Les empreses multinacionals són una peça fonamental del teixit industrial català, amb una forta presència de companyies farmacèutiques, del sector químic, gran consum i alimentació. Són moltes les grans corporacions que tenen el quarter general de la seva filial espanyola a Barcelona, una ciutat on han trobat el talent necessari per nodrir als seus departaments comercials i de màrqueting i també una bona estructura d’empreses proveïdores per radicar les seves fàbriques.
La posició geogràfica de Catalunya ha estat al llarg de la història una altra de les claus que ha facilitat l’arribada de grans inversions estrangeres, fins a consolidar a l’àrea de Barcelona com el principal centre logístic del sud d’Europa. A aquests elements se suma ara l’ecosistema emprenedor i tecnològic que s’ha configurat a la ciutat i que ofereix a aquestes grans companyies la possibilitat de trobar el talent que requereixen per impulsar la seva digitalització o per trobar models de negoci disruptius desenvolupats per les startup.
Henkel és una de les multinacionals amb més trajectòria a la ciutat i ara acaba de revalidar la seva aposta per Catalunya amb una inversió de 22 milions d’euros destinada a centralitzar a Montornès de Vallès tota la seva logística en els països de sud d’Europa.
L’empresa alemanya de gran consum fabrica marques tan conegudes com Dixan, Tenn, Wipp Express, Pritt, Loctite, Bref, Perlan, Estrella, Micolor o Vernel, però en el sector empresarial és també reconeguda per haver creat a Barcelona una autèntica escola de màrqueting per la qual han passat centenars de professionals que han acabat ocupant importants posicions directives en tota mena de companyies.
Aquesta factoria de talent made in Henkel Barcelona va estar situada durant dècades en un immoble del carrer Còrsega cantonada amb Sicília, que el fons Meridia Capital va reconvertir en l’actual Hotel Barcelona 1882. Aquesta operació immobiliària va permetre a Henkel traslladar el seu quarter general ibèric a unes instal·lacions molt més modernes i eficients situades al 22@.
Inversió de 50 milions a Montornès en tres anys
El districte tecnològic barceloní acull el centre de decisió de la multinacional a la Península, però és Montornès de Vallès el municipi que rep les inversions que, de forma recurrent, aprova la corporació amb seu a Düsseldorf. En aquest sentit, acaba de posar-se en marxa l’últim projecte impulsat per la companyia: la construcció d’un magatzem automatitzat que ocupa una superfície de 24.000 metres quadrats i que és estratègic per a la divisió de detergents per a la roba i productes per a la cura de la llar de la multinacional.
El projecte permetrà centralitzar a Montornès la distribució de totes les marques de neteja de la companyia en els països de sud d’Europa i eleva a més de 50 milions la inversió acumulada per aquest complex productiu en els últims tres anys. Cal tenir en compte que la plataforma logística automatitzada es suma a dues altres grans inversions realitzades per Henkel a Montornès: la instal·lació d’una nova línia d’envasat de detergents líquids i la posada en marxa el 2019 d’una nova fàbrica especialitzada en la producció d’adhesius per a l’acoblament de peces per a la indústria aeroespacial.
“Aquest nou magatzem automàtic és una nova demostració de l’aposta de Henkel pel centre de Montornès de Vallès, un complex de referència amb més de 50 anys d’activitat”, destaca Dirk Holbach, director global de la cadena de subministrament de Henkel i responsable també de la divisió de Laundry & Home Care.
Un ‘hub’de referència per al grup
Segons l’executiu, les instal·lacions catalanes s’han convertit en un hub de referència per al grup, amb una producció anual de més de 200.000 tones de detergents i adhesius. El complex de Montornès dóna feina a més de 500 persones i els productes que fabrica s’exporten a més de 60 països.
El nou centre logístic, segons explica l’empresa, permetrà augmentar la competitivitat global de Henkel i millorar els temps de lliurament de les diferents marques gràcies a l’automatització de processos i a la incorporació de les últimes tecnologies de la indústria 4.0. Aquestes noves instal·lacions donen també resposta al fort increment de la producció, que s’ha vist triplicada per la nova línia d’envasat instal·lada l’any 2018, i a l’alça de les exportacions.
La recentment estrenada plataforma permet emmagatzemar més de 500 productes diferents i compta amb tres àrees diferenciades: una zona completament automàtica amb capacitat per a 21.000 palets; una d’emmagatzematge convencional per 14.000 palets, i una zona destinada a operacions de picking i embalatge per poder proporcionar als clients solucions cada vegada més personalitzades. La càrrega i descàrrega dels camions també es farà de forma automàtica. “El nou centre logístic és una clara mostra de l’aposta que manté Henkel pel model d’indústria 4.0, basat en la digitalització, la robotització i la implementació de tecnologia puntera”, argumenta la multinacional.
El nou centre logístic és una clara mostra de l’aposta que manté Henkel pel model d’indústria 4.0, basat en la digitalització, la robotització i la implementació de tecnologia puntera
El magatzem que tenia fins ara Henkel, construït el 1994, seguirà en ple funcionament, però la inversió efectuada permetrà deixar de subcontractar a tercers espai logístic, és a dir, es passarà a un model centralitzat en lloc de comptar amb diversos magatzems externs. Aquest canvi, explica Henkel, suposarà una reducció de l’impacte mediambiental, ja que es reduiran notablement els desplaçaments de camions. Per potenciar i avançar en l’estratègia de sostenibilitat, Henkel ha instal·lat també 80 plaques solars al nou complex logístic, cosa que permetrà produir l’energia necessària per carregar les bateries de la maquinària instal·lada dins del complex. L’innovador software de gestió de magatzem també permetrà baixar el consum elèctric, ja que es reduiran les ineficiències. Així, l’objectiu marcat és reduir en un 90% la petjada de carboni. En termes globals, el repte de Henkel és convertir-se l’any 2040 en una empresa positiva per al clima.
El grup cotitzat alemany va facturar 20.000 milions d’euros l’any 2019, amb un benefici operatiu de 3.200 milions i 52.000 treballadors a tot el món.