Entendre com interactuen les proteïnes dels aliments per crear productes de carn vegetal nutricionalment complets i sostenibles. És la missió principal de l’equip de laboratori d’Heura, que està desenvolupant noves fórmules per avançar en l’alimentació d’origen vegetal, que vol erigir-se ja no com a alternativa a la carn, sinó com la seva successora.
Partint des d’aquest treball de laboratori, la companyia fundada per Marc Coloma i Bernat Añaños va registrar l’any passat la seva primera patent: una tecnologia de processament d’aliments pionera que imita amb proteïna vegetal productes carnis, com el pernil dolç. Després d’aquesta primera patent, en els pròxims mesos la startup preveu registrar sis més. “Cada vegada es van obrint nous mons i noves solucions simples a grans problemes”, assegura Añaños. La companyia va tancar 2023 amb una facturació de 38,3 milions d’euros, i amb la previsió d’arribar a la rendibilitat el 2026.
Ara, Heura es planteja vendre aquesta tecnologia a terceres empreses. “Estem immersos en converses amb diferents actors de la indústria alimentària, perquè la nostra tecnologia contribueixi a llançar productes 100% vegetals que arribin més lluny i a més gent”, defensa Añaños a pocs metres del laboratori de la seu d’Heura. Escales amunt, se situa la cuina en la qual es formulen i elaboren nous productes i es creen noves receptes.
Justament per acostar laboratori i cuina, la startup es trasllada des de l’Eixample a la seva nova seu en el 22@, on comptarà amb més espai i, sobretot, amb un laboratori més gran i millor interconnectat amb la resta d’instal·lacions, en les quals treballen prop d’un centenar de persones de 21 nacionalitats. “El fet de tenir una missió atreu a professionals que busquen generar un impacte, i el fet d’estar a Barcelona, ho facilita”, segons Añaños: “Barcelona està molt ben posicionada i, sumada a la missió, és un bon aparador per a captar talent”.
Precisament generar aquest impacte és el que buscava Añaños abans de submergir-se en el projecte d’Heura. Després d’haver estat residint a Londres per un voluntariat, Añaños es va traslladar a la Xina, on va descobrir el món de les startups, “el seu ritme ràpid i l’impacte que poden generar”. Però després va aconseguir el que llavors era la seva meta: treballar al Parlament Europeu, en l’àmbit de la comunicació. La institució li interessava precisament pel seu impacte en el progrés, però li va xocar el canvi de ritme respecte a la velocitat de les startups. “Llavors vaig pensar que podia generar impacte des d’altres espais”, i va arribar a Barcelona Activa.
Va ser aquí on va conèixer a Coloma, que venia de l’activisme i tenia la voluntat de canviar el sistema alimentari. Añaños, ja llavors vegetarià, es va sumar a la seva determinació, i aquí van iniciar dos anys durant els quals van començar a analitzar projectes duts a terme per universitats i centres tecnològics i de recerca, però que no havien arribat a la indústria, i altres productes que van anar testant, sobretot entre el seu entorn pròxim: “Al principi, érem molt hackers, ara tenim a un equip intern de cracks”.
Heura posa el focus en arribar a la rendibilitat, cosa que preveu aconseguir a principis de 2026 en tots els mercats en els quals opera
Ara, Heura compta amb 14 productes en el mercat fabricats a Espanya i Holanda, i és líder a Espanya en el segment d’aliments elaborats amb proteïna vegetal, amb un 26% de quota de mercat. A més, la companyia ha augmentat un 63% les vendes en els seus mercats internacionals, situats principalment en el sud d’Europa, sobretot a França, Itàlia i Portugal, a més d’Espanya: “Si som capaços de penetrar en les llars d’aquests quatre països, podrem entrar en qualsevol país, perquè el menjar en el sud d’Europa és com una religió”.
A més de centrar-se en aquests quatre mercats, Heura posa el focus en arribar a la rendibilitat, cosa que preveu aconseguir a principis de 2026 en tots els mercats en els quals opera. L’empresa, que va tancar el febrer una ronda de 40 milions liderada per la multinacional holandesa Upfield, compta a més entre els seus accionistes amb figures reconegudes de diversos àmbits, com els futbolistes Sergi Busquets i Sergio Roberto, el jugador de bàsquet Ricky Rubio i el presentador i còmic David Broncano.
La startup, que no té prevista cap adquisició però no descarta aquesta possibilitat si pot engrandir el seu impacte, vol continuar arribant als menús i les receptes de més llars, també a través d’estratègies com col·locar el seu producte en les prestatgeries de la carn del supermercat, i introduir-se en menús escolars. En aquest sentit, segons Añaños, “l’èxit és haver creat una marca i un producte que no consumeixen només aquells que ja són conscients que hi ha un problema i un repte, sinó també a aquells que comencen a voler reduir el seu consum de carn”.