Buenos Aires, Nova York i Los Angeles com a principals destins. Està seguit per American Airlines, amb qui el grup té acords de col·laboració. “Som l’única companyia que pot oferir la connectivitat perquè Barcelona sigui un hub, és a dir, un aeroport que permet que passatgers del sud d’Europa vagin a Amèrica passant per la ciutat”, ha assenyalat el conseller delegat de Level, Fernando Candela.
En aquest sentit, sobre l’ampliació del Prat, el conseller delegat del grup IAG ha defensat que la ciutat té capacitat per a més vols i més avions, i ha rebutjat substituir-la pel desenvolupament dels aeroports de Reus i Girona. “Si es vol construir un hub, els vols de llarg radi necessiten connexió i això ens ho dona la capil·laritat de Vueling, no es poden tenir molts vols punt a punt, a base de més connexions s’arriba a més destins. Fer-ho a través de Reus i Girona no funcionarà, els usuaris volen la proposta més simple possible, una transició fàcil, no moure’t no sé quants quilòmetres i portar la maleta”, ha remarcat Gallego.
Més de 6.000 milions al PIB català i 6,8 milions de viatgers cap a Barcelona
El grup, domiciliat a Espanya i amb seu a Londres, ha analitzat per primera vegada el seu impacte econòmic a Catalunya. Un informe elaborat per PWC ha determinat que l’activitat d’IAG va aportar més de 6.000 milions d’euros l’any 2023, xifra que representa el 2,1% del PIB de Catalunya i el 17,2% del PIB turístic de la comunitat. En ocupació, va suposar la generació de més de 81.300 llocs de treball.
A Catalunya, IAG opera 122 rutes —96 internacionals i 26 a Espanya—, connectant amb 118 ciutats i arribant a 32 països. L’any passat va moure a 24,4 milions de passatgers amb origen i destí Barcelona, sent Vueling la més popular i quedant-se amb 21,6 milions de viatgers (88,5%). Aproximadament, dos terços dels usuaris són internacionals, sent les rutes entre Barcelona i Londres, París i Amsterdam les que concentren un número més gran de viatgers.