L’edifici Meridian, situat al costat de l’Avinguda Meridina, a la zona de Can Dragó, acull des de fa cinc anys un hub digital del grup farmacèutic francès Sanofi, que compta amb 73 centres de producció a 32 països. Aquestes instal·lacions es van posar en marxa el 2016 i des de llavors no han deixat de créixer, fins a sumar una plantilla de 300 professionals d’alta qualificació de 40 nacionalitats.
Segons l’empresa, el 65% de l’equip té menys de 40 anys i el 23% menys de 30. Així mateix, un 57% són homes i el 43% dones. Lluny de donar per completada la plantilla, Sanofi ha anunciat que el 2022 incorporarà 100 nous professionals al Global Innovation Center de Barcelona, per la qual cosa haurà incrementat la plantilla més d’un 80% entre el 2020 i el 2022.
“Barcelona és ara una veritable incubadora de talent per a Sanofi i la regió”, destaca Alex Press, Global Supply Chain Digital Leader de la biofarmacèutica, que reafirma així la seva aposta per la capital catalana. Aquest anunci de Sanofi se suma al realitzat recentment per altres grans corporacions internacionals, com Pepsico, que ubicarà a Cornellà de Llobregat el seu hub digital de referència global, o Microsoft, que obrirà a Barcelona un centre d’R+D en intel·ligència artificial, entre altres exemples.
Per cobrir els 100 llocs de treball que preveu crear, Sanofi cerca, principalment, experts en les àrees de gestió de dades, machine learning, SAP i desenvolupament de software. Tots ells s’incorporaran a un dels múltiples programes estratègics de transformació digital que Sanofi executa des de Barcelona per a àrees de negoci centrals a la companyia com el departament de finances o de gestió de la cadena de subministrament.
Concretament, el hub va iniciar la seva activitat el 2016 amb la posada en marxa d’iShift, un programa d’optimització continuada dels processos financers i de fabricació de Sanofi. Aquesta eina s’ha convertit en menys de cinc anys en l’ERP (programari de gestió) més gran del grup i ja gestiona el 35% dels ingressos de la farmacèutica, encara que el repte és assolir el 100% el 2025. La tecnologia iShift generada des de Barcelona ja processa unes vendes diàries de 110 milions d’euros a nou països, s’ha implantat a deu fàbriques i a deu centres de distribució i processa més de 5.000 transaccions al dia.
L’altre gran pilar del centre de l’edifici Meridian, l’SCCore Program, gira al voltant de l’optimització de la cadena de subministrament a tots els països on opera l’empresa; és un software que permet, per exemple, planificar la demanda, gestionar la producció, la logística o reduir els inventaris. S’ha implementat ja a 96 mercats i a 34 centres de producció. L’objectiu és que el 2022 sigui utilitzat per tres de les quatre unitats globals de negoci que té Sanofi.
SCCore i iShift són els dos grans programes de transformació que van portar la farmacèutica a posar en marxa aquest centre a Barcelona, però el hub ha anat assumint noves funcions i avui té també com a missió “desenvolupar la columna vertebral de la transformació digital” del grup, cosa que implica desenvolupar sistemes que permetin “prendre decisions pràctiques en temps real d’acord amb les dades que proporcionen totes les unitats de negoci”. En aquest sentit, a Barcelona s’ha ubicat un Global Digital Data Organization que té com a missió aconseguir que Sanofi “sigui una organització de primera en intel·ligència artificial” extraient el màxim valor i potencial a les dades.
Sanofi va facturar 36.041 milions d’euros el 2020 a escala global, un 3,3% més. Amb seu central a la Torre Diagonal Mar de Barcelona, la filial espanyola ocupa unes 1.200 persones i posseeix una fàbrica a Riells i Viabrea (Girona) especialitzada en comprimits i càpsules.